Automatyczne światła drogowe

ELuk

Pionier e-mobilności
Tak to wiem.
Tyle że te matrixy nie działają tak jak się wszyscy spodziewali.
Pytanie wyżej było, czy światła mijania są obsługiwane innym segmentem lampy niż drogowe.
Patrząc na strukturę wiązki światła, mijania są z matrixa. A drogowe? Chyba też.
Sprawdzę jak żona wróci autem do domu... 🤗 Tak, tak u mnie też Tesla jest autem pierwszego wyboru do jazdy 😉😂🖖
 

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
W relacjach użytkowników są dosyć duże rozbieżności - jedni uważają że spisują się tak dobrze, jakby sami wyłączali, inni uważają, że to zupełnie nie działa 🤔

U mnie długie wyłączają się około sekundy później, niż gdybym sam regulował
 

Ciechan

Fachowiec
jechałem dzisiaj na trasie, trochę próbowałem z tymi światłami (porównanie do Adaptive Led z BMWg30)
  • Ogólnie bardzo dobre wrażenie z samego "świecenia" długich - piękna, daleka, wysoka projekcja o wyraźnych kształtach i dobrej szerokości i zasięgu. Mam wrażenie, że nasycenie i barwa światła są lepsze niż w Adaptive Led.
  • High Beam działa powiedzmy.... średnio - ale może to wynikać trochę z nadwrażliwości drogowych "nauczycieli". Tak samo jak czasem mamy 500m wolnej przestrzeni przy wyprzedzaniu i już nam mrugają długimi, tak tutaj też myślę, że bardziej niż faktyczne "oślepienie" przeszkadza im, że jedziemy na długich bliżej, niż ich percepcja podpowiada im, że powinniśmy (choć ich nie oślepiamy). Wnioskuję to po fakcie, że jak zdarzyło się kilka razy "przeciwnikom" włączyć "długie mentorskie", że niby za blisko jestem na swoich długich, to oni mnie nie oślepili tymi długimi. Tak samo myślę, że i ja ich nie oślepiłem, tylko im się wydawało, że jak już ich widzę, to powinienem wyłączyć. Inna sprawa, że BMW dużo lepiej tym zarządzało - tam ktoś mnie "skarcił" może raz na 30 aut, zwykle na mocnym łuku bądź górce. Tutaj praktycznie co 2-gie auto mrugnęło. Ale to też wynika trochę z braku użycia matryc. BMW mogło sobie pozwolić na wyłączanie sektorowe 300m przed nadjeżdżającym pojazdem, Tesla musiałaby praktycznie bez przerwy wyłączać długie (bo są zerojedynkowe) - więc na koniec byśmy jechali prawie cały czas w światłach mijania. Z drugiej strony oślepienie następuje dopiero z 30 metrów od siebie, więc też to nie takie dziwne, że przetrzymuje trochę ten moment.
  • Działa natomiast o niebo lepiej niż miałem kiedyś w maździe, która nagle wywalała błąd świateł i przez kilka minut radośnie oślepiała wszystkich z przeciwka ;)))
  • Samo przełączanie świateł mam wrażenie jest o wiele szybsze z kolei niż w BMW. Jak już auto stwierdzi, że chce włączyć długie - robi to błyskawicznie (np po minięciu auta z przeciwka). BMW miało tam większego laga, tak samo jak po włączeniu długich manetką - jakby ten komputer tam w BMW co steruje światłami wisiał na nokii 3310 ;))
  • w zabudowanym w ogóle sobie to nie radzi....

Jeśli faktycznie tam są matrix ledy, to z niecierpliwością czekam, aż zaczną działać ;))
 
Last edited:

kaziwich

Posiadacz elektryka
Automatyczne przelaczanie swiatel tak samo jak w przypadku wycieraczek dziala na podstawie rozpoznanego obrazu z kamery. Nie ma do tego osobnego czujnika natezenia swiatel.
C70C91AD-0EC8-46CC-8676-17370E8A47D1.jpeg
 
Last edited:

Ciechan

Fachowiec
Automatyczne przelaczanie swiatel tak samo jak w przypadku wycieraczek dziala na podstawie rozpoznanego obrazu z kamery. Nie ma do tego osobnego czujnika natezenia swiatel.View attachment 2289
to by tłumaczyło działanie tego systemu - wygląda na to, że wygaszanie działa tak późno, bo zachodzi dopiero kiedy Tesla "zmapuje" sobie ten inny samochód (czyli jakby stworzy ten model 3d w kamerze od autopilota). Może to też tłumaczyć walenie długimi w miastach (bo znów póki nie ma modelu 3d świecącej latarni, to samo natężenie czy wystąpienie zbliżających się świateł za bardzo jej nie obchodzi).

pozostaje mieć nadzieję, że zostanie to oprogramowane, bo w "dobrze działających" systemach tego typu wcale nie ma lepszych kamer czy przetworników.
 

Ciechan

Fachowiec
I dlatego ani wycieraczki, ani swiatla nie dzialaja dobrze…
tak, i dlatego słyszę wyjca "potencjalna kolizja z przodu, przejmij kontrolę" jak spryskam szyby.... Auto uważa pędzącą wycieraczkę za samochód ;))) Czasem mnie ta Tesla zdumiewa - pewne rzeczy działają wyśmienicie i wyprzedzają swoje odpowiedniki o epoki (aktualizacje OTA, jakość audio w standardzie, współpraca z SuC, poziom trzymania w liniach jazdy, ostrzeżenie przed kolizją, której ja jeszcze nie widzę, doskonały wg mnie system spryskiwania szyby, menu w monitorze etc). A przy tym potrafi (mimo genialnych programistów i silnego hardwaru) polec na najprostszych funkcjonalnościach, jak działanie wycieraczek, świateł.... To samo z rozpoznawaniem mowy - czasem ku mojemu zdziwieniu odnajduje trasę przy "nawiguj do centrum wsparcia krotoszyńskiej kultury dzwonniczej", a czasem na "zadzwoń do mama komórkowy" wywala mi stacje radiowe i pisze "dzwona nie ma, ma radio koń owy" (oczywiście koloryzuję)..... Albo na "powiększ mapę" na złość mi oddala jakbym oglądał Ziemię z kosmosu. (ale to i tak lepiej niż konkurencja, bo tu przynajmniej w 50% przypadków udaje jej się przynajmniej krążyć wokół tematu.... a nie mówi tylko "przepraszam, nie rozumiem" - coś z tą mapą robi, a że odwrotnie niż chciałem.... no cóż - nie popełnia błędów ten co nic nie robi ;))
 

Michal

Moderator
Top