Degradacja Leaf Spy

adamusek

Posiadacz elektryka
Dobrze widzisz 60KM i bodajże 225Nm; na codzień w mieście wystarcza, że 0-50 km/h jest 4.6 s, większość i tak zostaje do tych 50 na światłach. Głownie korzystam z jego gabarytów, sporej kanapy dla 3 dorosłych z tyłu i płaskiej podłogi oraz przepastnego bagażnika, co nie jest oczywiste nawet w autach za 250tys zł (czy spalinowych czy elektrycznych). Silnik jest z oparty na silniku z ZOE, chemia ogniw to LiMiNnCoO czyli Lithium-Nickel-Managanese-Cobalt , moc ładowania na pewno pomaga (poprzedni właściciel ładował 10 lub 12A bo miał aluminiową instalację), ja ładuje zazwyczaj 24A (czasem pod 32A jak się spieszę, ale rzadko) czyli zazwyczaj to jest 0,1-0,15C więc niewiele, ZAWSZE do 100% (o ile wiem podobnie robił mój poprzednik i wyjeżdzał często baterie prawie do końca), aktualnie jest 1102 pełnych cykli ładowania i coś ponad 3200 częściowych; literatura podaje żywotność ponad 3000 pełnych cykli (chociaż niektóre źródła 1000-2000cykli); auto przerobiło prawie 53MW energii ;)
 
Last edited:

Ronin78

Posiadacz elektryka
Średnio jaki masz pobór na 100km?
3000 pełnych cykli to 3x przeciętna norma, jakieś 660.000km, bardzo ładnie. 0-100 km/h 20s 🤠
 

vwir

Pionier e-mobilności
zawsze do pełna
Podejrzewam, że dzięki temu BMS dobrze „zna” pojemność ogniw i podaje ich faktyczną pojemność. Co nie zmienia faktu, że wynik rewelacyjny.
Ja ładuję do 80% co wprawdzie dobrze służy ogniwom, ale BMS nie ma prawa znać ich pełnej pojemności i wypisuje głupoty. Musiałbym ze 2-3 razy naładować do pełna i wtedy dopiero zmierzyć. Inaczej to nie ma sensu.
 

adamusek

Posiadacz elektryka
Średnio jaki masz pobór na 100km?
3000 pełnych cykli to 3x przeciętna norma, jakieś 660.000km, bardzo ładnie. 0-100 km/h 20s 🤠
auto jest bardzo ekonomiczne jak na swój gabaryt ale głównie jeździ po mieście i trochę po województwie, minimum jakie można uzyskać w lecie bez klimatyzacji to ok 13 kwh ale kto tak jeździ ;). Średnia z całego roku to będzie ok 16 w zimie pod 18, a nie jeżdżę jakoś delikatnie. Ma mega mocną rekuperację (nie mogę jej wyłączyc ani zmienić) ale nawet z kompletem pasażerów i 300kg na pace zatrzymuje się do zera (czyli jest one pedal driving). W zimie fabryczne webasto pomaga uzyskac dobre zasięgi, przy -21 byłem w stanie zrobić prawie 130 km (tutaj już jazda delikatna), jest pompa ciepła w odwodzie i klima więc jak na swój segment dobrze wyposażone.
Przyspieszenie naprawdę jest znośne w mieście, przesuwne drzwi się sprawdzają w ciasnych parkingach, mega praktyczne auto; brakuje mi ładowarki AC 22KW i większej baterii może dołożę kiedys ;)
Człowiek który mi je sprzedał narzekał, że nowsze Opel Combo czy Berlingo (ma same spore auta, wozi ludzi) pomimo znacznie więcej energii zużywają, tyle że mają trochę większą baterię i szybsze AC czy jest w końcu DC.
Żałuje że oferowane kombivany obecnie mają tak małe baterie; żeby jeszcze było AC 22KW i normalna cena a nie w cenie Tesli Y.
 
Last edited:

Ronin78

Posiadacz elektryka
Podejrzewam, że dzięki temu BMS dobrze „zna” pojemność ogniw i podaje ich faktyczną pojemność. Co nie zmienia faktu, że wynik rewelacyjny.
Ja ładuję do 80% co wprawdzie dobrze służy ogniwom, ale BMS nie ma prawa znać ich pełnej pojemności i wypisuje głupoty. Musiałbym ze 2-3 razy naładować do pełna i wtedy dopiero zmierzyć. Inaczej to nie ma sensu.
Kolega, a sprawdzasz czasem Leaf Spy? Może podpięcie po naładowaniu do pełna, przy baterii 100% dałoby prawdziwy obraz?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Kolega, a sprawdzasz czasem Leaf Spy? Może podpięcie po naładowaniu do pełna, przy baterii 100% dałoby prawdziwy obraz?
Nie dałoby. Właściwe sprawdzenie wymaga temperatury powyżej 20 stopni i przynajmniej kilku naładowań do 100% oraz dość głębokich rozładowań. Powód jest bardzo prosty - SOH jest mierzone na podstawie ilości energii. Żeby zmierzyć ilość energii to musisz naładować do pełna i rozładować do minimum, bo spadek o 0,1V przy 4V a spadek o 0,1V przy 3,6V to może być zupełnie inna ilość energii. A jeśli akumulator nigdy nie bywa w okolicach 4V na ogniwo to BMS nie ma prawa wiedzieć, ile energii jest pomiędzy 4,1V a 4,0V. To nie jest liniowe. To jestem minus ładowania do 80% - dobrze robisz ogniwom, ale nie znasz prawdziwego SOH baterii. Ot - taki paradoks. Potem to prowadzi do takich sytuacji jakie miałem ostatnio w Mach-E (też go ładuję do 80%). Naładowałem go do 100% i pierwszy 1% spadł po 12km jazdy. To wychodzi że mustang ma 1200km zasięgu ;)
 

adamusek

Posiadacz elektryka
Nie dałoby. Właściwe sprawdzenie wymaga temperatury powyżej 20 stopni i przynajmniej kilku naładowań do 100% oraz dość głębokich rozładowań. Powód jest bardzo prosty - SOH jest mierzone na podstawie ilości energii. Żeby zmierzyć ilość energii to musisz naładować do pełna i rozładować do minimum, bo spadek o 0,1V przy 4V a spadek o 0,1V przy 3,6V to może być zupełnie inna ilość energii. A jeśli akumulator nigdy nie bywa w okolicach 4V na ogniwo to BMS nie ma prawa wiedzieć, ile energii jest pomiędzy 4,1V a 4,0V. To nie jest liniowe. To jestem minus ładowania do 80% - dobrze robisz ogniwom, ale nie znasz prawdziwego SOH baterii. Ot - taki paradoks. Potem to prowadzi do takich sytuacji jakie miałem ostatnio w Mach-E (też go ładuję do 80%). Naładowałem go do 100% i pierwszy 1% spadł po 12km jazdy. To wychodzi że mustang ma 1200km zasięgu ;)
U mnie często aku jest na 20% rozładowany albo niżej i leci ładowanie zawsze do 100%. Patrzyłem na SOH przy poziomie 5, 20 40 70 i 100% baterii i jest w przedziale 95-95%
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
Moje ostatnie odczyty:

km15 24515 75416 00016 49216 72316 85317 13417 82418 36419 001
SOH95,47%95,46%95,45%95,44%95,44%95,43%95,42%95,38%95,36%95,32%
 
Top