Automatyzacja ładowania EV "ze słońca" za pomocą Home Assistant

Michal

Moderator
Zakładam oddzielny wątek, bo śmiecę w innych niepotrzebnie. Będę tutaj starał się opisywać moje przemyślenia w tym projekcie i wrzucę to, co uda mi się wykombinować, żeby ktoś mógł przerobić pod siebie (pewnie dorzucę też na stronę społeczności HA).

Ostatnio pięknie świeci słońce, a ja mam prawie maksymalne uzyski z instalacji, więc męczy mnie oddawanie energii do sieci i pobieranie jej nocą podczas ładowania auta. Niby tracę na takim interesie tylko 20% ale jednak zawsze to coś i już nie chodzi nawet o pieniądze, tylko o utarcie nosa niedowiarkom, że EV w Polsce może być ekologiczny. Jest też aspekt tego, że wybrałem tanie Chińskie inwertery bez opcji ładowania (jak Fronius o którym nie wiedziałem, że ma taką opcję), żeby właśnie to sobie kiedyś dopisać ;)

Jakie mam komponenty:
  • Raspberry pi 4 na którym stoi Home Assistant ("HA") - to mózg mojego projektu Smart Home.
    • Mam tutaj podpiętą integrację z Teslą i w ten sposób ciągnę dane z auta albo mogę nim sterować.
  • EVSE Tesli - 1058220-00-E UNIVERSAL MOBILE CONNECTOR (UMC) - potocznie zwane ładowarką / cegłą - bez żadnej logiki.
  • Miernik zużycia energii Shelly EM3 - daje mi dużo parametrów związanych z siecią energetyczną jak napięcia, moce i zużywana energia - zintegrowany z HA.

Gruby plan jest taki:
  1. Nic nie koduję sam - używam tylko możliwości HA (nie chce mi się pisać w Pytonie :p)
  2. Sprawdzam warunki początkowe:
    1. auto jest w domu (mi nie przestawiło mocy ładowania na SuC, bo świeci słońce)
    2. kabel podpięty
    3. naładowanie poniżej 90%
  3. Sprawdzam sumaryczne zużycie energii na wszystkich fazach
    Code:
    (napięcie[1]+napięcie[2]+napięcie[3])V * 5A
    (suma napięć na każdej z faz * minimalny prąd jaki zakładam 3A) - jeśli oddaje do sieci co najmniej tę moc (~2000W), to rozpoczynam ładowanie.
  4. Sprawdzam czy oddałem do sieci w danej godzinie już co najmniej 1kWh żeby mieć jakiś zapas w razie "zaćmienia".
  5. Jeśli powyższe warunki są spełnione to uruchamiam ładowanie
    1. aktualizuję, co minutę prąd ładowania (pewnie w zakresie 3-10A) w taki sposób żeby zużycie z ostatniej godziny kręciło się w okolicy zera
    2. staram się utrzymać ładowanie co najmniej przez 30 minut (wstępne założenie), żeby nie bawić się w włączanie i wyłączanie zbyt często.
  6. Jeśli sumaryczne zużycie energii (pobierane z sieci) przekracza 10kW, to wyłączam natychmiast z pominięciem czasu żeby nie ryzykować, że wywali mi zabezpieczenia przedlicznikowe jak ktoś włączy czajnik + kuchenkę + coś jeszcze.
  7. To co jeszcze przychodzi mi do głowy, to regulowanie maksymalnego stopnia naładowania w zależności od nasłonecznienia. Tzn. Minimalny stopień naładowania o poranku ustawie chyba na 60%, a w dzień jeśli będzie świeciło słońce, to będę dobijał do 87%. Może 50/77%... To zrealizuje chyba w taki sposób, że kończąc ładowanie że słońca będę ustawiał to mniejsze.
    1. Niestety tutaj widzę wiele potencjalnych pułapek typu: Będę jednak potrzebował naładowania 90% i ładując się że słońca tyle będę miał ustawione, ale po chwili przyjdą chmury, ładowanie przestawi się na 60% i będzie lipa. Muszę pomyśleć czy da się to jakoś obejść / wymusić / wykryć że ustawienie wyższego stopnia naładowania było ręczne i celowe.
      1. Wstępne rozwiązanie "na gumę do żucia" jakie widzę - automatyka ustawia zmienia coś tylko jeśli ma ustawione 87%, bo sama tyle ustawia, a ja raczej zawsze pełne wartości z dokładnością do 5%.
    2. Muszę sprawdzić na wykresach ile % zużywam dziennie. - w danych od grudnia (od tamtej pory mam podpiętą integrację Tesli z HA) widzę tylko dwa przypadki kiedy zszedłem ze stopniem naładowania w okolicy domu poniżej 10% i to chyba już sie nie powtórzy, więc mogę raczej zejść do 50-77%, a patrząc na dane, ten zakres powinien mi pokryć jakieś 90% przejazdów.

Teoretycznie w przyszłości mogę też uwzględnić prognozę pogody i ładować tylko "słońcem" przez kilka dni na raty. Dużo możliwości ale też dużo myślenia jak to zrobić oraz ustawiania.
Wymyślam na bieżąco i zobaczymy co wyjdzie - na razie uczę się szablonów w HA i dodaję helpery (encje wyliczające wartości, które mogą mi być później potrzebne).

Na tę chwilę mam taki trochę nieuporządkowany widok danych o samochodzie:
1679258832262.png
 
Last edited:

adamusek

Posiadacz elektryka
Jeszcze licznik energii, ja mam DTSU666-H z z przekładnikami 100 A, jest podłączony po RS 485 z falownikiem.
Problem z tym że wszystko kosztuje i dodatkowo liczniki trzeba łaczyć z falownikiem co czasem jest trudne. Jesli ktoś chce wykorzystac to co ma i ma kompatybilny falownik to chargehq jest dobra opcją. Ja mam falownik i licznik z Froniusa ale 4500zł za wattpilota nie usmiechalo mi się, kupilem uzywke za 800zł Pulsara Plus (ściagają z Norwegii można sobie poszukać) i wszystko hula bazujac na odczytach z froniusowego solarweba. Mozna tez znależc używki Eo Mini Pro za 1000zł.
 

Nemiroff

Zadomawiam się
Mi evcc działa. Samochód ładuje się tylko ze słońca kiedy do sieci wysyłam od 5A w górę.
Mam inny problem i na razie nie wiem jak go rozwiązać. Z modbus falownika może czytać tylko jeden system. Jest to albo evcc albo HA. Nie potrafię zmusić evcc do czytania wartości mqtt HA.
 

ciastek

Pionier e-mobilności
(…) najlepiej ładować auto od razu po skończonej jeździe kiedy bateria jest jeszcze ciepła.
Tesla radzi inaczej, choć pewnie na jedno wychodzi. Z https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/pl_pl/GUID-76995CEC-6402-4BFF-99FA-CEFA36E64A19.html :
Wybranie funkcji Ładowanie poza szczytem może obniżyć koszty energii nawet w regionach, gdzie nie obowiązują taryfy za pobór energii poza godzinami szczytu. Na przykład jeżeli ładowanie rozpocznie się zaraz po podłączeniu pojazdu, może zakończyć się znacznie szybciej. Akumulator może zdążyć ostygnąć do temperatury otoczenia przed wyjazdem, więc w celu jego rozgrzania konieczne będzie użycie energii. W związku z tym, w celu obniżenia zużycia energii, zalecamy dostosowanie ram czasowych dla funkcji ładowania poza szczytem do czasu wyjazdu, nawet jeżeli w danym regionie nie ma taryf za pobór energii poza godzinami szczytu.
 

daniel

Señor Meme Officer

adamusek

Posiadacz elektryka
Przykład ładowania w ciągu dnia za pośrednictwem evcharge 9:30-14:00- całkiem ładnie podąża za produkcją...
1698436473810.png
 

KrzysztofFly

Moderator
No u mnie wrzesień też rekordowy, Tuchola kuj-pom, 9,96kWp, instalacja na gruncie, kąt - 30', kierunek południe.
2023 - 1,26 MWh
2022 - 0,95 MWh
2021 - 0,94 MWh
2020 - 1,02 MWh
Więc tak dla porównania październik, no szału nie było ;)
2023 - 0,46 MWh
2022 - 0,59 MWh
2021 - 0,62 MWh
2020 - 0,45 MWh
Zrzut ekranu 2023-10-31 192718.png
 
Top