Brak stacji ładowania na parkingu przy budynku niemieszkalnym powyżej 20 miejsc po 1 stycznia 2025

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
Dino na 100% nie franczyza. 100% polski właściciel, jeden z najbogatszych.
ale właściciel czego?
na pewno gruntu na którym jest sklep.
ale właśnie przeczytałem że dino ma 6 spółek córek do zarzadzania nieruchomościami.
kazda moze sie skladac z 1 pracownika 😀 i tyle w temacie.

co do biedronki raz latem jak się ładowałem przyszli do mnie serwisanci od instalacji PV "ucieszeni" że mogą sprawdzić synchronizację PV z ładowarką.
byli zainteresowani czy stabilnie ładuje się, szło na maxa ile ich ladowarka potrafiła.
podejrzewam że biedronka może to traktować jako dodatkowy przychodów w przyszłości i dlatego chcą instalować te ładowarki.
 
Last edited:

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Wygląda na to, że nowy "obowiązek" jest więc w tym momencie sugestią, a nie obowiązkiem.
U mnie w mieście przy Lidlu stoi ładowarka z wyznaczonymi 2 miejscami dla EV. Już z pół roku. Tylko że cały czas pod plandeką, a od 01.01 nic się nie zmieniło ...
Stacja jest. Obowiązek spełniony! Ciekawe kiedy ją uruchomią, na razie nawet nie ma jej w apce.
Ta sieć ma bardzo ambitne plany: "Do końca 2025 r. [stacje ładowania] mają stanąć przed wszystkimi placówkami." Zobaczymy tylko, czy będą podłączone do prądu ;)

Władcy mogliby przeznaczyć jakiś drobny % z tych wszystkich miliardów które przyjdą (przychodzą ?) z KPO na rozwój "zielonej" infrastruktury: jakieś granty, dofinansowania, upusty ... Wtedy inaczej by to wyglądało.
Na razie jedyny upust z jakim się spotkałem w tej kwestii, to redukcja kosztów przyłączeniowych w ZE dla ogólnodostępnej ładowarki do 1/16 normalnej stawki.
 
Last edited:

arnoldd

Posiadacz elektryka
Wygląda na to, że nowy "obowiązek" jest więc w tym momencie sugestią, a nie obowiązkiem.
Teoretycznie obowiązek jest - ustawa weszła w życie, ale jak to w tym kraju jest ALE.................... :)
Nie ma przewidzianych żadnych kar za niedopełnienie "obowiązku" wiec no......
 

luki

Pionier e-mobilności
U mnie w mieście przy Lidlu stoi ładowarka z wyznaczonymi 2 miejscami dla EV. Już z pół roku. Tylko że cały czas pod plandeką, a od 01.01 nic się nie zmieniło ...
Stacja jest. Obowiązek spełniony! Ciekawe kiedy ją uruchomią, na razie nawet nie ma jej w apce.
Ta sieć ma bardzo ambitne plany: "Do końca 2025 r. [stacje ładowania] mają stanąć przed wszystkimi placówkami." Zobaczymy tylko, czy będą podłączone do prądu ;)

Władcy mogliby przeznaczyć jakiś drobny % z tych wszystkich miliardów które przyjdą (przychodzą ?) z KPO na rozwój "zielonej" infrastruktury: jakieś granty, dofinansowania, upusty ... Wtedy inaczej by to wyglądało.
Na razie jedyny upust z jakim się spotkałem w tej kwestii, to redukcja kosztów przyłączeniowych w ZE dla ogólnodostępnej ładowarki do 1/16 normalnej stawki.
Tak, tylko powinno być jeszcze jakieś minimum utylizacji, lub maks ceny, żeby potem się nie okazało, że ładowarka jest, ale z ceną 6zł/kWh... "No Panie nic nie poradzimy, że klienci nie chcą się u nas ładować...."
 

Ironeska

Fachowiec
Przepis w stosunku do istniejących parkingów jest niedorzeczny. Nikt nie wyrzuci od siebie kasy na budowę ładowarek bo się 'ustawodawcy' zachciało, więc pewnie się okaże, że są jakieś furtki aby tego uniknąć.
Wlasnie że bardzo dobry, chciaz raz chciałbym podjechać po zus, skarbówkę czy urząd miasta nie szukając miejsca przez pół godziny lub więcej
 

nabrU

Moderator
Chyba się nie zrozumieliśmy:
Jestem za tym aby w takich miejscach jak ww. parkingi były ładowarki. Tyle, że jak się czegoś wymaga (przepisy) trzeba albo na to dać fundusze albo umożliwić ubieganie się o jakieś wsparcie / granty albo ostatecznie mieć klauzulę w przepisach, że instalacja taka może być zrobiona podczas najbliżej modernizacji / remontu / innych prac na parkingu czy garażu podziemnym. W innym wypadku mam wrażenie, że przepis będzie ściemą i będzie omijany jak tylko można (co chyba się - z tego co czytam tutaj - dzieje).
 

ztsgusz

Posiadacz elektryka
Tutaj dokładny przepis:

Zmiana ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw.
Dz.U.2021.2269 z dnia 2021.12.09

Art. 26.
1.
W budynkach niemieszkalnych, z którymi związanych jest więcej niż 20 stanowisk postojowych, właściciel lub zarządca budynku, w terminie do dnia 1 stycznia 2025 r., instaluje co najmniej jeden punkt ładowania oraz kanały na przewody i kable elektryczne, aby umożliwić zainstalowanie punktów ładowania na co najmniej 1 na 5 stanowisk postojowych, jeżeli te stanowiska postojowe:
1) znajdują się wewnątrz budynku lub
2) przylegają do budynku.
2.
Przez przyleganie do budynku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się powiązanie z tym budynkiem, pod względem własności lub używania na podstawie innego tytułu prawnego, parkingu, który:
1) bezpośrednio przylega do tego budynku lub
2) nie przylega bezpośrednio do tego budynku.
3.
Do budynków niemieszkalnych, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 12a ust. 5 i 6 ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio.

Wydaje mi się, że PSNM powinno być zainteresowane sytuacją (o ile w tym momencie już nie jest), a tam już (w ich interesie) powinna być możliwość wywarcia odpowiednich wpływów, żeby wprowadzono wsparcie, kontrole i kary.
 

arnoldd

Posiadacz elektryka
Najpierw trzeba ustawowo wprowadzić możliwość jakiejkolowiek kary.
Jak to mój znajowy często powtarza - w Polsce często nie wolno ale można :)
 
Last edited by a moderator:

zlp

Pionier e-mobilności
Orientacyjnie koszt utrzymania przyłącza 40kW - 300zł, 63kW - 1800zł miesięcznie.
Rocznie to różnica 18000zł. Sporo kasy za niewiele większe możliwości. Te koszty trzeba wliczyć w ceny ładowania.
 
Top