Automatyzacja ładowania EV "ze słońca" za pomocą Home Assistant

Michal

Moderator
Zakładam oddzielny wątek, bo śmiecę w innych niepotrzebnie. Będę tutaj starał się opisywać moje przemyślenia w tym projekcie i wrzucę to, co uda mi się wykombinować, żeby ktoś mógł przerobić pod siebie (pewnie dorzucę też na stronę społeczności HA).

Ostatnio pięknie świeci słońce, a ja mam prawie maksymalne uzyski z instalacji, więc męczy mnie oddawanie energii do sieci i pobieranie jej nocą podczas ładowania auta. Niby tracę na takim interesie tylko 20% ale jednak zawsze to coś i już nie chodzi nawet o pieniądze, tylko o utarcie nosa niedowiarkom, że EV w Polsce może być ekologiczny. Jest też aspekt tego, że wybrałem tanie Chińskie inwertery bez opcji ładowania (jak Fronius o którym nie wiedziałem, że ma taką opcję), żeby właśnie to sobie kiedyś dopisać ;)

Jakie mam komponenty:
  • Raspberry pi 4 na którym stoi Home Assistant ("HA") - to mózg mojego projektu Smart Home.
    • Mam tutaj podpiętą integrację z Teslą i w ten sposób ciągnę dane z auta albo mogę nim sterować.
  • EVSE Tesli - 1058220-00-E UNIVERSAL MOBILE CONNECTOR (UMC) - potocznie zwane ładowarką / cegłą - bez żadnej logiki.
  • Miernik zużycia energii Shelly EM3 - daje mi dużo parametrów związanych z siecią energetyczną jak napięcia, moce i zużywana energia - zintegrowany z HA.

Gruby plan jest taki:
  1. Nic nie koduję sam - używam tylko możliwości HA (nie chce mi się pisać w Pytonie :p)
  2. Sprawdzam warunki początkowe:
    1. auto jest w domu (mi nie przestawiło mocy ładowania na SuC, bo świeci słońce)
    2. kabel podpięty
    3. naładowanie poniżej 90%
  3. Sprawdzam sumaryczne zużycie energii na wszystkich fazach
    Code:
    (napięcie[1]+napięcie[2]+napięcie[3])V * 5A
    (suma napięć na każdej z faz * minimalny prąd jaki zakładam 3A) - jeśli oddaje do sieci co najmniej tę moc (~2000W), to rozpoczynam ładowanie.
  4. Sprawdzam czy oddałem do sieci w danej godzinie już co najmniej 1kWh żeby mieć jakiś zapas w razie "zaćmienia".
  5. Jeśli powyższe warunki są spełnione to uruchamiam ładowanie
    1. aktualizuję, co minutę prąd ładowania (pewnie w zakresie 3-10A) w taki sposób żeby zużycie z ostatniej godziny kręciło się w okolicy zera
    2. staram się utrzymać ładowanie co najmniej przez 30 minut (wstępne założenie), żeby nie bawić się w włączanie i wyłączanie zbyt często.
  6. Jeśli sumaryczne zużycie energii (pobierane z sieci) przekracza 10kW, to wyłączam natychmiast z pominięciem czasu żeby nie ryzykować, że wywali mi zabezpieczenia przedlicznikowe jak ktoś włączy czajnik + kuchenkę + coś jeszcze.
  7. To co jeszcze przychodzi mi do głowy, to regulowanie maksymalnego stopnia naładowania w zależności od nasłonecznienia. Tzn. Minimalny stopień naładowania o poranku ustawie chyba na 60%, a w dzień jeśli będzie świeciło słońce, to będę dobijał do 87%. Może 50/77%... To zrealizuje chyba w taki sposób, że kończąc ładowanie że słońca będę ustawiał to mniejsze.
    1. Niestety tutaj widzę wiele potencjalnych pułapek typu: Będę jednak potrzebował naładowania 90% i ładując się że słońca tyle będę miał ustawione, ale po chwili przyjdą chmury, ładowanie przestawi się na 60% i będzie lipa. Muszę pomyśleć czy da się to jakoś obejść / wymusić / wykryć że ustawienie wyższego stopnia naładowania było ręczne i celowe.
      1. Wstępne rozwiązanie "na gumę do żucia" jakie widzę - automatyka ustawia zmienia coś tylko jeśli ma ustawione 87%, bo sama tyle ustawia, a ja raczej zawsze pełne wartości z dokładnością do 5%.
    2. Muszę sprawdzić na wykresach ile % zużywam dziennie. - w danych od grudnia (od tamtej pory mam podpiętą integrację Tesli z HA) widzę tylko dwa przypadki kiedy zszedłem ze stopniem naładowania w okolicy domu poniżej 10% i to chyba już sie nie powtórzy, więc mogę raczej zejść do 50-77%, a patrząc na dane, ten zakres powinien mi pokryć jakieś 90% przejazdów.

Teoretycznie w przyszłości mogę też uwzględnić prognozę pogody i ładować tylko "słońcem" przez kilka dni na raty. Dużo możliwości ale też dużo myślenia jak to zrobić oraz ustawiania.
Wymyślam na bieżąco i zobaczymy co wyjdzie - na razie uczę się szablonów w HA i dodaję helpery (encje wyliczające wartości, które mogą mi być później potrzebne).

Na tę chwilę mam taki trochę nieuporządkowany widok danych o samochodzie:
1679258832262.png
 
Last edited:

nnnnn

Pionier e-mobilności
U mnie natomiast najgorszy październik od początku, z 5.25 w poprzednich latach 450-500kWh w tym roku 289... Słaba sieć i coraz większa ilość instalacji.

Natomiast bilansowanie godzinowe działające obecnie powoduje, że pilnowanie co do Wata ładowania nie ma sensu. Najważniejsze żeby godzinowo się to zgadzało.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Kolobrzeg 9,8 kwp podzielona wschod 1/3 poludnie 2/3 kąt ok 30°

Wrzesien byl najlepszy od 4 rech lat a pażdziernik najgorszy
Tylko 371kWh , o ponad 200 kwh mniej od rekordu
 

adamusek

Posiadacz elektryka
Dorobili integrację chargeHQ z naszymi wallboxami z Krakowa Accelev https://chargehq.net/ev-chargers/accelev-pro
Rok dziwny, słabszy niż zwykle ale jesień przyzwoita, rozbudowalem do z 6.4 do 14.5kwp od maja stąd ten skok.
1699020493641.png
 
Last edited:

tomA

Posiadacz elektryka
Dzien dobry kolegom.
Znalazłem taką nową aplikację Gridio. (https://www.gridio.io/).
Widzę, że w założeniu podobna do Charge HQ. Ale tworzona i rozwijana w Europie.
Obsługuje wiele falowników (Fronius, Huawei (FusionSolar), Solar Edge, or Ferroamp credentials.) i rózne modele samochodów elektrycznych.
Czy ktos z was korzysta z tej aplikacji? Jesli tak, to jak wrażenia?
Wygląda na dobre rozwiązanie na polskie warunki. Z opisu wynika, że można ustawić ładowanie EV, kiedy falownik produkuje prąd. Wymaga oczywiście podłączenia online do falownika by odczytywać status oraz samochodu, by uruchomić ładowanie.
Ja testowałem i wygląda fajnie jednak bywają opóźnione odczyty z falownika chyba na poziomie ich serwera bo ja z interfejsu web zaczytuję na bieżąco a tam są zwiechy. No i teraz u mnie ciężko do przetestowania bo mało słońca. Można ustawić przy jakim min poziomie np. 1kwh produkcji zacznie ładować auto i staruje. Generalnie nie zmniejsza mocy ładowania tylko daje on i off czyli jak na granicy to często styczniki się włączają i wyłączają. Poczekam do wiosny może trochę ewoluuje i będzie lepszy ale pomysl super.
 

MyTesla

Zadomawiam się
Też mam ciekawostkę. Szukałem na forum, ale nie widziałem żadnej wzmianki.
Firma z Australii, ale chyba nic nie stoi na przeszkodzie żeby używać w Polsce. Na pewno trzeba będzie dostosować ceny. Obecnie w wersji beta i darmowe. Potem zapewne opłaty. Zaleta jest taka, że wygląda na to, że obsługuje wiele sprzętów. Wada - działa przez internet i zależy od serwerów firmy.


View attachment 10995

chargehq.net
Bardzo fajna aplikacja, używam dla TM3 i Solaredga (mam Solaredge SmartMeater). Pozwala na ładowna tylko z nadwyżki produkcji i co ciekawe dla Tesla 3 steruje prądem w zakresie 2-16A ! Z aplikacji Tesli nie ustawimy 2, 3 ani 4 A, tylko zawsze zaczynamy od 5A x 3 fazy x 230V=3,6 kW.
Przy 2A x 3 fazy x 230V = 1,4 kW. Zaczyna ładować od nadwyżki 1,4 kW.

Poniżej kilka screnow z aplikacji SolaEdge (niebieski kolor to autokonsumpcja i gdy zezwalam na ładownie aplikacja śledzi i dobiera odpowiedni prąd ładownia do raportowanego exportu/nadwyżki.
 

Attachments

  • 01.jpg
    01.jpg
    304,8 KB · Liczba wyświetleń: 4
  • 02.jpg
    02.jpg
    314,3 KB · Liczba wyświetleń: 4
  • 03.jpg
    03.jpg
    297,6 KB · Liczba wyświetleń: 3
  • 04.jpg
    04.jpg
    311,5 KB · Liczba wyświetleń: 3
  • 05.jpg
    05.jpg
    297,5 KB · Liczba wyświetleń: 2
  • 06.jpg
    06.jpg
    308 KB · Liczba wyświetleń: 3

adamusek

Posiadacz elektryka
chargehq.net
Bardzo fajna aplikacja, używam dla TM3 i Solaredga (mam Solaredge SmartMeater). Pozwala na ładowna tylko z nadwyżki produkcji i co ciekawe dla Tesla 3 steruje prądem w zakresie 2-16A ! Z aplikacji Tesli nie ustawimy 2, 3 ani 4 A, tylko zawsze zaczynamy od 5A x 3 fazy x 230V=3,6 kW.
Przy 2A x 3 fazy x 230V = 1,4 kW. Zaczyna ładować od nadwyżki 1,4 kW.

Poniżej kilka screnow z aplikacji SolaEdge (niebieski kolor to autokonsumpcja i gdy zezwalam na ładownie aplikacja śledzi i dobiera odpowiedni prąd ładownia do raportowanego exportu/nadwyżki.
uzywałem jakiś czas jak była darmowa, przeszedłem na wattpilota.
 

to_masz

Posiadacz elektryka
co ciekawe dla Tesla 3 steruje prądem w zakresie 2-16A ! Z aplikacji Tesli nie ustawimy 2, 3 ani 4 A, tylko zawsze zaczynamy od 5A x 3 fazy x 230V=3,6 kW.
To rozumiem, że steruje w takim razie wallboxem, a nie ustawieniami samochodu. Jaki masz Wallbox, bo Wall Connector nie ma takich ustawień dynamicznych?
 

pmlody

Pionier e-mobilności
To rozumiem, że steruje w takim razie wallboxem, a nie ustawieniami samochodu. Jaki masz Wallbox, bo Wall Connector nie ma takich ustawień dynamicznych?
Steruje ustawieniami samochodu. tylko tak niski prąd jest... dyskusyjny do użytku jeśli chodzi o efektywność ładowania. Jak ktoś ma nowe rozliczenie, to jasne, moze ma to sens, w przypadku starego kompletnie nie ma sensu.
 

MyTesla

Zadomawiam się
To rozumiem, że steruje w takim razie wallboxem, a nie ustawieniami samochodu. Jaki masz Wallbox, bo Wall Connector nie ma takich ustawień dynamicznych?
nie steruje Walboxem! Aplikacja ma wyjscie po interfejsi API do pojadu i steruje pradem ładowania ładowarki pokładowej w TM3.

Dla TM3 Wallbox moze obojetnie jaki.
 
Top