Instalacja wallboxa w prywatnym garażu znajdującym się w bloku wielorodzinnym

syphzur

Nowy na Forum
Cześć,

w najbliższym czasie planuję zakup pierwszego EV i rozpoznaję temat ładowania w garażu. Mam o tyle ciekawą sytuację, że posiadam garaż prywatny w bloku wielorodzinnym, ale garaż jest pomieszczeniem przynależnym do mieszkania (jedna księga wieczysta) i dodatkowo posiada osobny licznik. Wrzucam zdjęcie poglądowe: garaż jest na parterze, a mieszkanie nad garażem. Aktualnie nie mógłbym ładować samochodu ze względu na zbyt niską moc przyłączeniową garażu (2kW), ale zakładam że zwiększenie do 4kW żeby ładować z 1F nie będzie problemem, może nawet nie trzeba będzie wymieniać instalacji.

Problem w tym przypadku może stanowić instalacja wallboxa, a co za tym idzie wymiana instalacji na 3F. Nie jestem pewien jak w moim przypadku powinienem zinterpretować art. 12B ustawy o elektromobilności. Mam kilka wątpliwości:
1. Czy w związku z tym, że jest to blok wielorodzinny, powinienem prosić spółdzielnię o zgodę na instalację punktu ładowania żeby zainstalować wallboxa? Czy poinformować ich tylko o chęci wymiany instalacji na 3F (i temat instalacji wallboxa zachować dla siebie unikając ewentualnej bezsensownej odmowy)?
2. Czy aby ładować z gniazdka 230V nie potrzebuję żadnej zgody spółdzielni (poza tymi potrzebnymi aby zwiększyć moc przyłączeniową)?

Blokiem niestety zarządza duża spółdzielnia, a w Dąbrowie Górniczej temat ładowania EV totalnie leży. Trochę się obawiam, że będę musiał przecierać szlaki oraz sytuacji typu: ja pytam czy mogę zainstalować wallboxa, a oni wywieszają jakieś bezprawne zakazy po głosowaniu w kole wzajemnej adoracji.

Z góry dzięki za porady.
 

Attachments

  • 1719245222421.png
    1719245222421.png
    1,3 MB · Liczba wyświetleń: 19

vista-LASH-resident

Posiadacz elektryka
Jeszcze raz powiem niech elektryk sprawdzi jaką masz instalacje i wymieni gniazdka na takie co wytrzymają 16A ciągłego obciążenia przez np. 48h.
:)
Gniazdo Schuko nie dźwignie 16A przez 48h, nawet przy 1h się grzeje i warto zejść do 10A.

Jak chcesz 16A/48h to pomyśl o niebieskim IEC 3pin, 1 faza 16A
1719401457592.png
 

adamusek

Posiadacz elektryka
Trzeba miec na uwadze że na 1F będzie ono nieraz na max obciążone i przez 12h i więcej, na 3f 11kw nie przekracza 20A, mamy lepsze wtyki i grubsze kable i nie obciążamy go więcej niż 6h (mało kto ma większe aku niż 70kwh). Walczyłbym o 3F i odpowiedni kabel podciągnał nawet gdy dostaniesz 1F bo moc można zwiększyć a kabel wymieniać zawsze gorzej.
 
Top