Fotowoltaika a Elektromobilność. Nasze doświadczenia

Bronek

Pionier e-mobilności
Mam od 19. maja 2020 r dwie instalacje (7 kW- i tą pomijam w opisie, bo nie jest wykorzystywana do ładowania EV) i drugą: 9,8 kWp.
Q-Cells 350wat monokrystalicznych 28 paneli z optymizerami 22panele na południe i 6 szt na wschód na SolarEdge 10 kW ( wifi itd)
Na marginesie, to dotacji nie otrzymałem, choć oba wnioski utknęły , i są zakwalifikowane do jakiś wyjasnień?? A były prawidlowo złożone itd...
Licznik dwukierunkowy odczyty zdalne z podglądem na www i w aplikacji
Zużycie w poprzednich latach miałem duże ok 12000 kWh rocznie. Bilans się zamknie w maju 2021r ale już teraz widzę korzyści
Takie tekścik napisałem na stronie Elektrowoz.pl, odpowiadając na stwierdzenie jednego z czytelników, ze można sobie dużą mocą ładować prosto ze słońca itp... i nie przejmowac sie ograniczeniami przyłącza od dystrybutora prądu.

To może opiszę jak działa instalacja fotowoltaiczna w koicydencji z samochodami elektrycznymi w moim domu. Moc maksymalną może widzimy kilka razy w roku ( to nie Grecja). Chmurka i mamy kilowat lub ich kilka kW mocy, 8-9 a o 10ciu to można marzyć i na to polować. Pomimo, że mam każdy panel sterowny oddzielnie (optymizery), to nie liczy sie moc chwilowa tak bardzo jak suma mocy w pewnym przedziale czasowym
Per saldo te 10- kWp pozwoli rocznie uzyskać może te 10 MWh? (10000kWh) a moze i wiecej ( zależy od sezonu)
Ale mówimy o 22 kW MOCY ŁADOWANIA . Samo np. jakuzzy żre 4 KW do 8 ; suszarka 800 wat. Pralka w porywach z 1800 Wat, zmywarka z 1400w. itd o klimie nie wspominam nawet jak ktoś ma. Piekarnik płyty grzewcze, to wszystko potrafia naraz zjeść całą produkcję.

Tak sie samochodu na ogół nie ładuje.!
Owszem można, aby nie oddawać tych 20/30% nadmiaru energii i wykorzystywać optymalnie na bieżąco produkowany prąd.
To tzw "Autokonsumpcja" - trudne w 100%tach do wykorzystania. Aby ładować z wykorzystaniem prądu ze słońca , to trzeba aby auto było wtedy domu gdy "Git Planeta" jest w okolicach zenitu i idzie maksymalna lub duża produkcja. Ale to jest upierdliwe i za kilka złotych mamy horror w domu.
Kwestia jaka taryfe mamy. Jedni wola G11, ja G12 ale są domatorzy co dla nich G12W jest najlepsza. kazdy ma to inaczej poukładane.

U mnie lepiej się sprawdza- ładowanie w taryfie G12 i w godzinach 13-15 jak się uda lub jest taka potrzeba . Ale najchętniej proces przeprowadzam w te 3 - 4 godzinki między 22 wieczorem a 6 rano.
10 kWpików paneli przy dwóch samochodach i moim zużyciu dosyć dużym bo ponad 12000 kW/rok pozwoli zaoszczędzić około 6000 zł plus kasa na na paliwo. Bilans na zero ledwo ledwo, ale ja zużywam około 2-3x więcej niż przeciętne gospodarstwo.
Mam drugi dom zamieszkały przez dwie osoby bez samochodów elektrycznych itp i dlatego mam porównanie ( tam też jest PW 7kWp)

Ps są specjalne systemy sterujące, ze gdy jest nadmiar produkcji nad zużyciem, to tylko wtedy auto jest ładowane. Ale znów to horror bo trzeba mieć je podpięte i na ogół bedą to małe prady. A małe prady to duze straty na samym ładowaniu. Wiec wole spokojnie kilka razy w miesiącu ładować sobie w nocy lub wtedy kiedy mi to jest konieczne.
 
Last edited:

consigliero

Pionier e-mobilności
Dostałem nowe rozliczenie i nie jestem specjalnie zaskoczony, pojawiły się nowe pozycje na fakturze co powoduje że muszę sobie zrewidować koszt jazdy EV, było 0.65 PLN jest 0.67 PLN. Teraz po powiększeniu instalacji pozostaje mi tylko optymalizacja oraz kontrola zużycia. Dzisiaj powinni skończyć instalację, przynajmniej mam taką nadzieję
 

Attachments

  • 6E29FB08-33F9-4A7F-B5D1-2BC327AD4106.jpeg
    6E29FB08-33F9-4A7F-B5D1-2BC327AD4106.jpeg
    284,5 KB · Liczba wyświetleń: 24
  • 8C3DA0FE-8074-4EDA-839F-E21FD7DC357E.jpeg
    8C3DA0FE-8074-4EDA-839F-E21FD7DC357E.jpeg
    368,9 KB · Liczba wyświetleń: 16
  • 244C98BD-117F-4055-BC92-6D9F53F4D7B2.jpg
    244C98BD-117F-4055-BC92-6D9F53F4D7B2.jpg
    163,3 KB · Liczba wyświetleń: 14
  • B19869EA-CC75-41A6-B398-6DEC51131043.jpeg
    B19869EA-CC75-41A6-B398-6DEC51131043.jpeg
    268,9 KB · Liczba wyświetleń: 16

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Dostałem nowe rozliczenie i nie jestem specjalnie zaskoczony, pojawiły się nowe pozycje na fakturze co powoduje że muszę sobie zrewidować koszt jazdy EV, było 0.65 PLN jest 0.67 PLN. Teraz po powiększeniu instalacji pozostaje mi tylko optymalizacja oraz kontrola zużycia. Dzisiaj powinni skończyć instalację, przynajmniej mam taką nadzieję
Nie wiem czy dobrze liczysz koszt bo tak naprawdę to zużyłeś 8136kW zapłaciłeś 4295zł to daje koszt jednego kW na poziomie 52gr (uwzględniając produkcje PV).
Nie myślałeś o taryfie dwustrefowej? Ja przy pompie ciepła i dwóch autach mam w dziennej strefie 1/5 zużycia i średni koszt z ZE 44gr vs Twoje 67gr. A ładowanie aut to i tak głównie tania strefa
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Posiłkuję się tym co wypisują na końcu, średnia cena brutto. Próbuję się natomiast wczytać w ten rachunek i ciekawi mnie według jakiego klucza rozpisują te 1700 kWh które mają rozliczyć. Widać że w miesiącach z dużym zużyciem jest więcej odliczone a w pozostałych mniej, rachunek ogólny się zgadza.
 
Last edited:

Michal

Moderator
Posiłkuję się tym co wypisują na końcu, średnia cena brutto. Próbuję się natomiast wczytać w ten rachunek i ciekawi mnie według jakiego klucza rozpisują te 1700 kWh które mają rozliczyć. Widać że w miesiącach z dużym zużyciem jest więcej odliczone a w pozostałych mniej, rachunek ogólny się zgadza.
Pamiętaj o tym, że nawet jak nie miałbyś EV, to i tak musiałbyś płacić część kosztów (wszystkie koszty stałe), dlatego powinieneś liczyć koszt jazdy bez tego. No chyba, że bez EV zupełnie zrezygnowałbyś z podłączenia prądu ;)

Zgadzam się też z Kubą - koniecznie weź sobie G12, G12w albo G13 - u mnie (G12w) zużycie w tańszej strefie to 2/3 do 3/4 - bez wielkiego starania się i ogrzewania prądem. Przy czym auto ładuję praktycznie tylko w tańszej taryfie.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Taryfy x strefowe ( u mnie ENERGA G12R) są "opłacalne" tylko jak przerzucimy energochłonne urządzenia (w tym EV) na konsekwentne z nich korzystanie w "tanich godzinach"
W ub roku mialem G12. - zmieniłem
To zużycie, na zdjęciu nie uwzglednia tzw "autokonsumpcji"
I wyprodukowalem od stycznia ok 6500 kWh a dostarczylem brutto do sieci ok 4500kWh a (z tego mi zabiorą 20%)
Czyli zapłacilem za 2000kWh. Na razie pewnie będą tylko koszty stałe.
Ale w roku bedzie deficyt ok 4000kWh przy instalacji 9,8 kWp ktora wyprodukuje m/w 1,1 MWH
tempFileForShare_20210721-124946_copy_800x499.jpg
U mnie to ponad 70% w tanim. I to się zwiększyło o kilka % bo ta G12r ma o 2 godziny wiecej taniego (ok 22gr brutto bez satlych kosztow), ale najdroższy w strefie "drogiej"
 
Last edited:

gim-kg

Pionier e-mobilności
Ja właśnie rozważam zmianę taryfy. W moim przypadku będzie to raczej przejście z G11 na G12w. Instalacja PV rozpoczęła działanie w lutym, a BEV wjechał w marcu.
Instalacja PV niestety nie pokryje całkowitego zużycia domu i BEV. Więcej po prostu nie szło włożyć, z powodu ukształtowania dachu (lukarnów się zachciało 🤦🏻‍♂️). Obecnie różnica wskazywana przez licznik elektroniczny to 1/3 mniej do zapłaty w taryfie 12w. Tylko zastanawiam się jak to będzie w miesiącach zimowych. Szybciej będzie sie robiło ciemno i większe będzie zużycie w „drogiej” taryfie. W banku energii pusto bo wszystko wyssał BEV.
Porównanie wszystkich taryf:
 

Attachments

  • F1A22A8B-7886-4A0E-809F-3108F8FECA78.jpeg
    F1A22A8B-7886-4A0E-809F-3108F8FECA78.jpeg
    706,3 KB · Liczba wyświetleń: 9

Michal

Moderator
Samo światło nie czerpie za dużo energii - jeśli u Ciebie czerpie, to polecam na zmianę żarówek na LED-y ;)
Nie wiem co masz w domu na prąd, i jakie masz zużycie miesięczne / roczne, ale zwykle najwięcej wciąga BEV, CO, CUW, pralka, suszarka, kuchenka.
Całość powinno dać się tak używać, żeby 60-80% zużycia była w tańszej taryfie ;)
 
Top