Instalacja wallboxa w prywatnym garażu znajdującym się w bloku wielorodzinnym

syphzur

Nowy na Forum
Cześć,

w najbliższym czasie planuję zakup pierwszego EV i rozpoznaję temat ładowania w garażu. Mam o tyle ciekawą sytuację, że posiadam garaż prywatny w bloku wielorodzinnym, ale garaż jest pomieszczeniem przynależnym do mieszkania (jedna księga wieczysta) i dodatkowo posiada osobny licznik. Wrzucam zdjęcie poglądowe: garaż jest na parterze, a mieszkanie nad garażem. Aktualnie nie mógłbym ładować samochodu ze względu na zbyt niską moc przyłączeniową garażu (2kW), ale zakładam że zwiększenie do 4kW żeby ładować z 1F nie będzie problemem, może nawet nie trzeba będzie wymieniać instalacji.

Problem w tym przypadku może stanowić instalacja wallboxa, a co za tym idzie wymiana instalacji na 3F. Nie jestem pewien jak w moim przypadku powinienem zinterpretować art. 12B ustawy o elektromobilności. Mam kilka wątpliwości:
1. Czy w związku z tym, że jest to blok wielorodzinny, powinienem prosić spółdzielnię o zgodę na instalację punktu ładowania żeby zainstalować wallboxa? Czy poinformować ich tylko o chęci wymiany instalacji na 3F (i temat instalacji wallboxa zachować dla siebie unikając ewentualnej bezsensownej odmowy)?
2. Czy aby ładować z gniazdka 230V nie potrzebuję żadnej zgody spółdzielni (poza tymi potrzebnymi aby zwiększyć moc przyłączeniową)?

Blokiem niestety zarządza duża spółdzielnia, a w Dąbrowie Górniczej temat ładowania EV totalnie leży. Trochę się obawiam, że będę musiał przecierać szlaki oraz sytuacji typu: ja pytam czy mogę zainstalować wallboxa, a oni wywieszają jakieś bezprawne zakazy po głosowaniu w kole wzajemnej adoracji.

Z góry dzięki za porady.
 

Attachments

  • 1719245222421.png
    1719245222421.png
    1,3 MB · Liczba wyświetleń: 19

wojtkow

Posiadacz elektryka
Mając te 3.6kW (czyli 16A 1F) spokojnie można założyć wallbox. Nawet 2kW z biedą wystarczą na ładowanie, długie i powolne co prawda ale zawsze.
Dużo zależy też od tego jaki samochód planujesz, bo są takie, które ładowarki pokładowe mają mocno przycięte i wtedy większa moc i tak Ci nie będzie potrzebna.
 

syphzur

Nowy na Forum
Mając te 3.6kW (czyli 16A 1F) spokojnie można założyć wallbox. Nawet 2kW z biedą wystarczą na ładowanie, długie i powolne co prawda ale zawsze.
Dużo zależy też od tego jaki samochód planujesz, bo są takie, które ładowarki pokładowe mają mocno przycięte i wtedy większa moc i tak Ci nie będzie potrzebna.
Planuję używaną Teslę Model 3 LR/P 2021-2022
 

wojtkow

Posiadacz elektryka
A te 2kW to jak masz określone (8A, 10A?) Bo na 10A to już w miarę da się z cegły ładować, przynajmniej jakiś czas póki Ci nie założą czegoś więcej.
BTW kolega 5xn ;) ma rację, pytanie o gniazdo 3F może (ale nie musi) pomóc, bo wielu elektrykom na słowo wallbox kalkulator się przegrzewa, spółdzielnia też tak może do tego podejść. Gniazdo 3 fazowe brzmi dużo "biedniej" :)
 

syphzur

Nowy na Forum
Nie pytaj o walboxa tylko zapytaj o gniazdo trójazowe. Załóż gniazd i wtyczkę do wallboxa i spokój. Ja np mam tak rozwiązane przyłączenie WallConnectera i wszystko bez problemu działa.
Dzięki za szybkie odpowiedzi. Mam jednak wątpliwości, czy to nie jest Instalacja punktu ładowania w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych w rozumieniu ustawy o elektromobliności, co (chyba, bo jednak garaż jest prywatny?) zobowiązuje mnie jednak do wystąpienia do zarządu spółdzielni o zgody na instalację. Co o tym sądzicie?

A te 2kW to jak masz określone (8A, 10A?) Bo na 10A to już w miarę da się z cegły ładować, przynajmniej jakiś czas póki Ci nie założą czegoś więcej.
BTW kolega 5xn ;) ma rację, pytanie o gniazdo 3F może (ale nie musi) pomóc, bo wielu elektrykom na słowo wallbox kalkulator się przegrzewa, spółdzielnia też tak może do tego podejść. Gniazdo 3 fazowe brzmi dużo "biedniej" :)
Mam bezpiecznik B10, więc zakładam że 10A.
 

wojtkow

Posiadacz elektryka
IMHO póki będziesz ładował z gniazdka to nie jest "punkt ładowania" w rozumieniu ustawy (ale moim rozumieniu a ja jestem programistą i to Polakiem :D a nie prawnikiem).

10A to IMO dobry początek, 16A (gdyby udało Ci się wywalczyć takie rozszerzenie) sporo da. Z 3F możesz mieć problem ale wg mnie z tym co masz da się jeździć elektrykiem (ja na początek kilka miesięcy ładowałem się 12A 1F i może z raz było to problemem - na zasadzie, że nie doładowałem się wystarczająco i musiałem naładować się szybciej w trasie - nic więcej).
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Dzięki za szybkie odpowiedzi. Mam jednak wątpliwości, czy to nie jest Instalacja punktu ładowania w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych w rozumieniu ustawy o elektromobliności, co (chyba, bo jednak garaż jest prywatny?) zobowiązuje mnie jednak do wystąpienia do zarządu spółdzielni o zgody na instalację. Co o tym sądzicie?


Mam bezpiecznik B10, więc zakładam że 10A.
prawnik zapewne podciągnie zwykłe gniazdko jako punkt ładowania bo do tego było/będzie wykorzystywane.

Ja bym nie szukał dziury w całym, jeśli gniazdo 3f założone zgodnie ze sztuką z przewodem przewymiarowanym (parę zł więcej ale obciążenia są kilku godzinne) przez elektryka z uprawnieniami, Wallbox z wtyczką też poskładany przez kogoś kto wie co robi, to nie widzę tu problemów, każdy element ma swój atest i dopuszczenie do użytkowania, dodatkowo instalowane przez kogoś z uprawnieniami. W mojej opinii jesteś zabezpieczony.
 
Last edited:

pbr

Fachowiec
Masz bezpiecznik 10A więc na tym pociągniesz 2,3kW nieznacznie przekraczając moc umowną, natomiast większość EV może ładować się nawet z 6A. Więc już teraz możesz spokojnie się ładować.
Weź elektryka niech zobaczy jakie masz tam kable i jak się uda to zwiększ moc do 4kW byś mógł ciągnąć 16A z gniazdka. Jeszcze raz powiem niech elektryk sprawdzi jaką masz instalacje i wymieni gniazdka na takie co wytrzymają 16A ciągłego obciążenia przez np. 48h.
Powyższe może nie jest idealne ale można tak spokojnie żyć jak nie jeździsz codziennie długich tras.

Jak mieszkanie i garaż są twoje to po prostu zawnioskuj o 3f i 12kW mocy przyłączeniowej zamontuj rozdzielnicę budowlaną z jednym gniazdem 3f 11kW i z dwoma zwykłymi (pewnie trzeba będzie też położyć nowe kable) do tego EVSE 11kW i nic więcej nie potrzebujesz, żadnych wallboxów itd.

Tak jak koledzy/koleżanki powyżej zauważyli co za różnica czy podłączysz tam EV, czy farelek, osuszacz bimbrownicę czy jakiekolwiek inne urządzenie które może ciągnąć prąd przez długi czas. Plus w mojej opinii ty punkt ładowania już masz a nie go instalujesz ;) Ale też nie jestem prawnikiem więc to tylko moje zdanie :)
 
Top