domowa ładowarka EVSE Level2 na europejskiej sieci 230V

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Witam, założyłem temat bo innego takiego nie znalazłem (temat był na pewno nie raz poruszany na starym skasowanym forum samochodyelektryczne bo w tamtych latach masa osób sprowadzała tesle z USA i mało kto miał konwersje na EU i latał na chademo po mieście)

szukam sposobu na podłączenie ładowarki EVSE Level2 na naszej europejskiej sieci 3 fazowej 230V 50Hz

posiadam obecnie auto z pokładową 3,5kW które ma właśnie w porcie Type1 drugi pin podpisany jako L2/N i działa ładowanie zarówno gdy jest tam przewód neutralny ale i nic (sam fazowy + uziemienie)
ale jako że zmieniam na auto które ma ładowarkę pokładową 1 fazową 11,5kW (48A) chciałbym wykorzystać chociaż część z tego bo 7,2kW 32A na L1 to dla mnie czasem będzie za mało a też nie chcę non stop obciążać 1 fazy gdybym robił w domu inne rzeczy w tym samym czasie


nie jestem ekspertem i znawcą od elektryki, nie wiem też czy wszystko dobrze rozumiem
według instrukcji wielu popularnych wall chargerów i mobile connectorów z USA pokazane są takie schematy (i nie tylko one bo te z aliexpress to samo)
tesla wall usa.jpg


jeśli dobrze rozumiem prąd jest wtedy rozdzielany na L1 i L2 po połowie? czy źle myślę?

tesla wall usa2.jpg


posiadam też taką bardzo starą ładowarke w domu, nie używałem jej nigdy bo nie potrzebowałem, w niej L1 i L2 jest zmostkowane za pomocą warystora
1742850760071.png


jeśli ktoś ma inne porady na szybkie i wygodne ładowanie aut EV z rynku USA chętnie wysłucham, kiedyś dużo osób kojarze miało właśnie 1 fazowe, jak były czasy roadstera widywałem w europie na fotkach 70A ładowarki w domach pod roadstera (dostawcą był chyba clippercreek)


mam też dość dobre zabezpieczenie przedlicznikowe gdyż kiedyś z 28 lat temu miałem dawno temu oporowy piec 1 fazowy do grzania wody, płytę elektryczną w kuchni 1 fazową, ciężką bramę przesuwną i dużo halogenowego oświetlenia stąd takie zabezpieczenie dla L1, mam w domu instalację post prl - czyli PEN ale jak będzie trzeba to mogę w końcu je zmienić
1742850087519.png
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
(za licznikiem mam w 95% w domu aluminum niestety)
Oj, niedobrze. Zacznij od sprawdzenia przewodów. Aluminium bardzo lubi tracić kontakt ze stykami wraz z upływem lat.
Należałoby zrobić zaraz za licznikiem wydzielony obwód do ładowania, zabezpieczony różnicówką.
Tutaj ściągawka z dopuszczalnymi obciążalnościami różnych przewodów Cu / Al:

1742893304360.png

źródło: Wojciech Szłapiński, "Wplyw parametrow przewodów na prace instalacji elektrycznych"
 

vwir

Pionier e-mobilności
za licznikiem mam w 95% w domu aluminum niestety
Auć, to sprawdź nie tylko przekroje, ale też punkty styku. Zgodnie ze sztuką połączenia aluminiowe powinno się co kilka lat dokręcać, bo styk robi się luźny. Gdy wszystko sprawdzisz i dokręcisz to spokojnie można puścić taki ampreaż na ile średnica pozwala.
 

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Auć, to sprawdź nie tylko przekroje, ale też punkty styku. Zgodnie ze sztuką połączenia aluminiowe powinno się co kilka lat dokręcać, bo styk robi się luźny. Gdy wszystko sprawdzisz i dokręcisz to spokojnie można puścić taki ampreaż na ile średnica pozwala.
tam gdzie używam czegoś co bierze więcej to nie używam praktycznie gniazdek w ścinach i puszkach, puszki to najbardizej newralgiczne momenty, czajnik podpinam tam gdzie płytę indukcyjną i to tyle, następny w domu jest odkurzacz jeśli chodzi o pobór
nie używam też wielu rzeczy jednocześnie na jednym obwodzie, puszki mam na widoku nie przykryte tynkiem i czasem zaglądam, w części zmieniłem na WAGO
 

p0li

Pionier e-mobilności
PS. Zazdroszczę przyłącza - takie zabezpieczenia to widziałem niedawno na osiedlu w złączu kablowym, ale do zasilania trzech domków j.r. :LOL:
w domu ktory obecnie wynajmuje mam zabezpieczenie przedlicznikowe 3x 63A ale za licznikiem normalne s-ki 32 i 16A
slyszalem od sasiadow ze to kiedys stajnia byla - ale dalej nie wiem po co tam takie przylacze..
ogrzewanie est gazowe a z 3-fazowych odbiornikow tylko piekarnik + plyta indukcyjna

ps - a samochod laduje z jednej fazy przez niebieska wtyczke :)
 

eSUBA94

Posiadacz elektryka
w domu ktory obecnie wynajmuje mam zabezpieczenie przedlicznikowe 3x 63A ale za licznikiem normalne s-ki 32 i 16A
slyszalem od sasiadow ze to kiedys stajnia byla - ale dalej nie wiem po co tam takie przylacze..
ogrzewanie est gazowe a z 3-fazowych odbiornikow tylko piekarnik + plyta indukcyjna

ps - a samochod laduje z jednej fazy przez niebieska wtyczke :)

tutaj winowajca czemu mam takie zabezpieczenia :)
piec rezystorowy z jakoś 1995r
20250325_204322908.JPG
 

mkos

Nowy na Forum
Zamiast bawić się w budowe 1 fazowego evse lepiej kupić zestaw type2 z rozbitej tesli. Wymiana nie jest trudna. Szybko stwierdzisz że 1faza to za mało. Sam dołożyłem ładowarke do tesli aby ładować z mocą 22kW, jednak i to czasami było mało, więc kupiłem używaną ładowarkę chademo 40kW. Poza tym nie jest dobrze obciążać tak mocno tylko 1 fazę, Tesla widząc że napięcie spada ograniczy ci moc.
 

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Zamiast bawić się w budowe 1 fazowego evse lepiej kupić zestaw type2 z rozbitej tesli. Wymiana nnie jest trudna. A szybko stwierdzisz że 1faza to za mało. Sam dołożyłem ładowarke do tesli aby ładowała z mocą 22kW, jednak i to czasami było mało, więc kupiłem używaną ładowarkę chademo 40kW. Poza tym nie jest dobrze obciążać tak mocno tylko 1 fazę.
niestety mam związane ręce bo kupiłem Riviana a ten nie ma europejskiej wersji, jedyna możliwość to busy amazona które jeżdżą w niemczech i polować na części z rozbitego, taka pokładowa 22kW to zajebista rzecz - zwłaszcza przy baterii 135kWh
 
Last edited:

eSUBA94

Posiadacz elektryka
A więc pytanie do was, jaką opcje EVSE byście finalnie wybrali?

Chińczyka, czy używany wallbox tesli z USA? (ewentualnie może to być od Audi, Forda itp.)

wallbox ma ten plus że ma wifi które może ustawiać max obciążenie jak pracuje inny wallbox (ale nie wiem czy działa to USA+EU na jednej sieci domowej)


Opcja.1
1750012321671.png


Opcja.2
1750012515936.png


Opcja.3
1750012763537.png



zabezpieczenia u mnie nie grają marginesu:
1750017729353.png
 

nabrU

Moderator
Jeez o_O Riviana kupuje i do tego EVSE z Ali... :rolleyes::p
Sorry, ale to jakaś plaga na tym Forum.
 

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Jeez o_O Riviana kupuje i do tego EVSE z Ali... :rolleyes::p
Sorry, ale to jakaś plaga na tym Forum.

ja zawsze kupowałem stare EVSE dodawane do samochodów, czy to od nissana czy mitshubishi, bo kiedyś chinole wrzucali chociażby najgorsze przekaźniki czy zabezpieczenia, obecnie sytuacja "tanich" EVSE się już poprawiła

ja widziałem EVSE 3,6kW na Type2 nawet za 250zł na promocji i serio bałbym się to kupić
 

Najnowsze dyskusje

Top