Frodo_80

Nowy na Forum
Jakie jest naprawdę zużycie energii na 100 km Leaf II ?
Komputer i aplikacja w telefonie wskazuje 18.1 kW / 100 km
Licznik w gniazdku po przeliczeniu 24kW / 100 km
Są to wskazania za grudzień , samochód z pompą ciepła, garażowany ok. 5 stopni w garażu, dzienny przebieg ok 30 - 40 km głównie przez teren niezabudowany prędkość 80 - 100 km/h.
Ładowany przeważnie od 20 do 80 - 100 % , wiem że są jakieś tam straty przy ładowaniu ale żeby gdzieś ginęło prawie 6 kW / 100 km ?
Jak jest u Was?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Z jaką mocą ładujesz? Od tego zależą straty.

Mój leaf pokazuje bodajże 16.1kWh albo 16.2kWh/100km, średnia z kilkudziesięciu tys km, z 3 lat. Z gniazdka musiałbym dopiero porównać - kiedyś to liczyłem, ale już nie pamiętam rezultatów. Straty były w okolicach 10%, ale nie chcę teraz zmyślać.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Uuuu, to chyba najgorzej jak się da. Wtedy straty są na poziomie 30%. Zainwestuj w wallboxa o jak największej mocy. Jakie masz przyłącze w domu? Da radę udźwignąć 30A?

Edit: dane z ostatniego ładowania: doładowane 62% (20%->82%). Licząc pojemność baterii na poziomie 37kWh wychodzi że do baterii weszło około 22,94kWh. Wallbox pokazuje że wyszło z niego 26,13kWh. No to liczymy: 22,94/26,13=0,88. Czyli 88% tego co wyszło trafiło do baterii, a pozostałe 12% w gwizdek. Ładowanie mocą 7kW (30A).
 
Last edited:

Frodo_80

Nowy na Forum
Główne zabezpieczenie mam 25A, do garażu gdzie ładuję mam 3 fazy (3 x2,5 mm) , jest też tam gniazdo siłowe.
Czyli to przez cegłę mam takie straty ?
 

Cav

Pionier e-mobilności
Główne zabezpieczenie mam 25A, do garażu gdzie ładuję mam 3 fazy (3 x2,5 mm) , jest też tam gniazdo siłowe.
Czyli niewiele zrobisz, musiałbyś kable powymieniać, bo siła pewne mała (3*16A).
Ew. możesz evse robiącą z 2 faz 1*32A użyć, ale to cenowo gra nie warta świeczki.
W Leafie max to 1*32A pewnie?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Tak. Im mniejsza prędkość ładowania tym większe straty. Przy takim zabezpieczniu i takim przekroju przewodów spokojnie możesz myśleć o 20A (4,6kW). Przewody nie powinny jeszcze powodować nadmiernych strat, a zostanie 5A zapasu na zabezpieczeniu. Jeśli na tej samej fazie nie będziesz puszczał pompy ciepła, czajnika czy innych prądożernych urządzeń to będzie ok. Może uda się zjechać bliżej 20% strat. A przy okazji auto będzie się ładowało dwukrotnie krócej.
 
Last edited:

Frodo_80

Nowy na Forum
Chyba gra nie warta świeczki, myślałem kiedyś nad 16A z gniazdka, ale czytałem że 16A ciągłego obciążenia może usmażyć gniazdko.
Poszukam co jest dostępne w tym zakresie Amer.
Narazie do obliczeń kosztów na 100 km trzeba przyjąć to co pokazuje licznik na gniazdku, i co pokaże rachunek od PGE za II półrocze.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Wszystko zależy od podejścia. Jeśli myślisz poważnie o pozostaniu przy elektrykach na dłużej to wcześniej czy później pewnie i tak czeka Cie inwestycja w wallboxa. To już zależy od Ciebie. Ale faktem jest, że z ok. 2tys pln trzeba wyskoczyć (od razu kupuj wersję trójfazową, bardziej przyszłościowo) a ciężko tyle nadrobić na samych stratach na ładowaniu. Czasami warto dlatego, że auto krócej się ładuje. Jeśli masz G12 to wtedy masz szansę na naładowanie do pełna w taryfie nocnej. Z 10A to już bywa różnie.
 

ryba

Zadomawiam się
Uuuu, to chyba najgorzej jak się da. Wtedy straty są na poziomie 30%. Zainwestuj w wallboxa o jak największej mocy. Jakie masz przyłącze w domu? Da radę udźwignąć 30A?

Edit: dane z ostatniego ładowania: doładowane 62% (20%->82%). Licząc pojemność baterii na poziomie 37kWh wychodzi że do baterii weszło około 22,94kWh. Wallbox pokazuje że wyszło z niego 26,13kWh. No to liczymy: 22,94/26,13=0,88. Czyli 88% tego co wyszło trafiło do baterii, a pozostałe 12% w gwizdek. Ładowanie mocą 7kW (30A).
Po Twoim wpisie zrobiłem wczoraj szybki test tzn: leaf II ładowany cegłą 2KW od 39% do 100.. czyli licząc pojemnosć użyteczną aku na poziomie 38KWH mamy miejsce na około 23,2kwh (61%) . Ładowarka wpięta w prosty miernik orno do gniazdkowy.. pokazała rano przy 100% 23.5 kwh poboru... więc straty raczej symboliczne (Ładowanie w ogrzewanym garażu przy około 12- 15 stopniach) (mam jeszcze cegłę 3.6 kw ale jak podepnę to napięcie w domu spada poniżej 200V więc używam tylko jak trzeba..) Nawet dodając 2 - 5 % na niedokładne pokazanie pojemności etcetera dojdziemy do ma 8 -10 % strat.. zakładając że takie nierówności na niekorzyść leafa były...
 
Top