Czy obecnie FSD jest wogóle możliwe...?

zibizz1

Pionier e-mobilności
Sugerujesz, że ludzie w odróżnieniu od FSD będą walić w ten styropian niczym Hanka w kartony? ;) Śmiem wątpić. Sam bym uciekał.
Sugeruję że nie zawsze warto coś robić i np może nie warto zawsze uciekać do rowu przed lecącym na nas dużym obiektem.
Przedsmak tego mamy w phantom braking gdy auto nie rozumie że ta przeszkoda na drodze to w tym wypadku tak naprawdę cień wiaduktu. Tego typu złe rozumienie świata przez FSD zawsze będzie mogło się zdarzyć, tylko sytuacje w których to będzie następowało będą wyjątkowe i niepowtarzalne ale w ocenie człowieka mogą być trywialne.
 

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
np. Zatrzymanie się na chwile bo przy drodze jest billboard z reklamą na którym jest namalowany znak STOP.
W wielu krajach używanie znaków drogowych na billboardach jest słusznie zakazane. Człowiek też się może dać nabrać
Sugeruję że nie zawsze warto coś robić i np może nie warto zawsze uciekać do rowu przed lecącym na nas dużym obiektem.
FSD tak nie robi. O kim/czym piszesz?
Przedsmak tego mamy w phantom braking gdy auto nie rozumie że ta przeszkoda na drodze to w tym wypadku tak naprawdę cień wiaduktu. Tego typu złe rozumienie świata przez FSD zawsze będzie mogło się zdarzyć [...]
W tym wątku nie rozmawiamy o AP, lecz o FSD. W FSD phantom breaking jest rzadkością - to problem z przeszłości
 

nabrU

Moderator

Sliszue

Zadomawiam się
Podsumujmy:
- auto do teleoperacji jeżdżące za autem
- pracownik Tesli siedzący na fotelu pasażera

Waymo jest jakieś kilka lat przed nimi obecnie…
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Podsumujmy:
- auto do teleoperacji jeżdżące za autem
- pracownik Tesli siedzący na fotelu pasażera

Waymo jest jakieś kilka lat przed nimi obecnie…
Za wcześnie żeby rokować.

Tesla jest nadmuchana do niewyobrażalnych proporcji.

ALE

Już wiele razy w przeszłości potrafiła zaskoczyć.
Obecnie trochę opuścili się z technologią(np. silniki, baterie) ale możliwe że nadgonią czymś innym.
 

Sliszue

Zadomawiam się
Od początku roku ludzie mówią że w końcu zaskoczy, ale na razie no nie, każdy news pokazuje opóźnienie technologiczne albo sprzedażowe względem konkurencji.

Mówimy o robotaxi to również porównajmy:
- Waymo robi 250 tysięcy przejazdów płatnych tygodniowo w USA
- Bez pracownika w aucie non stop
- Bez drugiego auta na ogonie

Więc na dzień dzisiejszy mają bardziej rynkową technologię i podejrzewam zanim Tesla dojdzie do tego poziomu (jeśli dojdzie) minie rok lub dwa dostosowywania technologii a później przekonywania się ludzi że to bezpieczne.

Zakładam obecne tempo rozwoju Tesli, które śledzę od 5 lat: dwa kroki w przód, 1 do tyłu i 1 w bok.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
[Waymo] mają bardziej rynkową technologię
Tesla opracowuje bardziej rynkową tylko nie ma jej jeszcze na rynku.

Waymo w 2017 roku zaczęło wozić ludzi ale trzeba było podpisać NDA i w samochodzie siedział kierowca. W 2018 była pierwsza jazda bez kierowcy, potem coraz więcej osób mogło korzystać z usługi, coś jak beta testy a dopiero w 2020 usługa stała się dostępna dla wszystkim.

Tesla jest teraz w tym miejscu gdzie Waymo było w 2017-2018 roku. Dajmy jeszcze Tesli z 2 lata aby ta usługa została wdrożona w pełni.

Różnica natomiast jest taka ze to zupełnie inna technologia. Trochę tak jak mówienie ze telewizory kineskopowe sa lepsze gdy właśnie wychodzi pierwszy OLED ale czerwono niebieski bo nie potrafią zrobić niebieskiej diody

Zasadnicza różnica jest taka ze auto Floty Waymo kosztuje ~200tys USD a teren po którym jeździ musi być bardzo dokładnie odwzorowany cyfrowo. Waymo podobno jest w stanie dziś produkować (a właściwie modyfikować) kilkadziesiąt tysięcy pojazdów rocznie (niwa "fabryka"), a obecnie target maja na 2tys pojazdów rocznie.

Natomiast Tesla dziś produkuje ponad milion rocznie (licząc sam Y) w cenie 45tys USD, prawdopodobnie do końca 2027 dojdzie cybercab w cenie 30tys USD i zdolność produkcyjna na być 2mln+. A do FSD nie trzeba super dokładnych cyfrowych map.

Podsumowując, gdy w końcu usługa będzie nadawała sie do tego aby być w pełni dostepna publicznie to zmiecie Waymo z planszy tak jak zniknęły z rynku telewizory kineskopowe. OLEDy akurat nie sa tak popularne jak LCD bo sa drogie i tu tez widać że cena czyni cuda i lepszy tańszy ale nie wiele gorszy, byle był akceptowalny a Robotaxi będzie najtańsza usługa do indywidualnego przewozu osób a kiedyś może nie tylko osób.
 
Last edited:
Top