Automatyzacja ładowania EV "ze słońca" za pomocą Home Assistant

Michal

Moderator
Zakładam oddzielny wątek, bo śmiecę w innych niepotrzebnie. Będę tutaj starał się opisywać moje przemyślenia w tym projekcie i wrzucę to, co uda mi się wykombinować, żeby ktoś mógł przerobić pod siebie (pewnie dorzucę też na stronę społeczności HA).

Ostatnio pięknie świeci słońce, a ja mam prawie maksymalne uzyski z instalacji, więc męczy mnie oddawanie energii do sieci i pobieranie jej nocą podczas ładowania auta. Niby tracę na takim interesie tylko 20% ale jednak zawsze to coś i już nie chodzi nawet o pieniądze, tylko o utarcie nosa niedowiarkom, że EV w Polsce może być ekologiczny. Jest też aspekt tego, że wybrałem tanie Chińskie inwertery bez opcji ładowania (jak Fronius o którym nie wiedziałem, że ma taką opcję), żeby właśnie to sobie kiedyś dopisać ;)

Jakie mam komponenty:
  • Raspberry pi 4 na którym stoi Home Assistant ("HA") - to mózg mojego projektu Smart Home.
    • Mam tutaj podpiętą integrację z Teslą i w ten sposób ciągnę dane z auta albo mogę nim sterować.
  • EVSE Tesli - 1058220-00-E UNIVERSAL MOBILE CONNECTOR (UMC) - potocznie zwane ładowarką / cegłą - bez żadnej logiki.
  • Miernik zużycia energii Shelly EM3 - daje mi dużo parametrów związanych z siecią energetyczną jak napięcia, moce i zużywana energia - zintegrowany z HA.

Gruby plan jest taki:
  1. Nic nie koduję sam - używam tylko możliwości HA (nie chce mi się pisać w Pytonie :p)
  2. Sprawdzam warunki początkowe:
    1. auto jest w domu (mi nie przestawiło mocy ładowania na SuC, bo świeci słońce)
    2. kabel podpięty
    3. naładowanie poniżej 90%
  3. Sprawdzam sumaryczne zużycie energii na wszystkich fazach
    Code:
    (napięcie[1]+napięcie[2]+napięcie[3])V * 5A
    (suma napięć na każdej z faz * minimalny prąd jaki zakładam 3A) - jeśli oddaje do sieci co najmniej tę moc (~2000W), to rozpoczynam ładowanie.
  4. Sprawdzam czy oddałem do sieci w danej godzinie już co najmniej 1kWh żeby mieć jakiś zapas w razie "zaćmienia".
  5. Jeśli powyższe warunki są spełnione to uruchamiam ładowanie
    1. aktualizuję, co minutę prąd ładowania (pewnie w zakresie 3-10A) w taki sposób żeby zużycie z ostatniej godziny kręciło się w okolicy zera
    2. staram się utrzymać ładowanie co najmniej przez 30 minut (wstępne założenie), żeby nie bawić się w włączanie i wyłączanie zbyt często.
  6. Jeśli sumaryczne zużycie energii (pobierane z sieci) przekracza 10kW, to wyłączam natychmiast z pominięciem czasu żeby nie ryzykować, że wywali mi zabezpieczenia przedlicznikowe jak ktoś włączy czajnik + kuchenkę + coś jeszcze.
  7. To co jeszcze przychodzi mi do głowy, to regulowanie maksymalnego stopnia naładowania w zależności od nasłonecznienia. Tzn. Minimalny stopień naładowania o poranku ustawie chyba na 60%, a w dzień jeśli będzie świeciło słońce, to będę dobijał do 87%. Może 50/77%... To zrealizuje chyba w taki sposób, że kończąc ładowanie że słońca będę ustawiał to mniejsze.
    1. Niestety tutaj widzę wiele potencjalnych pułapek typu: Będę jednak potrzebował naładowania 90% i ładując się że słońca tyle będę miał ustawione, ale po chwili przyjdą chmury, ładowanie przestawi się na 60% i będzie lipa. Muszę pomyśleć czy da się to jakoś obejść / wymusić / wykryć że ustawienie wyższego stopnia naładowania było ręczne i celowe.
      1. Wstępne rozwiązanie "na gumę do żucia" jakie widzę - automatyka ustawia zmienia coś tylko jeśli ma ustawione 87%, bo sama tyle ustawia, a ja raczej zawsze pełne wartości z dokładnością do 5%.
    2. Muszę sprawdzić na wykresach ile % zużywam dziennie. - w danych od grudnia (od tamtej pory mam podpiętą integrację Tesli z HA) widzę tylko dwa przypadki kiedy zszedłem ze stopniem naładowania w okolicy domu poniżej 10% i to chyba już sie nie powtórzy, więc mogę raczej zejść do 50-77%, a patrząc na dane, ten zakres powinien mi pokryć jakieś 90% przejazdów.

Teoretycznie w przyszłości mogę też uwzględnić prognozę pogody i ładować tylko "słońcem" przez kilka dni na raty. Dużo możliwości ale też dużo myślenia jak to zrobić oraz ustawiania.
Wymyślam na bieżąco i zobaczymy co wyjdzie - na razie uczę się szablonów w HA i dodaję helpery (encje wyliczające wartości, które mogą mi być później potrzebne).

Na tę chwilę mam taki trochę nieuporządkowany widok danych o samochodzie:
1679258832262.png
 
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
No rachunek za prąd u Was to rzeczywiście wymaga członkostwa w Polskiej Akademii Nauk ;)
Im bardziej zawiłe tym więcej da się ukryć, zmanipulować i jak w podatkach znaleźć lukę., dla swoich itp.
Prosto i uczciwie w tym Kraju jest niewiele rzeczy zorganizowanych . Jak to ogarniesz, to plywanie w w błocie okazuje się miłe .

Ad prąd, teraz mogę ściągnąć np pedefa z godzinowym rozliczeniem i siedzieć nocami i analizować.
A samych oplat stalych z tabeli o kilkunastu wierszach jest za 90 zł.

PS synonim tego burdelu, są komunikaty na stacjach Orlenu o awariach. dystrybutorów spowodowanych brakiem paliwa. A brak tego, to wynik obniżki cen, w wyniku czystej zagrywki politycznej. Co będzie skutkowało niedoborami, chyba, że kupimy paliwo drożej aby sprzedawać taniej itd... Nikt nam nie sprzeda taniej jak moze to zrobić gdzie indziej normalnie. (może ruscy, co u naszych faruzeuszy jest możliwe ?)
To wynik gdy PiPKa stoi u władzy . (Prawdziwy i Polak, Katolik). Gdybym był emerytem, to 18tą emeryturę chętnie bym przyjął a najlepiej 24tą. Jako dwudziestoparolatek zaś po np, 2000 za skuteczne bzyknięcie. To nasza polityka obecna. Imdo, tego całkiem skuteczna
 
Last edited:

adamusek

Posiadacz elektryka
Na wschodzie jednak sierpień - 1,29 MWh vs 1,16 MWh we wrześniu.
Podkarpackie także i u mnie, od maja do sierpnia 2-2,3MWh/miesięcznie, wrzesień 1.6MWh
 

Michal

Moderator
U mnie statystyki produkcji wyglądają tak:
1696081180475.png
, a jeszcze kilka godzin września zostało i może się zrówna z sierpniem :) (bo jednak produkcja we wrześniu nie większa, tylko taka sama co w sierpniu).
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Patrząc za okno raczej nie będzie u nas wyrównania, jednak w porównaniu do zeszłego roku mamy dużą różnicę na plus
 

Attachments

  • IMG_0920.jpeg
    IMG_0920.jpeg
    127,3 KB · Liczba wyświetleń: 4
  • IMG_0921.jpeg
    IMG_0921.jpeg
    118,2 KB · Liczba wyświetleń: 4

zibizz1

Pionier e-mobilności
W tym roku wrzesień rekordowy 1100, przebił sierpień
W poprzednich latach 820 i 860
8,58kWp
 

Attachments

  • Screenshot_2023-09-30-17-36-53-402-edit_com.fronius.solarweb.jpg
    Screenshot_2023-09-30-17-36-53-402-edit_com.fronius.solarweb.jpg
    156,8 KB · Liczba wyświetleń: 1
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
U mnie Kolobrzeg maj i wrzesień najlepsze od czterech lat
. 950 kwh we wrześniu z 9,8 kwp
2/3 paneli na poludnie 1/3 wschód
30 st kąt nachylenia
2020 od polowy maja 6 MWh
2021 - 9,6 MWh
2022 - 10,1 MWh
2023 - do dzisiaj 8,78 MWh


Podawajcie lokalizację i moc instalacji bo inaczej to lipa z porównań.
 
Last edited:

KrzysztofFly

Moderator
No u mnie wrzesień też rekordowy, Tuchola kuj-pom, 9,96kWp, instalacja na gruncie, kąt - 30', kierunek południe.
2023 - 1,26 MWh
2022 - 0,95 MWh
2021 - 0,94 MWh
2020 - 1,02 MWh
 

nabrU

Moderator
Wreszcie @KrzysztofFly się postarał i podał wszystkie ważne dane a nie tylko produkcję. Ja podam swoje jutro ;)
 
Top