Dobre wiadomości dla wybierających się do Chorwacji (nie tylko Teslą)

nabrU

Moderator
Tak przy okazji, Max de Zegher wyjawił kiedyś ze koszt jednego stanowiska SuC to ok. 40k USD:

1745870639666.png
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Masz jakieś źródło tej informacji o 33 lokalizacjach? Chętnie bym się podelektował rzetelnymi planami.


Oczywiście to nie jest tak że jest gwarancja że tyle powstanie. Tylko że Tesla ma dofinansowanie zaklepane na tyle. Te z Chorwacji pewnie z tego samego programu bo HR też było na liście krajow jeśli chodzi o te 74 stacje w kilku państwach. A podmiot który to wszystko. realizuje to nasza Tesla sp z o.o. z Ząbek.
 

EVJerry

Fachowiec
Rozumiem, że z 74 otrzymali 45:
"Projekt przewiduje budowę 45 stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce, Chorwacji i Słowenii, z czego w Polsce powstaną 33 stacje ładowania EV". Jeśli dobrze liczę z pierwszego postu, to 16 stacji w Chorwacji. Liczby chyba się niezbyt zgadzają, bo 33 + 16 = 49. To już jest więcej niż 45, a dotyczy tylko PL i HR z pominięciem SLO. AMIR jest chyba na 3 lata, więc wynikałoby, że w PL powinno powstawać średnio 11 nowych SuC rocznie. Na razie jesteśmy w połowie planu na ten rok.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@EVJerry Nie każda stacja w danym kraju musi być z dofinansowania
33 w Polsce
12 w Chrowacji i Słoweni (do 45)
30 na Węgry, Czechy i Grecje (do 74)

Ale w każdym kraju może być więcej, ważne że mają to być ogólnodostepne stacje czyli albo nowe albo wymiana starych na V4.

W samym 2025 wymienione jest w tej Chorwacji 14 stacji(w jednej linijce, mieście jest kilka). Ale o aktualizacji na v4 wspomniane x3 więc może np 3 lokalizacje zostaną zaktualizowane do v4 a zdemontowane z nich słupki zostana dodane do innych lokalizacji.

AMIR jest chyba na 3 lata, więc wynikałoby, że w PL powinno powstawać średnio 11 nowych SuC rocznie. Na razie jesteśmy w połowie planu na ten rok.
Ale to nie może powstawać równo każdego roku. Raczej pewne jest że prace papierowe trwają od 1.5 roku lub dłużej i w tym roku widzimy ich efekt w fizycznej postaci, im bliżej temrinu tym tempo fizycznych efektów będzie większe, jak napisałem w pierwszej połowie 2026 spodziewam się 12+ lokalizacji w Polsce.

Prawdopdoobnie w trakcie jest też proces aktualizacji obecnych stacji ładowania. Np takich miejsc jak Lublin z 4 v3 na 8 lub 12 v4.

Nadal sie spodziewam że za ok rok będziemy mieli w Polsce 300+ słupków v4.
 

EVJerry

Fachowiec
Ważne, że coś się ruszyło.
Raczej nie wierzę w przenoszenie starych V3 do nowych lokalizacji. Zapewne ich utrzymanie jest droższe niż V4. Więc zysk żaden dla firmy.
 

marco_25

Pionier e-mobilności
Tak przy okazji, Max de Zegher wyjawił kiedyś ze koszt jednego stanowiska SuC to ok. 40k USD:

View attachment 27473
czyli między 3-8 lat zwrotu z inwestycji w zależności od obłożenia. Nic dziwnego że traktują to raczej jako przewagę konkurencyjną niż dochodowy biznes.
 

KWHK

Nowy na Forum
czyli między 3-8 lat zwrotu z inwestycji w zależności od obłożenia. Nic dziwnego że traktują to raczej jako przewagę konkurencyjną niż dochodowy biznes.
Chyba większy wzrot na inwestycji. W USA przebitka nad cenami prądu jest 2-4x w zależności od pory dnia (e.g. w Mass prąd to jakieś 0.12/KWh (dla indywidualnych - dla firm może być taniej) a u Tesli z reguły 0.38/KWh).
 
Top