Dorodne buraki, czyli tak nie wypada

K

Konto_usuniete_2024-07-16

Gość
Kto może skontrolować prawidłowość rejestracji auta?
Kierowcy aut hybrydowych na zielonych blachach mogą mieć problemy przede wszystkim w dwóch miejscach. Po pierwsze, podczas przeglądu. − Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 26 czerwca 2012 roku zakres badania technicznego obejmuje sprawdzenie prawidłowości oznaczeń i stanu tablic rejestracyjnych pojazdu. Zatem, moim zdaniem, diagnosta może kwestionować tablice i stan pojazdu, jeśli nie będzie się zgadzał ze stanem faktycznym – tłumaczy mec. Filip Opoka.

Drugą sytuacją, w której prawidłowość wydania tablic może zostać zakwestionowana, jest kontrola Policji. − W razie uzasadnionego przypuszczenia, że dane dotyczące dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) zawarte w centralnej ewidencji pojazdów nie odpowiadają stanowi faktycznemu, policjant zatrzymuje dowód rejestracyjny i kieruje pojazd na dodatkowe badanie techniczne – wyjaśnia nam insp. Mariusz Ciarka, rzecznik Komendanta Głównego Policji.

Co grozi za nieprawidłową rejestrację hybrydy jako „elektryka”?
Na szczęście dla właścicieli hybryd zarejestrowanych jako auta całkowicie elektryczne, mniej oczywista jest odpowiedzialność karna za przedstawienie urzędnikom błędnych dokumentów przy rejestrowaniu samochodu.

− Jeżeli we wniosku o rejestrację pojazdu zostało złożone fałszywe oświadczenie o tym, że pojazd jest elektryczny, to teoretycznie można by się zastanowić nad odpowiedzialnością karną składającego to oświadczenie. Jednak art. 233 par. 6 kodeksu karnego, sankcjonujący składanie fałszywych zeznań i oświadczeń stanowi, że stosuje się go do osoby, która składa fałszywe oświadczenie, jeżeli przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej. Natomiast możliwości odebrania takiego oświadczenia nie daje ustawa – Prawo o ruchu drogowym, która jest podstawą do określenia wzoru wniosku o rejestrację – tłumaczy mec. Opoka z NGL Legal.
Dodatkowo mamy przepisy kodeksu wykroczeń (art. 97), który stanowi, że uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany. Jest to przepis dość ogólny, ale znajduje się w rozdziale „Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji”, więc można mieć wątpliwość czy będzie miał tutaj zastosowanie. Całkowicie bym tego jednak nie wykluczał – dodaje prawnik.

Mecenas Opoka zwraca uwagę, że odpowiedzialność kierowcy teoretycznie może jeszcze objawić się wówczas, gdy auto z rurą wydechową będzie poruszać się buspasem. − Wtedy policjanci również mogliby ustalić stan faktyczny i stwierdzić brak uprawnienia oraz nałożyć mandat – tłumaczy.

Te scenariusze są możliwe, ale w polskiej praktyce stosowania prawa mało prawdopodobne. Niektórzy policjanci drogówki jeszcze rok po wprowadzeniu uprawnienia do prowadzenia aut elektrycznych po buspasach nie byli świadomi istnienia takich przepisów. Tym mniej wydaje się więc prawdopodobne, że po zatrzymaniu auta z zielonymi tablicami rejestracyjnymi będą dociekać czy ma ono rurę wydechową. Czy więc posiadacz auta z nieprawidłowo wydanymi blachami powinien się bać wizyty na stacji diagnostyczne? W polskich realiach wszystko może zależeć od tego jak dobrze zna diagnostę…

Czyli zgłoszenia wykrocznia nawet jak nie dostanie mandatu to policja powinna zainteresować się tablicami. Pewnie warto dopsiać notatkę o tablicach.
 
K

Konto_usuniete_2024-07-16

Gość
Pewnie to PHEV i coś przycwaniakował podczas rejestracji. Ale że urzędnik dał się na to zrobić już po wprowadzeniu zielonych tablic?

Mógł przy sprowadzaniu zadeklarować elektryka i nie płacić akcyzy.
 

KrzysztofFly

Moderator
A tu moja sytuacja z wczoraj, Bydgoszcz Zielone Arkady, tym razem byłem e-C4 i zajechałem naładować samochód ze stanem akumulatora 18% i koniecznością przejechania jeszcze 100km. Aplikacja pokazywała, że zajęte jest złącze TYP 2, no i to się zgadzało, jednak aplikacja nie uwzględnia takich buraków jak ta kierowniczka Volvo ;).
Zrzut ekranu 2024-03-12 175635.png
 

viallos

Pionier e-mobilności
Generalnie bardzo prosty sposób na takich ludzi ... stawiasz za takim delikwentem żeby nie mógł wyjechać, rozciągasz przewód i idziesz na zakupy.
Raz tak zrobiłem pod hotelem w górach to w panice biegał i prosił żeby go odstawić bo się gdzieś śpieszył ... a mi się wtedy nie śpieszyło.
 

KrzysztofFly

Moderator
Generalnie bardzo prosty sposób na takich ludzi ... stawiasz za takim delikwentem żeby nie mógł wyjechać, rozciągasz przewód i idziesz na zakupy.
Raz tak zrobiłem pod hotelem w górach to w panice biegał i prosił żeby go odstawić bo się gdzieś śpieszył ... a mi się wtedy nie śpieszyło.
A do czego z drugiej strony miałbym go wpiąć? Gdyby tam było gniazdo TYP 2, to bym tak zrobił ;)
Mam nawet na stanie kabel TYP 2, taki coś około 12 metrów ;)
https://forum.elektrowoz.pl/threads/co-to-warte-type-2-22kw-za-450pln.3826/#post-96079
 

daniel

Señor Meme Officer
A tu moja sytuacja z wczoraj, Bydgoszcz Zielone Arkady, tym razem byłem e-C4 i zajechałem naładować samochód ze stanem akumulatora 18% i koniecznością przejechania jeszcze 100km. Aplikacja pokazywała, że zajęte jest złącze TYP 2, no i to się zgadzało, jednak aplikacja nie uwzględnia takich buraków jak ta kierowniczka Volvo ;).
Dziwnie znajomo wygląda ten samochód. Aż jestem ciekaw czy mam rację. :D
 

KrzysztofFly

Moderator
A tak wypada się ładować? Darmowa ładowarka z CCS i Type 2. Ludzie takie szopki odstawiają, żeby kabla starczyło. Już wolałbym do domu pojechać się naładować.

View attachment 16597View attachment 16598
Pewnie była zastawiona/zajęta, a później jak ten pierwszy odjechał, to taki efekt został (zwróć uwagę, że kabla leży duży zapas na glebie).
 

Ev3

Pionier e-mobilności
A tu moja sytuacja z wczoraj, Bydgoszcz Zielone Arkady, tym razem byłem e-C4 i zajechałem naładować samochód ze stanem akumulatora 18% i koniecznością przejechania jeszcze 100km. Aplikacja pokazywała, że zajęte jest złącze TYP 2, no i to się zgadzało, jednak aplikacja nie uwzględnia takich buraków jak ta kierowniczka Volvo ;).
Policja uwzględnia, więc wyślij zdjęcia.
Był już tutaj przypadek z dokładnie tego samego miejsca.
 

KrzysztofFly

Moderator
Policja uwzględnia, więc wyślij zdjęcia.
Był już tutaj przypadek z dokładnie tego samego miejsca.
No był 😉. Nawet dokładnie mój 😉.
 
Top