Instalacja wallboxa w garażu podziemnym

Anderus

Zadomawiam się
Cześć wszystkim, czy ktoś ma do polecenia firmą inną niż Bezszelestni (zauważyłem coraz więcej złych opinii tj. bardzo długi czas oczekiwania i olewanie klienta) do całego procesu doboru oraz instalacji ładowarki do samochodu elektrycznego w garażu podziemnym?
 

Michciu94

Zadomawiam się
Dzięki za tego linka!
Im więcej takich spraw wygranych, tym łatwiej będzie następnym wnioskującym. Bo każda wspólnota kilka razy się zastanowi, zanim zacznie utrudniać :)

U mnie, po 15 miesiącach całego procesu, wreszcie finisz! Wszystkie papiery pozbierane, projekt przygotowany i uzgodniony w Energetyce, jest zgoda możnowładców. Nareszcie perspektywa montażu EVSEw najbliższych 2 tygodniach :cool: Ech, po tym wszystkim czuję się jakbym miał zakładać kolonię na Księżycu, a nie rozciągać kable pomiędzy skrzynkami elektrycznymi :ROFLMAO:

Dzięki za tego linka!
Im więcej takich spraw wygranych, tym łatwiej będzie następnym wnioskującym. Bo każda wspólnota kilka razy się zastanowi, zanim zacznie utrudniać :)

U mnie, po 15 miesiącach całego procesu, wreszcie finisz! Wszystkie papiery pozbierane, projekt przygotowany i uzgodniony w Energetyce, jest zgoda możnowładców. Nareszcie perspektywa montażu EVSEw najbliższych 2 tygodniach :cool: Ech, po tym wszystkim czuję się jakbym miał zakładać kolonię na Księżycu, a nie rozciągać kable pomiędzy skrzynkami elektrycznymi :ROFLMAO:
Jestem na podobnym etapie - montaż umówiony za dwa tygodnie, około tydzień na przyłączanie, założenie licznika i umowa także możliwe że pierwsze ładownie jeszcze w lipcu.
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
Zakazy wspólnotowe dotyczące samochodów elektrycznych osiągnęły maksymalny poziom absurdu
zmuszając tym rząd do zajęcia stanowiska.
I to wszystko dzieje się w XXI wieku, w kraju pretendującym do cywilizowanych potęg.
Aktualne przepisy są wadliwe, więc zmiany na plus. Będzie odpowiedzialność elektryka z odpowiednią pieczątką, a nie zarządu, wszyscy będą zadowoleni. Mogliby jeszcze poprawić durne "poniżej 11 kW" na "do 11 kW", bo z tym też jest cyrk.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Aktualne przepisy są wadliwe, więc zmiany na plus. Będzie odpowiedzialność elektryka z odpowiednią pieczątką, a nie zarządu, wszyscy będą zadowoleni. Mogliby jeszcze poprawić durne "poniżej 11 kW" na "do 11 kW", bo z tym też jest cyrk.
Czyżby nareszcie jakiś ruch w naszej sprawie, po 2 latach zastoju? Oby rzeczywiście tak było!
Nie do pomyślenia, żeby tak trzeba było walczyć z wiatrakami, w sytuacji kiedy cały cywilizowany świat promuje elektromobilność i odchodzenie od paliw kopalnych.

Mnie procedowanie sprawy zajęło łącznie 15 m-cy (taki mamy klimat biznesowo-administracyjno-prawny...), a na koniec kosztowało problemy zdrowotne.
Finalnie Zarząd i tak nie chciał podpisać się pod zgodą, tylko przekazał ją telefonicznie i pośrednio (pół-anonimowo) - mailem od Pani z administracji. BTW, niezła konspiracja ? ;) tak jakby z innych dokumentów nie dało się ustalić nazwisk osób z Zarządu.

Ale montaż wreszcie już umówiony i widać duże światło w tunelu :)

Też uważam że mogliby przy okazji naprostować ten ustawowy zapis o mocy mniejszej niż 11 kW, skoro 95% wallboxów jest instalowanych właśnie na 11 kW i w papierach trzeba przeinaczać na o mocy do 11 kW :)
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
"Moc do 11 kW" jest prawidłowo, ale niezgodnie z przepisami. To znaczy dowolna moc od 0 do 11 kW włącznie, ≤11 kW. Ale w odróżnieniu od przepisów o dopuszczalnej prędkości na drodze, przepisy o ładowarkach mówią wyraźnie "poniżej 11 kW", <11 kW. Czyli zgody na ładowanie z mocą 11 kW nie ma, ale 10,99 kW jest OK.
Ale to jest w praktyce technicznie nie do zrealizowania, moce przyłącza są określane amperażem bezpieczika, a te są w typoszeregu: 6 A, 10 A, (13 A), 16 A, (20 A), 25 A, 32 A itd. przy czym 13 A jest dość egzotyczny i nie jest stosowany przez operatorów. Moc równa się amperaż razy napięcie (nominalnie 230 V), razy trzy (fazy).
Czyli teoretycznie nie można zamówić przyłącza trójfazowego zabezpieczonego 16 A, bo to spowoduje przekroczenie 11 kW, a z kolei 10 A to jest niecałe 7 kW, czyli mało i znacznie mniej niż 11 kW. Elektrycy czytają ten przepis, pukają się w głowy i kombinują jak konie pod górkę co z tym fantem zrobić. Np. każą zamówić w energetyce 10,5 kW, a na wallboksie nastawić ograniczenie do 15 A - ale nie w każdym się da, a przede wszystkim - po jaką cholerę?!
Ewidentnym jest, że przepis ten skonstruował albo raczej "poprawił stylistycznie" po ekspercie jakiś humanista, który nie ma pojęcia co uczynił.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Jest slowo poniżej ? Czy do ? Mozesz przytoczyć § ?
Jeśli jest do ...
Do 11 kW oznacza że 11 kW znajduje sie w zbiorze tych liczb .
To jest jak w umowie o moc zabezpieczenia przedlicznikowego 32A nie oznacza ze masz mieć bezpiecznik 29,9A a możesz/musisz miec 32 A
moc przyłącza np 25 kW nie oznacza że dostajesz 24 ,999 kW . Dostajesz 25 kW czyli tyle ile napisano
Źle interpretujesz i niestety jakiś.....we Wspolnocie moze tez iść tym błędnym torem
Z tego co wiem to
Ustawa o elektromobilności nie przewiduje limitu mocy 11 kW. Przepisy dotyczą instalacji punktów ładowania o mocy do 11 kW w budynkach wielorodzinnych, wymagając ekspertyzy dopuszczalności przed instalacją. W przypadku wspólnot mieszkaniowych, zgoda na montaż punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW stanowi czynność zwykłego zarządu.
Ustawa ma na celu wsparcie rozwoju infrastruktury ładowania, w tym także punktów ładowania o mocy do 11 kW.
 
Last edited:

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
"Do 11 kW" to jest to co chcielibyśmy, żeby było.
A w art. 12b. pkt 2. ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest jak byk "o mocy mniejszej niż 11 kW". 11 kW nie jest mniejsze niż 11 kW, tylko równe. I teraz klops.
Za to jest poważniej i stylistycznie znacznie lepiej, niż takie prostackie "do", które inżynier w projekcie wpisał, prawda? Ci inżynierowie to w ogóle za mało słów używają. Jak tu ich dobrze zrozumieć? /s
 
Last edited:

Najnowsze dyskusje

Top