Dopłaty dla osób fizycznych, które prowadzą działalność

JareG

Pionier e-mobilności
Kurde identyczny e-Soul stoi w Krakowie nawet tak samo zaparkowany przy salonie i z taka sama naklejka, myslalem ze to ten sam XD
To nie Kraków :) Naklejki to chyba mają 'firmowe', poza tymi dla konkretnego salonu.

Pozdr
 

Cav

Pionier e-mobilności
Po Poznaniu też taki jeździ, z logo Marvela (dealer Kia).
Kolor jest super, jakbym brał Soula to tylko w nim.
 

Ciechan

Fachowiec
podpisuję dzisiaj umowę z EFLem, Pan Emil był najżywiej zainteresowany tematem dopłat - oczywiście nikt nie jest w stanie nic zagwarantować, bo gwarantować za jakiś rządowy fundusz albo bank nie byłoby zbyt roztropnie :) będę dawał znać, w jaki sposób sytuacja się rozwija (umowa na starych zasadach vs pełzające zmiany w projekcie dofinansowań).

  1. Oczywiście najlepszy scenariusz (poza takim, że nic nie trzeba wpłacać - póki co nierealny) to taki, w którym po otrzymaniu dofinansowania leasing zwróci je w całości na konto (po tym jak zapłacę je z góry) - ale to raczej utopia. Dodatkowo będzie wymagała korekt JPK i pewnie księgowo trudno robialne ze strony leasingu
  2. Kolejny scenariusz to oznaczenie całego dofinansowania jako nadpłata, tak aby można było konsumować raty leasingowe z tej puli (aby rozliczały się w całości) - wtedy po prostu miałbym "wakacje kredytowe" przez kilka miesięcy.
  3. Następny w kolejności (niestety chyba najbardziej prawdopodobny z tych dobrych), to przeliczenie harmonogramu i zmniejszenie odpowiednio rat, wykupu i odsetek. Działa to najmniej korzystnie na płynność, ale na koniec cała sprawa będzie o 27tys tańsza.

każdy z powyższych będzie pewnie wymagał aneksowania umowy (więc dobrze wziąć leasing z ryczałtowym rozliczaniem aneksów - żeby za obsługę leasingu obowiązywała jedna opłata na cały leasing albo miesięczna, bo jak będzie trzeba przeliczyć i aneksować kilka razy umowę, leasing zgodnie z regularnym toip będzie naliczał po kilkaset złotych za każde zdarzenie). Pamiętajcie, żeby (aby cokolwiek mieć szansę dostać) podpisywać umowy leasingowe z opłatą wstępną na poziomie 27-30 tys, bo tylko za tę opłatę jest zwrot (mowa o 30 tys na wszelki wypadek, bo jest jeszcze mowa o 1.5% opłaty transferowej, więc lepiej zrobić z górką żeby za to nie płacić później)

  • jest też oczywiście scenariusz zły, z którym należy się liczyć - że pomimo obietnic, że wydatkowanie po 12 lipca będzie uwzględniane, z powodów formalnych, nazewnictwa, braku możliwości aneksowania wstecznie etc, nie zobaczę nigdy tych 27 tys
Będę dawał znać
 

grzywek

Zadomawiam się
Jestem w tej samej sytuacji @Ciechan co Ty. Również EFL u Emila i również ryzyko z tą wpłatą 27 000 :) Dobrze wiedzieć, że jest nas więcej. Trzymamy kciuki, bo szkoda trochę tej płynności gdyby nie wyszło.

Po zapoznaniu się z tymi dokumentami tutaj: https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/nabor-dla-bankow-sciezka-leasing a w szczególności z umowami, powiedziałbym, że szanse są mniejsze niż większe, bo cała ścieżka jest określona bardzo dokładnie. Ale z drugiej strony data kwalifikowalności kosztów jest od 1.05.2020, więc czemu mielibyśmy zostać wykluczeni.. Dlatego nadzieja umiera ostatnia.

Na przykład ten punkt jest ciekawy. Wyklucza 2 i 3 scenariusz z twojego posta:

1630666948926.png

Na pewno nie ma potrzeby robienia wyższej opłaty wstępnej niż 27 000. Opłata transferowa to zupełnie coś innego i powinna być osobno określona w umowie leasingu. Jest ponoszona tylko w momencie wypłaty dotacji:

1630667029317.png
Bierze się to stąd, że 27 000 zwiększa się o te 1,5% czyli razem łączna kwota dotacji wyniesie 27 405 zł:

1630667152431.png
 
Last edited:

Ciechan

Fachowiec
ja jestem raczej dobrej myśli mimo wszystko -Rozliczone będą tylko te, które faktycznie trafią na konta leasingodawców. Wszystkim zależy, żeby to jak najszybciej rozdystrybuować (a skoro nie płacą z własnych kieszeni raczej nie będą za bardzo się spinać). Mam wrażenie, że przy obecnej inflacji i kolejnych przewidywanych problemach z dostępem do półproduktów, ryzyko nieotrzymania dotacji jest mniej więcej porównywalne z ryzykiem podwyższenia ceny Tesli SR+, wydłużenia czasu oczekiwania o kolejne 8-10 miesięcy, problemami z leasingiem poprzez narastającą niepewność zmian zawartych w Polskim Ładzie (i ogromny pośpiech w zawieraniu umów pod koniec roku gdyby się okazało, że niekorzystne zapisy zaczynają działać dopiero dla umów od 1/1/2022) i tak dalej. Do tego nie trzeba będzie wozić nalepki (kto wie, co tam wymyślą, czy w projekcie nalepki nie trzeba będzie nakleić łba premiera na całe drzwi) i można odliczyć nieco więcej kosztów, więc to nie jest do końca 27 tys. To zależy wszystko od interpretacji, ale ja szansę oceniam na ok 72% :)

a co do scenariuszy to masz rację @grzywek - w takim razie wygląda na to, ze pozostają 2 scenariusze:
Super dobry - że dotacja wraca na moje konto (wtedy może wstrzymam się z księgowaniem faktury do Q4)
Super zły - że dotacje zobaczymy jak świnia niebo

Więc w sumie faktycznie scenariusze 2 i 3 w tym stanie prawnym są nierealne (dobrze i źle, bo leasing musi wtedy zagonić księgowe do roboty, ale może też nie chcieć za nas "umierać", bo chętnych na dotacje pewnie znajdą i bez nas ;)))
 
Last edited:

Ciechan

Fachowiec
Nieprawda.
To jest kasa z funduszu, na który składają się wszyscy tankujący w Polsce samochody, przez ostatnie kilka lat.
nie będę się kłócił, nie znam się na tym aż tak dalece. Tak wywnioskowałem z rozmowy z samym Funduszem - że wiele zapisów musi wyglądać tak a nie inaczej, żeby to można było realizować bez pomocy publicznej. Tak czy inaczej - kasa jest już klepnięta, nie pomniejszy ani nie powiększy deficytu budżetowego, i też im pewnie zależy zamknąć sprawę jak najszybciej (poza wakacjami, gdzie nikomu na niczym nie zależy prócz leżenia plackiem ;)
 

Cav

Pionier e-mobilności
Tak wywnioskowałem z rozmowy z samym Funduszem - że wiele zapisów musi wyglądać tak a nie inaczej, żeby to można było realizować bez pomocy publicznej.
Ale tu chodzi o coś innego - żeby Unia się nie czepiła, że Polska państwową kasę rozdaje.
Kasa jest stąd:
 

Ciechan

Fachowiec
Ale tu chodzi o coś innego - żeby Unia się nie czepiła, że Polska państwową kasę rozdaje.
Kasa jest stąd:
dzięki! :)

i sorki za wprowadzenie w błąd w takim razie, już edytuję posta żeby ktoś nie powtarzał później po mnie tych bzdur.
 

JareG

Pionier e-mobilności
Ale tu chodzi o coś innego - żeby Unia się nie czepiła, że Polska państwową kasę rozdaje.
Kasa jest stąd:
(...)
Czyli jeśli naszemu aktualnemu nierządowi kasa się skończy (a właściwie jeśli im manna z EU nie spadnie, bo swojej kasiory już nie mają..) to i program 'elektryfikacyjny' się skończy.. tzn. zostanie na papierze. Chyba trza się spieszyć z tymi wnioskami, dopóki przynajmniej teoretycznie kasa jest.. :LOL:

Pozdr
 
Top