Bogactwo wyboru czyli Id4/EV6/Ioniq5/Enyaq/Mach-E

poochaty

Posiadacz elektryka
Cześć.
Jak w temacie. Jestem na etapie wyboru autka a segmencie C/D. Budżetowo myślę, że ogarnę wszystkie powyższe. Co byście poradzili? Myślę chętnie o wariantach z największą baterią i ewentialnie 4x4 (warto dopłacić?). Jechałem już Id4 i MachE, Ioniqa 5 - oglądałem i jest NIEZWYKŁY, ale ma cholernie słaby zasięg. Z Mustangiem jest problem śmieszny, ale chyba istotny. Nie da się tam zamontować bagażnika na dach i nie ma rękawa w siedzeniu na włożenie nart = transport nart na dedykowanym stojaku na haku. Koszmar.
Jakie są wasze odczucia w tym segmencie?

A może zrezygnować z fantazji i kupić najlepiej wyposażone eNiro, króre mogę mieć w super cenie w leasingu 1700 brutto (3 lata, 60000 km, pełne ubezpiecznie i serwisy w cenie)?
 
Solution
Faktycznie! Spodziewalem sie ze to marketing i malo realna wartosc, ale nie ze realny max to tylko 220kW. I w sumie jak zajrzalem w cennik to mowa jest o ladowaniu na stacjach 350kW, a nie o ładowaniu z moca 350kW :D

Natomiast nawet przy 220kW laduje sie duzo szybcziej niz mach-e, bo od 20 do 80% w 15 minut (pewnie od 10% do 80% w 18 min tez da rade). Podczas gdy mach-e laduje sie od 20% do 80% w prawie 40minut, czyli 2x dluzej - no bo 150kW to dziala tylko przez 2 minuty, a potem spada do 100kW. Ok, mach-e ma nieco wieksza baterie (88kWh zamiast 72kWh) ale to i tak wyjdzie z 50% dluzej.


Na szczescie mam dzieci lvl 0 i lvl 2 wiec bedzie im bardzo dobrze ;)


Wszystko co wyczytalem z roznych recenzji raczej stawia EV6 blizej Ioniq...

vwir

Pionier e-mobilności
Różnica jest jedna zasadnicza - Bjorn starał się ładować cały czas w okolicach 200kW. Czyli niski stan baterii, częste postoje i ładowanie tylko tak długo jak miał ponad 200kW. Gdy prędkość ładowania spadała to ruszał. Tutaj mamy gościa który ładuje rzadko i długo, siedzi na ładowarce nawet gdy prędkość ładowania spadła w okolice 100kW. Wtedy tego problemu już nie powinno być.
 

Michal

Moderator
Porównanie Ioniq5 vs EV6 z boku - widać, że głównie rośnie długość:
1634027219947.gif


Przodu dal EV6 nie mogłem znaleźć, żeby zrobić takie porówanie.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Racja:
Ioniq5 prześwit 16cm - 2,73105‬ m2
EV6 prześwit 17cm - 2,5944 m2
, czyli ~ 5%, więc zakładam, że wpływ na zużycie będzie około połowy tego.
Przy większych prędkościach będzie to wręcz zależność kwadratowa (więc znacznie więcej niż połowę tego). Ale tak naprawdę to trzeba popatrzeć na CX i na zwykłe testy. Sam przekrój poprzeczny mało mówi.

Wiesz, że na tych grafikach nie zachowałeś proporcji? Ioniq 5 ma większy rozstaw osi niż EV6, a na grafice ma mniejszy. Ioniq stoi też wyżej niż EV6. Zrównałeś dachy, a koła się unoszą i opadają ;)
 

kdldz

Zadomawiam się
EV6 tak samo jak Ioniq5 nie ma ładowania 350kW. Nie ma i nie będzie miała. Maksymalnie te auta osiągają 220kW (poszukaj krzywych ładowania).
Faktycznie! Spodziewalem sie ze to marketing i malo realna wartosc, ale nie ze realny max to tylko 220kW. I w sumie jak zajrzalem w cennik to mowa jest o ladowaniu na stacjach 350kW, a nie o ładowaniu z moca 350kW :D

Natomiast nawet przy 220kW laduje sie duzo szybcziej niz mach-e, bo od 20 do 80% w 15 minut (pewnie od 10% do 80% w 18 min tez da rade). Podczas gdy mach-e laduje sie od 20% do 80% w prawie 40minut, czyli 2x dluzej - no bo 150kW to dziala tylko przez 2 minuty, a potem spada do 100kW. Ok, mach-e ma nieco wieksza baterie (88kWh zamiast 72kWh) ale to i tak wyjdzie z 50% dluzej.

EV6 się nie nadaje dla rodzin ze starszymi dziećmi z powodu wysokości tylnej kanapy (uszy pomiędzy kolanami). Ale jeśli masz małe dzieci to ok.
Na szczescie mam dzieci lvl 0 i lvl 2 wiec bedzie im bardzo dobrze ;)

Nie spodziewałbym się dużego zużycia energii w EV6. Może nawet ciut poniżej konkurentów (bo EV6 nie jest SUVem).
Wszystko co wyczytalem z roznych recenzji raczej stawia EV6 blizej Ioniq 5 niz konkurencji i na to sie nastawiam - ale moge zawsze byc milo zaskoczony :)

Mach-E ma OTA mniej więcej od pół roku. Ale faktem jest, że dotychcczasowe OTA dotyczyły głównie infotainmentu. Odnośnie jego ceny - masz rozpiętość od 216 do 300tys. Za topową wersję z baterią 88kWh i AWD jest drogi, ale na przykład porównując do Ioniq5 już nie wychodzi tak drogo, bo Ioniq5 72kWh ma taki zasięg jak Mach-E z mniejszą baterią (250tys za Mach-E AWD z mniejszą baterią).

Tylko ze jesli do mach-e z mniejszą baterią i AWD dolozymy pakiet technology (dla mnie konieczny) i kolor inny niz czarny oraz przedluzona gwarancje, to cena wychodzi >270k. I zasieg moze jest podobny, ale tracimy na szybkosci ladowania, podczas gdy auto juz dobre 20k więcej kosztuje. Wiec niestety, czy patrzec na wersje z mala bateria (~270k) czy duża (307k) to wychodzi drozej niz EV6/Ioniq 5

GTX nie ma tego samego układu napędowego co ID.3, bo nie ma ID.3 AWD. A to oznacza dodatkowy silnik i dodatkowe obciążenie baterii. Jak to się będzie zachowywało? Tego nie wie nikt.
Co racja to racja - raczej myslalem o platformie jako takiej (baterie, chlodznie, ladowanie, jakis rapidgate itp) niz o samym silniku / silnikach.

Wychodzi Ci na Teslę ;-) Tak jak szklany dach to średnia zaleta, to brak obowiązku serwisowania w Tesli pominąłeś plus serwis mobilny i szybką interakcję z nim via apka. To dwie fajne zalety
Z jednej strony tak, tesla ma duzo zalet. Z drugiej strony jest troche jak z Ioniq 5 - bardzo, ale to bardzo mi sie nie podoba a kosztuje najwiecej i bedzie potencjalnie najdrozsza w utrzymaniu (naprawy + ubezpieczenia). Wiec mowiac szczerze to wrzucilem TMY do tabelki bo myslalem sporo (prawde mowiac nie jezdzilem, ale troche po stanach jezdzilem TM3) jednak jest na takiej samej pozycji jak Ioniq 5 - czyli "nie" ze wzgledu na estetyke jak i cene.

To że VW ma warsztay na każdym rogu, to podobnie jak w moim Nissanie Leafie nic nie oznacza, bo OTA to lipa a swerwisy niewiele wiedzą. Tylko akurat Leaf się na szczęście nie psuje bo jest na rynku kilkanaście lat!
Jeśli Cię stać na w/w auta,, to póki co wg mnie - Ford bo rokuje lub Tesla, bo nie ma nic lepszego obecnie resztę olać
Zastanawiam sie co takiego moze Ford zaoferowac w OTA tak w praktyce? Pewnie naprawia to co obiecali i czesto nie działa za dobrze (np. Phone as a Key). Polepsza krzywa ładowania i zwieksza zasięg bo jest duzy bufor na baterii. Miejmy nadzieje polepsza interfejs (speex, UX). Coś więcej co jest faktycznie uzyteczne? Bo jak widze w tesli to dodaja czesto jakies pierdoly w stylu "dog mode" lub ... gry mobilne/netflixa, tak poza tym to reszta dotyczy FSD i jego mozliwosci. No bo jednak przez OTA nie dodadza fizycznie rzeczy ktorych nie ma jak np. wentylowane fotele lub HUD.

Czy to wszystko jest warte dopłaty 60tys zł w stosunku do EV6? :unsure:
 
Last edited:

Cav

Pionier e-mobilności
Natomiast nawet przy 220kW laduje sie duzo szybcziej niz mach-e, bo od 20 do 80% w 15 minut (pewnie od 10% do 80% w 18 min tez da rade).:unsure:
Może w jakichś warunkach tak być.
A nawet jeśli nie, to na pewno będzie tak jak w Ioniqu 5, gdzie gościu naładował w tym przedziale w 22 minuty, więc niewiele dłużej (IMO różnice do pominięcia).
 

Michal

Moderator
Jeszcze wracając do ewentualnego rapidgate w Ioniqu 5. Jest inne wideo, podobmny test i tam tego problemu nie ma. Chyba więc na szczęście problem w tym konkretnym autem.
No i to jest jakkolwiek porównywalny test - dzięki :)
Znając Bjorna, to w ciągu 1-2 tygodni zrobi kolejny test innym modelem i wszystko się wyjaśni.

Może być tak, że w Ioniq5 trzeba ładować się daleko do >90%, aż mocno spadnie moc ładowania i to pozwoli systemowi zarządzania temperaturą baterii wychłodzić ją trochę przed rozpoczęciem jazdy.
Niestety nadal wydaje się istnieć problem z powolnym ładowaniem kiedy bateria jest chłodna, a w tym teście temperatury były dość wysokie i wysoka prędkość też pewnie mocno podgrzewała baterię. Zobaczymy co się będzie działo zimą.

Niestety ten sam gość robił też test TMY i widzę, że robił to z ładowaniem na Ionity, więc po pierwsze znika przewaga Tesli z podgrzewaniem baterii przed ładowaniem w trasie (bo tesla nie wie, że będzie się ładować na Ionity), oraz pojawia się dodatkowy limit natężenia prądu (ładowarki Tesla mają większe prądy niż inne), więc auto nie osiąga maksymalnej mocy. Na jego teście widać 146 kW przy 20%, a powinno być ~240kW i nadal powyżej 200kW aż do ~35%. Z moich obliczeń wynika, że tracił na tym około 5 min na jednym ładowaniu. Patrząc na mapę SuC wydaje się, że powinien w tej podróży zaliczyć 4 SuCv3, co odjęłoby od podróży 20 minut.
Takie szybsze ładowanie pewnie spowodowałoby, że TMY wyprzedziłaby w tym teście Ioniq5 i mocno zbliżyła się do Tycan-a, który jest mniejszy i wszędzie w teście ma dostępną maksymalną moc ładowania.

Wiesz, że na tych grafikach nie zachowałeś proporcji?
Takie zdjęcia/wizualizacje znalazłem i dopasowałem je dokładnie proporcjami - długością i wysokością... Nie moja wina, że zdjęcia są robione innym obiektywem i przez to zniekształcone wewnętrznie - nie będę ich przecież skalował jeszcze w środku :p
 
Last edited:

Cav

Pionier e-mobilności
Może być tak, że w Ioniq5 trzeba ładować się daleko do >90%, aż mocno spadnie moc ładowania i to pozwoli systemowi zarządzania temperaturą baterii wychłodzić ją trochę przed rozpoczęciem jazdy.
Niestety nadal wydaje się istnieć problem z powolnym ładowaniem kiedy bateria jest chłodna, a w tym teście temperatury były dość wysokie i wysoka prędkość też pewnie mocno podgrzewała baterię.
Na logikę, jako że u Bjorna był problem i z chłodzeniem i z podgrzewaniem, bardziej prawdopodobna wydaje się usterka układu odpowiedzialnego za temperaturę baterii w tym konkretnym egzemplarzu.
To by tłumaczyło, dlaczego praktycznie takiej kontroli w ogóle nie było (czy też prób wpłynięcia na temperaturę baterii), a auto zachowywało się jak Leaf.
 

Michal

Moderator
Ponownie - gdybyś obejrzał film, to dowiedziałbyś się, że ludzie z live stream sugerowali to samo i Bjorn sprawdzał stan płynów i otwarcie klap dolotu powietrza - nie było tam widać żadnych problemów.
Widać też, że auto tak samo zachowywało się przy wyjeździe "arktycznym" - dojeżdżając do ładowarki jest temperatura 20C i to powoduje wolniejsze ładowanie - dopiero po przekroczeniu 25C wskakuje max moc (klik)
Tutaj natomiast widać bardzo małą moc dostępną dla silników po ładowaniu (70kW) przy wysokiej temperaturze baterii.
Nie wiem czy to jest dokładnie ten sam samochód - nie chce mi się sprawdzać :p
 

poochaty

Posiadacz elektryka
Faktycznie! Spodziewalem sie ze to marketing i malo realna wartosc, ale nie ze realny max to tylko 220kW. I w sumie jak zajrzalem w cennik to mowa jest o ladowaniu na stacjach 350kW, a nie o ładowaniu z moca 350kW :D

Natomiast nawet przy 220kW laduje sie duzo szybcziej niz mach-e, bo od 20 do 80% w 15 minut (pewnie od 10% do 80% w 18 min tez da rade). Podczas gdy mach-e laduje sie od 20% do 80% w prawie 40minut, czyli 2x dluzej - no bo 150kW to dziala tylko przez 2 minuty, a potem spada do 100kW. Ok, mach-e ma nieco wieksza baterie (88kWh zamiast 72kWh) ale to i tak wyjdzie z 50% dluzej.


Na szczescie mam dzieci lvl 0 i lvl 2 wiec bedzie im bardzo dobrze ;)


Wszystko co wyczytalem z roznych recenzji raczej stawia EV6 blizej Ioniq 5 niz konkurencji i na to sie nastawiam - ale moge zawsze byc milo zaskoczony :)



Tylko ze jesli do mach-e z mniejszą baterią i AWD dolozymy pakiet technology (dla mnie konieczny) i kolor inny niz czarny oraz przedluzona gwarancje, to cena wychodzi >270k. I zasieg moze jest podobny, ale tracimy na szybkosci ladowania, podczas gdy auto juz dobre 20k więcej kosztuje. Wiec niestety, czy patrzec na wersje z mala bateria (~270k) czy duża (307k) to wychodzi drozej niz EV6/Ioniq 5


Co racja to racja - raczej myslalem o platformie jako takiej (baterie, chlodznie, ladowanie, jakis rapidgate itp) niz o samym silniku / silnikach.


Z jednej strony tak, tesla ma duzo zalet. Z drugiej strony jest troche jak z Ioniq 5 - bardzo, ale to bardzo mi sie nie podoba a kosztuje najwiecej i bedzie potencjalnie najdrozsza w utrzymaniu (naprawy + ubezpieczenia). Wiec mowiac szczerze to wrzucilem TMY do tabelki bo myslalem sporo (prawde mowiac nie jezdzilem, ale troche po stanach jezdzilem TM3) jednak jest na takiej samej pozycji jak Ioniq 5 - czyli "nie" ze wzgledu na estetyke jak i cene.


Zastanawiam sie co takiego moze Ford zaoferowac w OTA tak w praktyce? Pewnie naprawia to co obiecali i czesto nie działa za dobrze (np. Phone as a Key). Polepsza krzywa ładowania i zwieksza zasięg bo jest duzy bufor na baterii. Miejmy nadzieje polepsza interfejs (speex, UX). Coś więcej co jest faktycznie uzyteczne? Bo jak widze w tesli to dodaja czesto jakies pierdoly w stylu "dog mode" lub ... gry mobilne/netflixa, tak poza tym to reszta dotyczy FSD i jego mozliwosci. No bo jednak przez OTA nie dodadza fizycznie rzeczy ktorych nie ma jak np. wentylowane fotele lub HUD.

Czy to wszystko jest warte dopłaty 60tys zł w stosunku do EV6? :unsure:
@kdldz podoba mi się Twoja analiza. Robiłem identyczną miesiąc temu - dlatego założyłem ten wątek. Więcej niż zrobiłeś "na papierze" moim zdaniem zrobić się nie da. Teraz moja rada. Wybierz sobie 3-4 faworytów i się nimi przejedź, pobaw menu, nawigacją, sprawdź organoleptycznie. Moim zdecydowanym faworytem był Ioniq 5. Id.4 na drugim miejscu, bo zrobił o 2 nieba lepsze wrażenie niż ID3 więc wrzucanie ich do jednego worka jest nieuprawnione, bo ID4 za dużo na tym traci. EV6 nie było mi dane testować. Skończyłem testy na TMY i to auto zwyciężyło, chociaż na papierze wcale nie było fawotytem. Auta w rzeczywistości wyglądają duuużo ładniej niż na fotkach. Nawet ta brzydka Tesla.
Także nie ma co się napalać. Czas na jazdy i macanie.
Ja teraz co wieczór oglądam sobie taki widoczek. Powodzenia!
1634035780580.png
 
Solution

Cav

Pionier e-mobilności
Ponownie - gdybyś obejrzał film, to dowiedziałbyś się, że ludzie z live stream sugerowali to samo
Nie dowiedziałbym się i tak - bo w aplikacji youtube nie widać komentarzy, więc daj sobie spokój z tym zmuszaniem do oglądania filmu z drewnianym Bjornem - nie trawię gościa i nie zamierzam go oglądać.

A dowiedziałem się powyższego wcześniej, w tym wątku już o tym napisano.
I to że był właściwy stan płynu, nijak nie oznacza, że układ działał - mógł być po prostu zepsuty w tym samochodzie.
Tak jak u mnie klima w smarcie - nie działa i już
Ponoć teraz mądrzy doszli, że zawór nie dostaje właściwego sygnału elektrycznego (po pół roku i w czwartym serwisie).
 
Top