Dogrzewanie baterii w TM3 SR+ LFP

Bronek

Pionier e-mobilności
Panowie korzystajcie bez zbytniej kombinacji, mając na uwadze że a propos podgrzewania wiele się zmieniło. I cieszmy się, że to przebiega samoistnie. Kompletnie polecam jedynie cieszyć się samochodem a resztę zostawić "opatrzności" zwanej Teslą

Cała technologia podgrzewania znana, można spróbować
 

Michal

Moderator
w SR 7kW z jednego silnika??
Fakt myślałem o swojej LR :/
SRP powinna mieć grzanie 3,5kW, więc może to potrwać dłużej.

Przydałby się ktoś z OBD żeby pokazać z jaką mocą grzeje ten silnik - szukałem u Bjorna ale nie znalazłem takiego filmiku...
 

Pyo_trek

Posiadacz elektryka
Z silnika pewnie niewiele ze względu na jego wysoką sprawność - jedynie 3% straty w postaci ciepła:
"Przy pełnym obciążeniu sprawność Tesli określono na 97 procent (!), podczas gdy w ID.3 wyniosła ona „tylko” 93 procent. Dla porównania: zespoły napędowe samochodów spalinowych osiągają w szczycie do około 40 procent sprawności i najczęściej jest to pomiar na silniku, bez uwzględniania oporów przekładni".
 

Michal

Moderator
Jechałem wczoraj (TM3LR 2021 Panasonic) z Warszawy przez Ciechocinek i rzeczywiście przygotowanie baterii zaczyna się uruchamiać około 100 km przed SuC ale tylko na chwilę. Następnie na chwilę około 50km przed i dopiero właściwe podgrzewanie chyba 20km przed. Wyglądało to tak jakby próbkował czy zdąży się nagrzać przed przyjazdem do ładowarki.
 

Tad

Zadomawiam się
ja bym chcial pokontynuować wątek. W mojej SR+ miałem już bardzo rózne sytuacje. Mam ją od czerwca więc jeszcze nie wiem dokładnie co wynika z warunków zewnętrznych a co z aktualizacji. Nie mniej jednak moja ostatnia trasa to rozpoczęcie grzania już na lekko ponad 100km przed SC. Najpierw było to dośc ciągłe podgrzewanie przez połowę dystansu. Potem do samego SC kila razy się wyłączało i włączało tak na około 1min. To co dla mnie jest jednak zdecydowanie bardziej odczuwalne to to, że znacznie wzrasta mi zużycie? Coś około 3kWh/100km.
Np. do pierwszego SC jadę ze średnim zużyciem poniżej 17kWh/100km, a potem wychodzi mi w okolicach 20kWh/100km.
Czy u Was w SR+ jest podobnie czy powinienem zgłębić temat lepiej w moim egzemplarzu?

I druga kwestia niejako powiązana z tematem. Mam po trasie teraz jedno ionity w idealnym położeniu między SC. Czy można jakoś wymusić podgrzanie baterii na nie i czy warto?
 

Michal

Moderator
Jechałem wczoraj (TM3LR 2021 Panasonic) z Warszawy przez Ciechocinek i rzeczywiście przygotowanie baterii zaczyna się uruchamiać około 100 km przed SuC ale tylko na chwilę. Następnie na chwilę około 50km przed i dopiero właściwe podgrzewanie chyba 20km przed. Wyglądało to tak jakby próbkował czy zdąży się nagrzać przed przyjazdem do ładowarki.

Wczoraj wracałem do Warszawy, również przez Ciechocinek u tym razem miałem dość mało baterii, bo przez całą drogę pod mocny wiatr (+10% do zużycia) i podgrzewanie baterii zaczęło się dopiero około 20km przed SuC. Wygląda na to, że jak ma dużo energii to zaczyna wcześniej.

Z tego co wiem niestety nie da się wymusić podgrzewania baterii podczas jazdy :/

Napisz chociaż tak mniej wiecej o jakiej trasie rozmawiamy.
 

Szatan

Posiadacz elektryka
Skąd wiecie, że bateria zaczyna być podgrzewana? To całe podgrzewanie to jest po to by szybkość ładowania była jak najlepsza na SC?
 

Michal

Moderator
W sumie to nie wiemy :) Ale ekran samochodu pokazuje, że przygotowuje baterię do ładowania, więc zakładamy, że podgrzewa wtedy baterię. Tak to wygląda zawsze jak ktoś pokazuje dane z magistrali CAN w czasie, kiedy pojawia się taki komunikat.

Teraz mi przyszło do głowy - a może auto świadomie rozładowuje mocniej baterie w ten sposób, żeby zwiększyć szybkość ładowania w przypadku NCA albo zejść poniżej stałego napięcia baterii w przypadku LFP (żeby lepiej widzieć poziom naładowania)...
 
Top