Jak najoptymalniej ładować baterię

ypl

Pionier e-mobilności
Mamy różne baterie, i możemy tutaj opisywać sposoby optymalnego ładowania baterii dla różnych modeli.

Model Y LR z 2023 roku, z tego co wyczytałem to:
- najlepiej ładować w zakresie 20% do 80%
- sporadycznie przed długą trasą można do 100 procent ale najlepiej zakończyć ładowanie zaraz przed wyjazdem, ponieważ ja jeżdżę w dalsze trasy rekreacyjnie, to stwierdziłem, że przed dłuższymi trasami będę ładował głównie do 90%, sporadycznie do 95%
- im częściej małymi mocami tym lepiej dla baterii

Natomiast nie wiem czy lepiej dla baterii przy ładowaniu codziennym w domu, ładować w zakresie 20% do 80%, czyli jeździć dłużej między ładowaniami, czy lepiej jeździć w zakresie 40% do 70%, czyli częściej doładowywać ale mniej. Główni rozchodzi się o to czy ilość cykli ładowania ma duże znaczenie dla baterii?
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Bateria jest jak gumka, im mocniej rozciągasz tym krócej wytrzyma. Wszystko mierzy się w ilości energii a nie liczbie ładowań. Czyli 2 ładowania od 25 do 75% to jeden cykl i jedno ładowanie od 0 do 100% to też jeden cykl. 20-80% wystarczy, a jak 40-70% to Twoje wnuki bedą jeszcze mogły uzywać. EOT
1681198674986.png
 

ypl

Pionier e-mobilności
No i wszystko jasne, no na takie jeżdżenie w około komina to bez problemu się tak da :)
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Czyli 2 ładowania od 25 do 75% to jeden cykl i jedno ładowanie od 0 do 100% to też jeden cykl. 20-80% wystarczy, a jak 40-70% to Twoje wnuki bedą jeszcze mogły uzywać. EOT
0-100% to nie to samo co 2x25-75% ze względu na procesy chemiczne zachodzące w max i min baterii. Ładowania w środkowym zakresie licyłbym jako 4-6x
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@nnnnn dokładnie ten efekt masz pokazany na wykresie. 0-100% to dokładnie tyle samo co 2x25-75% na osi poziomej, w obu przypadkach to jeden DST cycle
 
Last edited:

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
[...] Wszystko mierzy się w ilości energii a nie liczbie ładowań. Czyli 2 ładowania od 25 do 75% to jeden cykl i jedno ładowanie od 0 do 100% to też jeden cykl [...]
Wg tej zasady jakiekolwiek ograniczanie poziomu naładowania nie miałoby sensu.

W rzeczywistości dwa ładowania 25-75% to znacznie mniej, niż jeden cykl zużycia ogniwa
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
W rzeczywistości dwa ładowania 25-75% to znacznie mniej, niż jeden cykl zużycia ogniwa
Co to jest "cykl zużycia ogniwa"? Możesz zdefiniować?

Cykl który jest pokazany wyżej na wykresie to wpompowanie do akumulatora jego pojemności a następnie wypompowanie tej energii, czyli 2 ładowania od 25% do 75% to jeden cykl. Ładowanie od 0 do 100% to też jeden cykl. Wykres pokazuje że bateria używana w zakresie 25-75 po 3tys cykli ma 90% nominalnalnej pojemności czyli tyle co bateria ładowana 45-75 po 5tys cykli

Przekładając to na samochód, auto o baterii brutto 82kWh i zużyciu 25kWh/100km po przejechaniu prawie miliona km w zakresie 25-75 ma jeszcze 90% pojemnosci. Auto użytkownane w zakresie 45-75% po 1,6 miliona km ma także 90%. Pierwsze było ładowane 6tys razy po 50% a drugie było ładowane 16,6tys razy po 30%. Oczywiście to tylko laboratoryjne stabilne warunki 20stopni i brak starzenia sie baterri z uwagi na jej wiek. Jeszcze warto mieć na uwadze że w pakiecie moga sie trafic jakieś wadliwe ogniwa których wady mogą pojaiwc sie np odpiero po 1-2tys cykli
 
Last edited:

chewbacca

Posiadacz elektryka

Jak najoptymalniej ładować baterię​

Trochę nie na temat ale sorry - to aż kłuje w oczy. Nie ma czegoś takiego jak najoptymalniej, optymalniej, mniej optymalnie... Coś może być optymalne albo nie optymalne. I tyle :p
 
Top