[eMIT] Elektryki nie nadają się do jazdy zimą - wyjaśniamy

Michał z Krakowa

Zadomawiam się
Kiedy przychodzi pierwsze mocne ochłodzenie w sezonie zimowym, w mediach pojawia się zwykle wysyp informacji o problemach z samochodami elektrycznymi. Najczęściej na cenzurowanym jest zasięg pojazdu elektrycznego, który „dramatycznie” spada nawet o połowę, co kwestionuje zasadność posiadania takiego pojazdu. Jak jest naprawdę? Postaramy się to wyjaśnić.

https://fppe.pl/emit-elektryki-nie-nadaja-sie-do-jazdy-zima-wyjasniamy/
 

Cav

Pionier e-mobilności
Jakieś bzdury, gdzie oni widzieli stałe zapotrzebowanie na prąd do grzania wnętrza stojącego samochodu, na poziomie 3 kW?
Pisał to ktoś kto auta elektryczne zna tylko z katalogu...
 

mALEK

Posiadacz elektryka
-20st. pomijajac, ze takie temp to w ubieglym wieku widzialem w swoim regionie ;) ale kto przy zdrowych zmyslach w ogole wychodzi z domu przy -20 :) tym bardziej jak ma ryzyko utkniecia gdzies po drodze w korku :D o probie odpalenia ICE w takich warunkach, a szczegolnie diesla juz nie pomne. ale to tylko BEV ma problem z niskimi temp oczywscie.
ogolnie kazda teze da sie udowodnic, przy doborze odpowiednich zalozen
 

Bartłomiej S

Posiadacz elektryka
Dla mnie największym błędem logicznym było sformułowanie, że pojemność baterii spada przy niskich temperaturach...

Rośnie zużycie ponieważ musimy ogrzewać baterie. BMS nigdy nie dopuści do spadku temperatury poniżej 0 stopni dla baterii.
 

Lupus

Posiadacz elektryka
Dla mnie największym błędem logicznym było sformułowanie, że pojemność baterii spada przy niskich temperaturach...
"Użyteczna pojemność", to sformułowanie nie jest pozbawione sensu:
The performance of LIBs will degrade at temperatures below 0 °C [48], [67]. In 2001, Nagasubramanian showed that the power and energy densities of Panasonic 18650 LIBs were ~800 W/L and ~100 Wh/L at 25 °C, and these values were reduced by 98.75% and 95% to < 10 W/L and ~5 Wh/L at −40 °C [68]. In another report, the state of charge (SOC) of a LIB, which is defined as the ratio of the present residual capacity to the overall available capacity [69], was also found to decrease by ~23% when the operating temperature decreased from 25 °C to −15 °C [70].

(...) lower temperatures affect the cell’s capacity significantly by dropping its SOC from 100% (initial testing) down to about 93%, 88% and 77% at -5 °C, -10 °C and -15 °C respectively. Moreover, the same trend can be also presented during discharging of the cell at subzero temperatures, where the cell capacity reduces to 92%, 85% and 82% of the cell’s depth of discharge (DOD) at -5 °C, -10 °C and -15 °C respectively (Fig. 3 (b)). This loss of capacity is mainly due to the increase of internal resistance that causes some warming effect to the cell during charging and discharging [20].

BMS nigdy nie dopuści do spadku temperatury poniżej 0 stopni dla baterii.
Na postoju bateria osiągnie temperaturę otoczenia.
 
Last edited:

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
Dla mnie największym błędem logicznym było sformułowanie, że pojemność baterii spada przy niskich temperaturach...

Rośnie zużycie ponieważ musimy ogrzewać baterie. BMS nigdy nie dopuści do spadku temperatury poniżej 0 stopni dla baterii.

Pojemność ogniw spada przy niskich temperaturach :) Najprostsze i najkrótsze wytłumaczenie jest takie: elektroda (dowolna) to wielka trójwymiarowa sieć, w której zaczepione są atomy litu. Gdy temperatura spada, odległości między cząsteczkami się zmniejszają. W efekcie część litu zostaje zamknięta w strukturach, z których nie jest w stanie się wydostać. Można je wyrwać stamtąd siłą, ale to nie jest dobry pomysł, jeśli zależy nam na długowieczności ogniwa - i tutaj wkracza do akcji BMS.

Jeśli mam być szczery, to im dłużej się zastanawiam nad chemią i fizyką ogniw, tym bardziej jestem zdziwiony, że to wszystko tak dobrze działa :) To trochę jak z wirusami: nie czaję, jak one mogły powstać. :)
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Dla mnie największym błędem logicznym było sformułowanie, że pojemność baterii spada przy niskich temperaturach...

Rośnie zużycie ponieważ musimy ogrzewać baterie. BMS nigdy nie dopuści do spadku temperatury poniżej 0 stopni dla baterii.
Co to za farmazony ? Bateria zamarznie tak jak i otoczenie.
Do ladowania to zacznie ja grzac, ale jak sobie stoi to zamarznie.
 

Bartłomiej S

Posiadacz elektryka
Co to za farmazony ? Bateria zamarznie tak jak i otoczenie.
Do ladowania to zacznie ja grzac, ale jak sobie stoi to zamarznie.
Łukasz już mi ładnie wyjaśnił, mój błąd logiczny.
 
Top