pluto

Pionier e-mobilności
Z uwagi iż niecały tydzień jeżdżę nowy autem od jednego z większych producentów aut elektrycznych na świecie, przedstawię tutaj swój nowy nabytek – BYD SEAL U DM-i w wersji wyposażenia Boost oraz kolorystyką wnętrza czarno-brązową + lakier metalik Time Grey.

IMG_E0513a.jpg


Jest to hybryda szeregowo - równoległa gdzie silnik benzynowy zasila generator, który wytwarza energię elektryczną i przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego, który z kolei napędza koła (podobnie jak to było w mojej Hondzie HR-V e.HEV), z tą różnicą, że w razie bardzo silnego wciśnięcia pedału gazu lub jazdą pod dużym odciążeniem silnik spalinowy wspomaga silnik elektryczny.
W normalnej jeździe dzieje się to bardzo rzadko, tym bardziej że na samym silniki można jechać nawet 150 km/h.

Moc systemowa 218 KM, prędkość maksymalna 170 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h – ok. 8,5 s –najsłabsza a zarazem najtańsza wersja tego modelu.

Auto już w standardzie jest wyposażone po kokardkę i ma m.in.:
  • fotel kierowcy i pasażera regulowany elektrycznie, wentylowany oraz podgrzewany z pamięcią ustawień (kierowca);
  • panoramiczny, elektrycznie otwierany dach z elektryczną roletą;
byd_seal_u_hybrid_grey_2024_117.jpg
  • wygłuszona przednia szyba z filtrem UV;
  • wejście i uruchamianie NFC bez użycia kluczyków oraz za pomocą karty lub iPhone'a,
  • elektrycznie obracany ekran dotykowy 15.6"
  • system kamer 540° w tym widok 3D;
  • system Head Up Display 10” z wizualizacją ostrzeżeń martwego pola na wyświetlaczu HUD
  • V2L ładowanie zwrotne – 230V do 3,3 kW obciążenia
oraz kilkanaście różnych systemów bezpieczeństwa jazdy

Zasięg wg. WLTP - cykl mieszany: 1080 km
Zasięg wg. WLTP - elektryczny: 113 km (mi udało się przejechać 92 km drogami krajowymi i ekspresowymi zanim system przy 25% przełączył się na układ HEV - pierwsza podróż po odbiorze auta).
Po rozładowaniu akumulatora średnia z ostatnich 50 km wyniosła 4,4 l/100 km bez trybu ładowania baterii – jazda drogami krajowymi.

IMG_E0527.JPG

Ładowanie akumulatora:
  • DC 18 kW – super że jest ale wg. mnie za mała moc aby szybko ładować np. w trasie (50 kW to minimum)
  • AC 11 kW - dla normalnego korzystania w domu SUPER (godzinka ładowania i auto gotowe do jazdy)


Moje pierwsze spostrzeżenia i ciekawostki o aucie:
  • akumulator wysokiego napięcia może ładować akumulator 12 V litowo-żelazowo-fosforanowy (78,4 Ah) w przypadku jego rozładowania;
  • w akumulatorze 12 V zastosowano funkcję uśpienia w przypadku długotrwałego parkowania (kilka miesięcy) w celu ochrony przed jego rozładowaniem;
  • w przypadku niskiego poziomu naładowania (SOC) akumulatora wysokiego napięcia, silnik spalinowy może samoczynnie uruchomić się automatycznie w celu wytwarzania energii elektrycznej i jego podładowania np. podczas włączenia funkcji schładzania wnętrza lub jego ogrzania przy braku naładowania akumulatora;
  • przy włączonych światłach mijania, podczas wybrania biegu wstecznego zapala się oświetlenie LED w lusterkach zewnętrznych w celu oświetlenia przestrzeni po bokach auta, aby obraz w kamerach bocznych były oświetlony i widoczny np. w ciemnościach;
  • na środkowym monitorze w prawym górnym roku znajduje się wskaźnik pochylenia drogi w %;

  • seryjny kluczyk (brelok) umożliwia zdalne wyłączanie lub włączania auta (podobnie jak w aplikacji) np. w celu jego schłodzenia lub wstępnego nagrzania;
  • jeżeli kluczyk pozostaje w bezruchu przez ponad 1 minutę, przełącza się w stan uśpienia. W takim przypadku przestają działać mikroprzełączniki, co uniemożliwia próby otwarcia lub uruchomienia pojazdu przez osoby nieupoważnione. Poruszenie kluczyka lub naciśnięcie dowolnego przycisku powoduje wyjście ze stanu uśpienia i przywrócenie normalnego działania funkcji pojazdu;
  • po całkowitym naładowaniu pojazdu gniazdo ładowania odblokowuje się automatycznie, można to ustawić w trybie „inteligentnym” - inny użytkownik wyciągnąć wtyczkę i podłączyć do swojego auta;
  • auto wielkości Tesli Y, z przodu bardziej obudowane (trochę mnie miejsca), z tyłu bardziej komfortowe fotele niż w Tesli, miejsca podobnie;

  • bardzo dobre wyciszenie auta w środku (nawet po załączeniu silnika spalinowego), wszędzie maty wygładzeniowe, szyby dźwiękochłonne, wykładziny tłumiące hałas w nadkolach kół, podwójne uszczelki w drzwiach oraz przy komorze silnika robią swoje. Odgłos zamykania drzwi jak w autach klasy premium, nawet Tesla Y po lifcie nie potrafiła tego dobrze zrobić, nie mówiąc o starszych modelach;

  • gdy zaczął padać deszcz, sensor deszczu uruchomił przednie wycieraczki, włączył światła mijania i automatycznie domknęły się też szyby w tym szyberdach który był uchylony;
  • fotele w aucie są grube, mięsiste, z cudownie miękkimi zagłówkami, typowo jak w amerykańskich krążownikach – na poprzecznych nierównościach „buja się” chwilkę po przejechaniu nad nimi. Bardzo rzadko spotykane to w innych chińskich autach. Auto bardziej do spokojnej i komfortowej jazdy, niż do agresywnej jazdy typu gaz – hamulec (samochód wychyla się na zakrętach i nurkuję podczas hamowania);

  • CarPlay, AndroidAuto działa jak złoto, Waze, Yanosik, Tom Tom i inne aplikacje na telefonie bezprzewodowo śmigają aż miło ..

  • fenomenalny system kamer 540 stopni (wyświetla nawierzchnię pod autem), obraz jest świetny, a podczas manewrów od razu możemy śledzić kilka ujęć w bardzo dobrej rozdzielczości (także w nocy) co np. w Tesli było takie sobie;

  • trochę dziwne jest wyświetlanie wskazania zużycia (przelicza jazdę na prądzie na zużycie paliwa co jest mylące) np. jazda na samych elektryku (zdjęcie poniżej) wylicza że zużycie wynosi 4,2 l chodź auto nie zużyło ani grama paliwa 😊 co potwierdza także samo auto we wskazaniach komputera pokładowego;

  • jazda w trybie doładowania baterii bardzo podnosi zużycie paliwa (nawet do 10 l/100 km), najlepiej jeździć w trybie hybrydowym, a samochód ładować w domu;
  • wyświetlacz HUD ma duże wyraźnie wskazania, tryb zimowy zmienia kolor wyświetlanych informacji na zielone;

  • prędkościomierz wyświetla prędkość wg. GPS-u (brak błędów pomiarowych) – trzeba się pilnować przy radarach;
  • duży prześwit (najniższy pod osłoną przewodów 19,5 cm, pod baterią 22 cm);

  • niskie zużycie energii elektrycznej podczas jazdy po mieście – poniżej 14 kWh widzę często na wyświetlaczu przy spokojnej jeździe;

  • nadwozie ocynkowane – grubość powłoki lakierniczej pomiędzy 117 – 128 μm;
  • podwozie bardzo dobrze zakonserwowane równiutko jakimś preparatem, widziałem auta z końcówki 2024 roku jest różnica na plus, zobaczymy jak to wytrzyma na polskich drogach;

  • hak holowniczy, wyjmowany, ukryty pod zamykaną klapką w dolnej części zderzaka;

  • Auto HOLD (podobnie jak w Hondzie HR-V) raz włączony nie wyłącza się po ponownym włączenie auta;
  • po tygodniu użytkowania pierwsza zdalna aktualizacja i podobnie jak w Tesli usuwają drobne nieprawidłowości;
Podsumowując
Jeżeli chińskie produkty kojarzycie z tandetą, to tutaj naprawdę można się zdziwić, jest wykończony lepiej niż większość konkurentów, z tymi europejskimi Premium włączenie.
Największą wartością BYD jest ten kubeł zimnej wody, dla dotychczasowych gigantów rynku motoryzacyjnego, którzy jak widać obecnie nie nadążają już za chińską motoryzacją. Z korzyścią dla wszystkich tych, którzy chcą kupić nowy samochód, bo może ceny aut, ich wyposażenie i komfort jazdy powinny i muszą się zmienić na korzyść klientów.



Tyle pierwszych uwag które sukcesywnie będę uaktualniał, mam nadzieję że za miesiąc, rok, 2 lata będę dalej zadowolony z zakupu, jeśli nie to także to opisze jak to było z Renault Zoe lub Teslami model 3 lub Y.
 
Last edited:

pluto

Pionier e-mobilności
Super opis! Ach, gdyby to nie był chińczyk... ;)
Trzeba przełamywać stereotypy, sam długo biłem sie z rożnymi myślami i skojarzeniami, ale każdy powinien sam zdecydować czy chce jeździć takim autem. Nic nie na siłę.
Gdybyś miał porównać tego BYD PHEV do Toyoty RAV4 PHEV (w USA jest popularna jako Prime), jak by to wyszło?

Zastanawiam się powoli nad następnym samochodem "głównym" (bo drugi to BEV) i taki PHEV z długą gwarancją byłby idealny.
Porównując te 2 auta które użytkowałem/użytkuję to PHEV Toyoty lepiej się zbierała (ponad 300 KM mocy i napęd 4x4) wiec duży plus dla Toyoty. Być może wersja BYD 4x4 bardziej byłaby porównywalna. Akumulator w obu autach o podobnej pojemności aczkolwiek w BYD układ jest bardziej wydajniejszy więc dłużej pojeździmy na EV.
W RAV 4 auto było mniej wyciszone i silnik 2,5 litrowy było bardzie słychać ale to taki urok Toyot.
Co do wyglądu to kwestia gustu, RAV4 bardziej kompaktowa, BYD jest trosze większy.
Bardziej wyciszony jest BYD, Toyota twardsza lepiej radziła sobie z szybko pokonywanymi zakrętami.
Materiały w BYD wizualnie lepsze, aczkolwiek jak zniosą ich użytkowania to czas pokarze.
Toyota Rav4 i BYD Seal U dzieli trochę czasu ich wprowadzenia, Toyota kojarzy się z niezawodnością BYD wielka niewiadoma :)
Auta są rożne i dla różnych osób (myślę że w BYD odnajdą się lepiej młodsze osoby lub osób które nie boją sie nowych technologii), aczkolwiek auto jak auto, każdy wybiera sam co mu pasuje.

Gwarancja na auto wynosi 6 lat, na zespół napędowy akumulator 8 lat, nadwozie 12 lat więc chyba wiedzą co robią.

Z ciekawostek to w czasie gwarancji BYD daję bezpłatne Assistance na holowanie do najbliższego serwisu BYD w Europie więc nawet nie trzeba wykupywać dodatkowego ubezpieczenia w tym zakresie. Dowiedziałem się o tym w czasie odbioru auta, pełne ubezpieczenie miałem już wykupione więc trochę się zgapiłem ;)
 
Last edited:

boa

Pionier e-mobilności
Z ciekawostek to w czasie gwarancji BYD daję bezpłatne Assistance na holowanie do najbliższego serwisu BYD w Europie więc nawet nie trzeba wykupywać dodatkowego ubezpieczenia w tym zakresie. Dowiedziałem się o tym w czasie odbioru auta, pełne ubezpieczenie miałem już wykupione więc trochę się zgapiłem ;)
Dzięki temu nie będą w statystykach usterkowości ADAC (wezwanie na drodze)
 

lukech

Zadomawiam się
Porównując te 2 auta które użytkowałem/użytkuję to PHEV Toyoty lepiej się zbierała (ponad 300 KM mocy i napęd 4x4) wiec duży plus dla Toyoty. Być może wersja BYD 4x4 bardziej byłaby porównywalna. Akumulator w obu autach o podobnej pojemności aczkolwiek w BYD układ jest bardziej wydajniejszy więc dłużej pojeździmy na EV.
W RAV 4 auto było mniej wyciszone i silnik 2,5 litrowy było bardzie słychać ale to taki urok Toyot.
Co do wyglądu to kwestia gustu, RAV4 bardziej kompaktowa, BYD jest trosze większy.
Bardziej wyciszony jest BYD, Toyota twardsza lepiej radziła sobie z szybko pokonywanymi zakrętami.
Materiały w BYD wizualnie lepsze, aczkolwiek jak zniosą ich użytkowania to czas pokarze.
Toyota Rav4 i BYD Seul U dzieli trochę czasu ich wprowadzenia, Toyota kojarzy się z niezawodnością BYD wielka niewiadoma :)
Auta są rożne i dla różnych osób (myślę że w BYD odnajdą się lepiej młodsze osoby lub osób które nie boją sie nowych technologii), aczkolwiek auto jak auto, każdy wybiera sam co mu pasuje.
W przyszłym roku ma wyjść nowe RAV4. Pewnie pod kątem technologicznym będzie bardziej porównywalnie (choć zapewne nie w najtańszych wersjach RAV4). W ogóle RAV4 było ogólnoświatowym hitem więc będą duże oczekiwania.

Zobaczymy, fajnie, że są już dobrze wyposażone i wycenione PHEVy na rynku :) Powodzenia, oby się dobrze sprawował.
 

Daro76

Fachowiec
Wszystko zależy jak traktuje się auto, jaką techniką kierownik auta jeździ (agresywnie, normalnie jak inni uczestnicy ruchy, bardzo delikatnie i ostrożnie itp.) oraz w jakim mieście sie jeździ (w większych miastach są odcinki o ograniczeniach do 70, 90, lub 120 km/h (obwodnice miast) więc trudno jest porównywać mniejsze miejscowości z ograniczeniami tylko do 50 km/h. To co teraz opisałem to tak na szybko pierwsze jazdy, pierwsze obserwacje zużycia jak i poznawanie auta, chodź zasada jest praktycznie taka sama jak w innych hybrydach. 12 lat jeżdżę już hybrydami i pewne zasady jazdy są spójne także w BYD.
Nie chciałbym teraz wygłaszać jakiś tez na temat zużycia w różnych warunkach bo to za wcześniej. Jak szczęśliwie przejadę pełny rok to można coś nakreślić, co na pewno zrobię.

Co do napędu 4x4 w plug-in to miałem taki w Toyocie RAV-4 i fajnie nim się jeździło.
Teraz także (jak szukałem alternatywy dla Cupry Terramar PHEV) wpadła mi w oko Omoda 9 PHEV 4x4 - bardzo ciekawe auto, która za kilka miesięcy będzie w sprzedaży ale cena ma być powyżej 225 tys. zł więc sobie odpuściłem. :)
No właśnie ta Omoda mi chodzi po głowie ;)
 

Daro76

Fachowiec
Mama PHEVa Mazda CX-60 i są takie tryby jazdy:
- tylko BEV do 140 km/h
- tylko ICE - z możliwością zachowania baterii na później np. jadę autostradą i wiem że ileś km wjeżdżam do miasta lub mam korek to mogę się przełączyć wtedy na BEV - zachowanie baterii co 10%
- zwykła hybryda - po wykorzystaniu w całości baterii
- tryb ładowania baterii - jazda na ICE i ładowanie ICE + rekuperacja
Można powiedzieć że opcja o której piszesz w tym konkretnym japończyku jest.
Fajne auto i pewnie miałbym go już 2 lata temu (diesla :) ) ale jednej rzeczy nie przeskoczę - dla mnie za krótkie siedzenia. Jak na samochód którym od czasu do czasu muszę w trasę wyskoczyć niestety odpada. Nawet byłem ostatnio na jeździe testowej CX-60 jak miałem Y na serwisie (w Katowicach salon Mazdy niedaleko Tesli), no ale niestety siedzenia się nie zmieniły...
 

pluto

Pionier e-mobilności
SEAL - dzięki za spostrzegawczość (ale wstyd) 😊

 

pluto

Pionier e-mobilności
Kolejne przybliżenie modelu BYD:
  • auto posiada odgrzewaną kierownicę oraz dwustopniowe ogrzewanie i dwustopniową wentylację fotela kierowcy i pasażera. Włączenie poprzez szybki dostęp z dolnej belki wyświetlacza centralnego oraz poprzez menu wentylacji - brak ogrzewanych tylnych foteli (symbole duże i wyraźnie oznakowane). Wentylacja foteli działa cicho, ogrzewania foteli nie próbowałem :)
20250418_075641.jpg
  • wbudowany układ oczyszczania powietrza układu klimatyzacji oczyszcza wnętrze z cząstek PM 2.5 a także mierzy stężenie poza autem - działa to automatycznie. Czy to działa i oczyszcza powietrze nie wiem ale doceniam producenta że coś takiego dodał. Bardziej wolałbym filtr HEPA (bo producent jakość sie tym nie chwali) ale widziałem w sieci takie filtry HEPA do tych aut, tylko czy w je wyposaża czy to tylko zamiennik do wykorzystania. Wiosną przyszłego roku jak będę wymieniał filtr kabinowy to porobię zdjęcia co oni tam wsadzili
20250418_075624.jpg
  • komora silnikowa jest wyposażona w podwójne uszczelki gumowe (przy krawędzi maski oraz przy krawędzi komory) co ma bardziej wygłuszyć odgłos pracy silnika. Jak jechałem w trybie hybrydowym to w kabinie jest w miarę cicho, ale jechałem wolno bo drogami krajowymi max. 110 km/h. Za to po zatrzymaniu auta (na światłach) faktycznie nie było słychać silnika nawet na zewnątrz - chyba że był wyłączony w tym momencie :unsure: ;)
20250418_153223.jpg
  • co do silnika to jest to jednostka własna producenta BYD (ponoś ma kilkanaście patentów jego budowy) o wyjątkowo wysokiej wydajności cieplnej pow. 43 % - na razie brak informacji co do jego awaryjności



i na koniec wg. mnie mała fanaberia producenta, po otworzeniu maski silnika nad przednimi lampami są wstawki z czarnego dekoru "black piano" - po co w tym miejscu nie mam zielonego pojęcia :)

 
Last edited:

pluto

Pionier e-mobilności
Weszła nowa aktualizacji w aplikacji na telefon - STARA wersja na lewej, NOWA po prawej :unsure:

Aplikacja BYD II.jpg

Oczywiście także jest możliwość pobrania widżetu na telefon w z różnymi funkcjami sterowania auta :)

IMG_0565a.PNG
 

pluto

Pionier e-mobilności
Dzisiaj miałem świąteczny wyjazd i mogłem sprawdzić ile może przejechać auto drogami krajowymi (przez wioski, miasta i miasteczka) na samym elektryku [EV] do czasu kiedy auto przełączy na układ hybrydowy [HEV] oraz ile zużyło na rozładowanym akumulatorze (także drogami krajowymi) jako auto hybrydowe (bez doładowania akumulatora).



Po przebiegu 50 km akumulator wskazywał 57%, a po 95 km (akumulator 25%) auto przełączyło na tryb HEV.
Średnia prędkość z całego odcinka na elektryku to ok. 60 km/h, klimatyzacja włączona w tryb AUTO, częściowo padał deszcz, jechałem spokojnie 90-95 km/h max na odcinkach poza terenem zabudowanym.





Kolejne kilometry jechałam już w trybie hybrydowym (bez ładowania baterii) dalej drogami krajowymi. Tak więc ostatnie 50 km przejechały w trybie HEV, zużycie paliwa wynosiło 4,2 l/100 km ( dosłownie 1 kilometr przed końcem stałem przed przejazdem kolejowym (może 1-2 minutę) i samochód pobrał 0,5 kWh z akumulatora więc na koniec dojechałem z 24%. ;)



Podsumowując:
Drogi krajowe - zasięg elektryczny 95 km
- tryb hybrydowy (bez ładowania) - 4,2 l/100 km

Myślę, że to ładny wynik (lepszy niż miałem w hybrydowej Hondzie HR-V czy Toyocie Yaris Cross a to znacznie mniejsze auta).
 

Najnowsze dyskusje

Top