Dogrzewanie baterii w TM3 SR+ LFP

Pyo_trek

Posiadacz elektryka
Jeszcze jedno, są badania, które mówią o tym, że ładowanie DC baterii rozgrzanej do odpowiedniej temperatury znacznie mniej wpływa na jej degradację. Tutaj musielibyśmy też to jakoś brać po uwagę, ale w sumie to nie wiemy, czy Tesla nie psuje jednak troszeczkę baterii przy takim ładowaniu bez przygotowania. Niby nie ale może te 2-3% baterii nam dodatkowo w ten sposób zniknie i później się okaże, że gra nie warta świeczki...
Ciepła bateria + szybkie ładowanie = większa degradacja.
Chłodna bateria + wolne ładowanie = mniejsza degradacja.
Tak jest z bateriami w telefonach i pewnie z autami.
 

chewbacca

Posiadacz elektryka
Ciepła bateria + szybkie ładowanie = większa degradacja.
Chłodna bateria + wolne ładowanie = mniejsza degradacja.
Tak jest z bateriami w telefonach i pewnie z autami.
A to nie jest przypadkiem tak, że podczas zimnej baterii system ogranicza moc ładowania i podgrzewa baterie / podgrzewa baterie umożliwiając szybsze ładowanie własnie po to, żeby umożliwić ładowanie w optymalnych warunkach i ograniczyć do minimum degradację baterii?
 

Michal

Moderator
A to nie jest przypadkiem tak, że podczas zimnej baterii system ogranicza moc ładowania i podgrzewa baterie / podgrzewa baterie umożliwiając szybsze ładowanie własnie po to, żeby umożliwić ładowanie w optymalnych warunkach i ograniczyć do minimum degradację baterii?
Dokładnie tak jest. Chyba w 2019r. gruchnęły jakieś badania na ten temat i okazało się, że ładowanie z dużymi mocami w wysokich temperaturach zmniejsza powstawanie dendrytów w baterii = pozwala na szybsze ładowanie.

To co pisze o telefonach @Pyo_trek to tylko intuicja, a nie fakty naukowe i pewnie błędna intuicja.
 

kaziwich

Posiadacz elektryka
W którymś innym wątku liczyliśmy jaka energia jest zużywana na takie dogrzewanie i wyszło coś w okolicy 1,5-2kWh, co przy ładowaniu 10-80% LR albo 10-100% SRP daje jakieś ~4%, a to przy przebiegu autostradowym ładowanym na SuC 10kkm rocznie daje jakieś ~135 zł oszczędności rocznie ;)
Oczywiście, że można "się po to schylić skoro leży na ziemi" ale jak weźmiesz pod uwagę, że stracisz na tych ładowarkach dla tych samych warunków (10kkm po autostradach na SuC) pewnie jakieś 5-7 minut więcej niż normalnie na każdym ładowaniu, a będzie ich powiedzmy 50, to stracisz na tym dodatkowe 4-6h, więc to tak jak byś poszedł do pracy za 26 zł za godzinę, co oczywiście nie jest strasznie małe, ale zakładam, że jak już jeździsz Teslą, to pewnie Twój czas jest odrobinkę cenniejszy ;)

Jeszcze jedno, są badania, które mówią o tym, że ładowanie DC baterii rozgrzanej do odpowiedniej temperatury znacznie mniej wpływa na jej degradację. Tutaj musielibyśmy też to jakoś brać po uwagę, ale w sumie to nie wiemy, czy Tesla nie psuje jednak troszeczkę baterii przy takim ładowaniu bez przygotowania. Niby nie ale może te 2-3% baterii nam dodatkowo w ten sposób zniknie i później się okaże, że gra nie warta świeczki...

Ja nie zamierzam się w to bawić ;)
Tu nie trzeba niczego liczyc. Powszechnie wiadomo (i widac to przez OBD), ze kazdy z silnikow moze generowac pasywanie cieplo z mocą 3.5kw.
Czy tesla psuje baterie przy ladowaniu nierozgrzanej? Przeciez nie pozwala szybko ladowac jak nie jest rozgrzana.
 

slack

Fachowiec
A to nie jest tak, że bateria sama z siebie się nagrzewa przy ladowaniu dużą mocą? Czy jest też wspomagana przez grzanie z silników?
 

Michal

Moderator
A to nie jest tak, że bateria sama z siebie się nagrzewa przy ladowaniu dużą mocą? Czy jest też wspomagana przez grzanie z silników?
Silniki grzeją się z mocą około 7kW przez ~10min w początkowej fazie ładowania. Szczególnie dobrze widać to przy ładowaniu na 50kW, bo wtedy do baterii trafia moc rzędu 35-40kW.
Sama bateria podczas ładowania grzeje się bardzo słabo.
 

Michal

Moderator
Czyli jak? Przed ładowaniem ze zwykłego gniazdka podgrzewać baterię, czy nie podgrzewać?
Nie, to cały czas jest mowa o ładowaniu DC wielkimi mocami. Najlepiej podejść do tego tak - jak auto chce dogrzewać baterie to mu nie przeszkadzać, jak nie chce to też nie przeszkadzać ;)
Ktoś mądry (pewnie nie jeden) siedział nad tym tematem 8 godzin dziennie przez kilka lat, napisał doktorat albo coś w tym stylu, a Tesla używając tych badań steruje temperaturą baterii, więc nic mądrzejszego tutaj w 20 postach nie wymyślimy ;)
 
Last edited:
Top