Ekoen

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
Dokładnie tak. Proces inwestycyjny i wcześniejszego planowania to ponad 10 lat. Dziś w nowych inwestycjach to może być zawarte. Kilka lat temu rozmawiałem z gościem zajmującym się tymi sprawami od strony generalnego wykonawcy i mówił, że dociągnięcie infry do MOPa do koszmar. MOP z usługami gastro musiał mieć dociągnięte przyłączę gazowe, bywało, że musieli budować kilka km gazociągu. Potem inwestor Gddkia rezygnował bo by to zawyżyło koszt i opóźniło całość. Stąd też często na otwarcie MOP nie ma odpowiedniej kategorii, są tylko parkingi i kibelki.
Bo czesto te Mopy buduja w miescach z d. wziętych.
Daleko od węzłów najblizszych miast gdzie jest blisko do infrastruktury.
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Tylko wciaz dla ich warszawskich hubow to moze maja srednia 12 sesji na dzien. Niech kazdy laduje 50 kWh na sesje i z kazdeej 1 kWh jest 0.50 PLN marży (to i tak sporo). Wchodzi ledwie 100k rocznie. Czy to wystarczy na opex, opłaty mocowe, dzierżawa, koszty operacyjne?
 

sh95

Entuzjasta elektromobilności
Tylko wciaz dla ich warszawskich hubow to moze maja srednia 12 sesji na dzien. Niech kazdy laduje 50 kWh na sesje i z kazdeej 1 kWh jest 0.50 PLN marży (to i tak sporo). Wchodzi ledwie 100k rocznie. Czy to wystarczy na opex, opłaty mocowe, dzierżawa, koszty operacyjne?
Mnie się wydaje, że Ekoen nie działa w ten sposób, nie patrzy dziś na zyski. Ekoen to poligon doświadczalny Ekoenergetyki (spółka matka), testują na żywo swój sprzęt. Do testów potrzebne jest duże obciążenie, które wygenerują tylko niską ceną i najlepszą lokalizacją. Nie zdziwiłbym się, jakby Ekoen leciał po bandzie i miał tylko minimalną marżę, by pokryć koszty zakupu energii i nie podpaść pod urząd ochrony konkurencji za dumping cenowy. Szczegółów na pewno nie poznamy.

Ogólnie operatorzy dziś nie mają zysków, w krótkim terminie w Excelu wszystko świeci się na czerwono - bo inwestują, a rynek dopiero się tworzy. Utrzymują się z inwestorów i dotacji, przychody z ładowania pokrywają raczej tylko podstawowe koszty działalności.
Tak to mi się w głowie układa.
 

nabrU

Moderator
Bo czesto te Mopy buduja w miescach z d. wziętych.
Daleko od węzłów najblizszych miast gdzie jest blisko do infrastruktury.

Masz złe podejście. Ktoś powinien pomyśleć, że infrastruktura powinna biec niedaleko autostrad.

Poniżej przykład A4 w rejonie Drezna (linia 110kV prawie wzdłuż autostrady) czy A9 na płd-zach od Lipska (Pörstental - zwykły parking nawet nie MOP i dwie linie 110kV i 220kV w pobliżu).

1751203490617.png

1751204057072.png

Można sobie na mapce poniżej popatrzeć na inne lokalizacje autostrad / MOPów w Niemczech czy innych krajach i samemu dojść do pewnych wniosków.

 

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
Masz złe podejście. Ktoś powinien pomyśleć, że infrastruktura powinna biec niedaleko autostrad.

Poniżej przykład A4 w rejonie Drezna (linia 110kV prawie wzdłuż autostrady) czy A9 na płd-zach od Lipska (Pörstental - zwykły parking nawet nie MOP i dwie linie 110kV i 220kV w pobliżu).

View attachment 29592

View attachment 29595

Można sobie na mapce poniżej popatrzeć na inne lokalizacje autostrad / MOPów w Niemczech czy innych krajach i samemu dojść do pewnych wniosków.

Ale sama linia 110kV to nie wszystko.
Porrzebujesz mieć jeszcze po drodze transformator z 110 na 15kv a tu odleglosci to czesto kiladziesia km.
Najczesciej takie linie 15kw sa blizej miast czyli zjazdów
 

nabrU

Moderator
Pełna racja, tylko do czegoś to trafo trzeba przyłączyć. Łatwiej jak linia 110kV 'idzie' kilometr od autostrady czy MOP niż jak jest w odległości 50km. Jak sądzę, nie same urządzenia (w tym wypadku trafo) są przeszkodą tylko odległości przyłącz jakie trzeba doprowadzić, aby mieć sensowną moc.
 

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
Pełna racja, tylko do czegoś to trafo trzeba przyłączyć. Łatwiej jak linia 110kV 'idzie' kilometr od autostrady czy MOP niż jak jest w odległości 50km. Jak sądzę, nie same urządzenia (w tym wypadku trafo) są przeszkodą tylko odległości przyłącz jakie trzeba doprowadzić, aby mieć sensowną moc.
Taka rozdzielnia z trafem 110 na 15 jest tak droga ze nie stawia sie tego dla jednego malego odbiorcy (no chyba ze to jakis wysoko energochłonny przemysł) ale blisko większych miast.
W polsce nazywa sie to GPZ.
z nich dopiero wychodzą linie z niższym napięciem dla których już opłaca się stawiać pojedyncze trabsformatory.
Z tej mapy nie widać skąd idzie zasilanie tego MOPu ale parę km na północ i wschód widać jak te linie 110 i 220 schodza się do GPZ więc pewnie z tamtad idą linie z niższym napięciem
 

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
Taka rozdzielnia z trafem 110 na 15 jest tak droga ze nie stawia sie tego dla jednego malego odbiorcy (no chyba ze to jakis wysoko energochłonny przemysł) ale blisko większych miast.
W polsce nazywa sie to GPZ.
z nich dopiero wychodzą linie z niższym napięciem dla których już opłaca się stawiać pojedyncze trabsformatory.
Z tej mapy nie widać skąd idzie zasilanie tego MOPu ale parę km na północ i wschód widać jak te linie 110 i 220 schodza się do GPZ więc pewnie z tamtad idą linie z niższym napięciem
Dlatego jak masz blisko linie niższe niz 110 to łatwiej się wpiąć w sieć i szybciej będzie to?zrobione.
A tak to parę lat na projektowanie papierki z wlascicielami gruntów po drodze...
 
Top