Brawo 🇵🇱 Dopłaty

consigliero

Pionier e-mobilności
Używamy auta jeżdżąc i raczej nie poruszamy się od punktu do punktu na krótkich odcinkach. Jeżeli jest to miasto to często wyborem są własne nogi i z tego powodu podawane zużycie odbywa się na odcinkach pomiędzy 30-50 km. Nawet jeżeli mamy się ze wsi wybrać do pobliskiego miasteczka to jest to 20 km, wyjazd po niezbędne rzeczy czyli bez długiego postoju. Opisywałem na swoim forum wycieczkę w zimie, aby sprawdzić możliwości i to w czasach gdy ładowałem jednorazowym EVSE bo tylko takie coś miałem do ładowania. Wyjazd był bo chciałem a nie musiałem i tak używany jest samochód, on jest dlatego że chcieliśmy taki a nie że musieliśmy mieć jako coś niezbędnego do życia, ot taka fanaberia ( to aby nakreślić nasze podejście bo ono nie nadaje się dla tych co muszą).
12.01.2021 Wprawdzie nie są idealne warunki ale zrobiliśmy sobie wycieczkę do Kazimierza Dolnego. Nie udało się zapakować do 100 % no ale prawie. Pierwszy odcinek po płaskim i zajechawszy na rynek miałem jeszcze 110 zasięgu, temperatura przeważnie poniżej 1,5 stopnia. Na kilkanaście kilometrów przed Kazimierzem temperatura podskoczyła do prawie 2 stopni i jeżeli wcześniej zasięg prognozowany rozbiegał się na minus z nawigacją to od tego momentu pojawił się nawet zysk na plus. Ruszając z Kazimierza wiedziałem że trzeba się doładować przed powrotem do domu. Tutaj jest przewaga tych co mieszkają na wyspach, bo mają dużo ładowarek a nasza infrastruktura uboga. Ja miałem krótki wybór Kraśnik albo Radom. Obecnie ładujemy się w Kraśniku, jeszcze 20 minut, temperatura 1,5 stopnia a ładowarka osiągnęła prawie swoje Max 50 kW, ładujemy do 80% bo więcej nie trzeba na powrót, obok czeka jakiś wypasiony mercedes z Krakowa.
To tak wyglądało w realnym życiu, może nie do końca realnym, bo realnej potrzeby wyjazdu nie było tylko taki test.
 

Attachments

  • A676F447-F273-4627-80C9-B2B3EAA3E95B.png
    A676F447-F273-4627-80C9-B2B3EAA3E95B.png
    389,3 KB · Liczba wyświetleń: 15
  • 5E6071B5-52A7-4488-8768-0E7D057EEA51.png
    5E6071B5-52A7-4488-8768-0E7D057EEA51.png
    383,7 KB · Liczba wyświetleń: 13
  • ACA9B694-A93F-43BA-B245-B574F94B3C1C.png
    ACA9B694-A93F-43BA-B245-B574F94B3C1C.png
    368,3 KB · Liczba wyświetleń: 9
  • 4B9C472F-3579-4ACC-A2F3-2B9E08C9CCEC.png
    4B9C472F-3579-4ACC-A2F3-2B9E08C9CCEC.png
    62,1 KB · Liczba wyświetleń: 12
  • 1A817CAD-5E3C-4255-BE20-A89E7930D3E8.png
    1A817CAD-5E3C-4255-BE20-A89E7930D3E8.png
    370,2 KB · Liczba wyświetleń: 14

Cav

Pionier e-mobilności
Używamy auta jeżdżąc i raczej nie poruszamy się od punktu do punktu na krótkich odcinkach.
Ano właśnie.
Ale inni mieszkają w dużych miastach i muszą dojechać do pracy, dowieźć dzieci do przedszkola, szkoły czy na trening.
Dla nich auto to nie zabawka, tylko środek codziennego transportu, pogalanie pieszo, przy -20 stopniach, kilku km w imię idei, raczej się nie sprawdza.
Więc oni muszą uważać na zużycia w id3 (i nie tylko w nim) zimą.
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
O ile dalej jechałeś.
Gdybyś robił TYLKO krótkie odcinki z długimi przerwami, to i to 30 byłoby mało.
Ktoś opisywał że tak traktowany ID3 potrafi wziąć 20 kW na samo grzanie.
Dom 120m2 nie bierze 20kW na grzanie a co dopiero takie pudełko...
Różnica miedzy latem a zimą na ZOE to ok 5kW (16kW/100 (5Kkm) latem vs 21kW/100 (2.9Kkm) zimą) przy średniej prędkości 50kmh. Daje to realnie 2.5kW na godzinę. Żeby dołożyć 20kW/100 na samo grzanie trzeba by jechać ze średnią 12.5kmh.
Nie demonizujmy.
 

danielm

Pionier e-mobilności
Dom 120m2 nie bierze 20kW na grzanie a co dopiero takie pudełko...
Różnica miedzy latem a zimą na ZOE to ok 5kW (16kW/100 (5Kkm) latem vs 21kW/100 (2.9Kkm) zimą) przy średniej prędkości 50kmh. Daje to realnie 2.5kW na godzinę. Żeby dołożyć 20kW/100 na samo grzanie trzeba by jechać ze średnią 12.5kmh.
Nie demonizujmy.
nie wiem jak jest w ZOE ale tesle S/X na duże auto mają grzałkę 3,5KW, działa błyskawicznie więc zakładam że ZOE ma dużo mniejszą grzałkę, niech będzie tak jak mówisz 2KW. ale ona chodzi na 100% do czasu dogrzania auta. utrzymanie temperatury nie weźmie więcej niż 1KW a nawet mniej.
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
nie wiem jak jest w ZOE ale tesle S/X na duże auto mają grzałkę 3,5KW, działa błyskawicznie więc zakładam że ZOE ma dużo mniejszą grzałkę, niech będzie tak jak mówisz 2KW. ale ona chodzi na 100% do czasu dogrzania auta. utrzymanie temperatury nie weźmie więcej niż 1KW a nawet mniej.
Jasne, właśnie o to chodzi, auto to nie piec centralnego ogrzewania :)
 

Cav

Pionier e-mobilności
Dom 120m2 nie bierze 20kW na grzanie a co dopiero takie pudełko...
A jednak.
ID3 osobne. mocne grzałki ma do baterii, osobne do ogrzewania wnętrza - jak włączy wszystko naraz to prawie tyle wychodzi.
W domu nie ma wymogu podgrzania wszystkiego w kilka minut, a widać VW uznał, że w samochodzie jest.
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Ano właśnie.
Ale inni mieszkają w dużych miastach i muszą dojechać do pracy, dowieźć dzieci do przedszkola, szkoły czy na trening.
Dla nich auto to nie zabawka, tylko środek codziennego transportu, pogalanie pieszo, przy -20 stopniach, kilku km w imię idei, raczej się nie sprawdza.
Więc oni muszą uważać na zużycia w id3 (i nie tylko w nim) zimą.
Nie wiem co mógłbym napisać więcej. Z mojego doświadczenia z zimy mogę tylko powtórzyć, że po średnia moja średnia zimowa to od 21,2 do 22 kWh/100 km. W tym czasie Dacia 1,2 tci brała średnio 9 litrów benzyny i było niej zimno. W ID.3 po 30 sekundach robi się ciepło, ale też nigdy nie utrzymywałem temperatury powyżej 18 stopni co przy minus 10 i tak robiło robotę, do tego lekko podgrzana kierownica. Pewnie gdyby zrobić eksperyment i ustawić 22 stopnie to różnica
A jednak.
ID3 osobne. mocne grzałki ma do baterii, osobne do ogrzewania wnętrza - jak włączy wszystko naraz to prawie tyle wychodzi.
W domu nie ma wymogu podgrzania wszystkiego w kilka minut, a widać VW uznał, że w samochodzie jest.
Czyli jak to działa ? Pytam bo naprawdę nie wiem. Rozumiem że jak jadę i chcę cieplutko to ustawiam temperaturę i faktem jest że jak wyłączę cały klimat to przy pełnej baterii zasięg nam wzrośnie o jakieś 60 km o ile pamiętam. Im dalej od startu tym mniejsza ta różnica, to testowałem ale ja oszczędnie używam temperatury. Dodatkowo startując auto jest wstępnie podgrzane, co skutkuje pewnie mniejszym zużyciem w trakcie jazdy, auto stoi zawsze na zewnątrz. Natomiast informacja o podgrzewaniu baterii , wiem że to jest ale na to chyba nie mam wpływu, chyba że wiesz coś więcej o czym nie wiem.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Czyli jak to działa ? Pytam bo naprawdę nie wiem. Rozumiem że jak jadę i chcę cieplutko to ustawiam temperaturę i faktem jest że jak wyłączę cały klimat to przy pełnej baterii zasięg nam wzrośnie o jakieś 60 km o ile pamiętam. Im dalej od startu tym mniejsza ta różnica,
Bo krócej pojedziesz, jako że część trasy już za Tobą, więc hipotetycznie grzałki będą krócej chodzić, toteż mniej energii zeżrą.

Drugi przypadek - gdy jednak używasz grzałek podczas dłuższego przejazdu, to też średnie zużycie będzie spadać, bo auto już się nagrzało, więc moc używana przez grzałki spada - podtrzymanie temperatury wymaga dużo mniejszej energii niż jej uzyskanie.

Grzałka bierze energię w jednostce czasu, a nie km.
Więc im krótsze odcinki, tym zużyje jej więcej, bo dłużej musi grzać od niskich do wysokich temperatur i odwrotnie - przy dłuższych odcinkach, krócej grzeje na maksa, a dłużej tylko podtrzymuje temperaturę.

No i kolejna rzecz - sterować możesz tylko grzaniem wnętrza.
Grzanie baterii samochód zafunduje Ci automatycznie i bez Twojej woli, a prawidłowości są te same co wcześniej.
 

tokwi

Pionier e-mobilności
W temacie wątku.
Na ten moment złożono 16% wniosków do puli dla osób fizycznych.

Za pulsem biznesu: Jak przypomniał wiceprezes Lorkowski, osoby fizyczne mogą składać wnioski na dopłaty do zakupu aut elektrycznych od 12 lipca, do momentu wyczerpania środków, których na ten cel NFOŚiGW przeznaczył 100 mln zł, lub do 30 września 2025 r.

W tym momencie, w generatorze mamy ok. 800 wniosków na łączną kwotę ponad 16 mln zł, czyli średnia dopłata do elektrycznego samochodu osobowego wyniesie ok. 20 tys. zł - powiedział. Dodał, że co piąty wniosek o dopłatę dotyczy dużych rodzin, czyli złożyły je osoby posiadające Kartę Dużej Rodziny.
 
Top