Czy 230V 16A wystarcza?

sigg

Posiadacz elektryka
Hej,

z tego co czytam w USA bardzo dużo ładowarek domowych to wcale nie jest 11kW, ale właśnie znane u nas gniazdko 230V (co dla nich i tak jest upgradem, bo standardowo w domu mają 110V) - i oni to traktują już jako Level 2.

Takie gniazdko jest w stanie dać 3.4kW, czyli około 20km na godzinę/240km na noc (12h).

Biorąc pod uwagę, że przeciętne auto w Polsce pokonuje mniej niż 50km dziennie, to taka moc ładowania wydaje się w pełni wystarczająca, szczególnie, że ładowanie się sumuje i nawet jeśli przyjedziemy do garażu z 0% baterii, naładujemy się do 240km w nocy, następnie przejedziemy 40km i znowu podepniemy się na noc, to będziemy mieli już naładowane 440km zasięgu.

O ile ktoś nie ma zwyczaju wracać z trasy na pustej baterii by następnego dnia wyjeżdżać z samego rana znowu w trasę, to taka moc wydaje się w pełni wystarczająca.

Jestem właśnie na etapie wyboru rodzaju gniazdka i z moich wyliczeń pomiędzy 3.4kW z 230V a 11kw z siły różnica w materiałach i montażu to około 2500zł (80 metrów kabla). Ja osobiście rzadko kiedy jeżdżę więcej niż 30km dziennie, a jeśli już to robię, to potem auto i tak stoi w garażu i często nawet nie jest przez 1-2 dni ruszane. W jakiejś ekstremalnej sytuacji, gdzie wracam z 0% i musze wyjechać mam niedaleko ładowarki 350kW, więc mógłbym się bez problemu podładować.

Czy ktoś z was korzysta z takiego ładowania? Czy wam to wystarcza?
 

szczur333

Zadomawiam się
mam tesle 3 lr z ladowarka jedno fazowa - (US) kupiona 3 lata temu ponad (zrobione 85000km)
laduje mobile connectorem oryginalnym w 99% mocami 3-4kW

doslowanie 5 razy potrzebowalem ladowac sie moca wieksza bo wrocilem na 0 i nastepnego dnia musialem jechac (ale to tylko przez cebule we krwi bo na ladowarce mogem spedzic 10-15min wiecej i naladowac +20-30% i miec spokoj

ogolnie zalezy od tego jaka masz moc przylacza i czy masz fotowoltaike - ja 3 lata temu zrobilem 10kwp i myslalem ze mam spokoj na lata - miesiac temu rozbudowalem o kolejne 10kwp i wiem ze 3lata bede musial znowu rozbudowac

ja bym szedl w 3 fazy odrazu bo przy PV przy wyzszch napieciach obciazysz fazy po rowno minimalna moca i falownik ci sie nie wylaczy - poza tym robisz to raz i bedziesz mial spokoj na pare LAT


PS w usa sa rozne gniazdka 240V (NEMA) max mobilne evse maja 40A (powyzej musi byc wallbox/evse zdrutowany na stale)
 

shago

Fachowiec
Jeszcze nie mam elektryka, ale rozpocząłem latanie po administracji za montażem ładowarki na swoim miejscu postojowym. Zdecydowałem się najtaniej: właśnie zwykłe gniazdko 230v 3.6kW, bo raz że właśnie najtaniej, dwa: administracja i sama wspólnota takiemu rozwiązaniu jest zdecydowanie najbardziej przychylna, po trzecie: rocznie robię 10k km, więc na cholerę mi coś mocniejszego, szczególnie, że mam 10km do Super Chargera Tesli jak będzie potrzeba. Administracja mi powiedziała, że koszt ekspertyzy to 300zł brutto i podeślą mi namiary na firmę, która takową wykona.
 

inter

Pionier e-mobilności
Jeszcze nie mam elektryka, ale rozpocząłem latanie po administracji za montażem ładowarki na swoim miejscu postojowym. Zdecydowałem się najtaniej: właśnie zwykłe gniazdko 230v 3.6kW, bo raz że właśnie najtaniej, dwa: administracja i sama wspólnota takiemu rozwiązaniu jest zdecydowanie najbardziej przychylna, po trzecie: rocznie robię 10k km, więc na cholerę mi coś mocniejszego, szczególnie, że mam 10km do Super Chargera Tesli jak będzie potrzeba. Administracja mi powiedziała, że koszt ekspertyzy to 300zł brutto i podeślą mi namiary na firmę, która takową wykona.
Jestem pewny, że elektrykiem teraz zrobisz więcej niż te 10000 km.
 

inter

Pionier e-mobilności
Jak spaliniakiem robiłem 10-15k rocznie, tak teraz mi stuknęło 10k od początku marca.
Mi akurat od 29 lutego 7000 km, a spaliniakiem w rok 6-7kkm
 

daniel

Señor Meme Officer
Jak spaliniakiem robiłem 10-15k rocznie, tak teraz mi stuknęło 10k od początku marca.
Zobaczysz, że się tanio jeździ i przyjemnie to kilometry będą się same nabijać.

1722255065700.png
 

r00tku

Posiadacz elektryka
Zobaczysz, że się tanio jeździ i przyjemnie to kilometry będą się same nabijać.
Do pracy też teraz jeżdzę samochodem - taniej i szybciej niż komunikacją miejską, a mówimy tu o centrum Warszawy.

1722255065700.png
O to to prawda! Czasem wolę sam po jedzenie pojechać niż zamawiać z dostawą :D
 
Top