Jak rozmawiać z burakami w bloku?

vwir

Pionier e-mobilności
Czyli przechodząc do sedna. Jeżeli podłączam do gniazdka oznaczonego jako 16A, zabezpieczonego 16A urządzenie pobierające 16A, to oczekuję, że ta czynność nie sprawi, że stopi się izolacja na kablach, albo stopi się gniazdko.
Niestety, ale tak nie jest. Teraz już nie potrafię tego znaleźć, ale u jednego z producentów miałem wprost napisane, że długotrwałe obciążenie dla gniazdek francuskich (takich używa się w Polsce) to bodajże 10A, a do iluśtam godzin 16A. Nie na darmo we Francji powstały gniazdka typu greenup, specjalnie do ładowania EV, które potrafią wytrzymywać dłużej. Podejrzewam, że gdzieś pomiędzy Francją a Polską to wymaganie zostało "zgubione" i używamy gniazdek 230V tak jakby tego ograniczenia nie było.

A - w gniazdach greenup stosuje się magnes, który automatycznie zwiększa prąd w evse. Jeśli nie masz odpowiedniego gniazdka to evse jest ograniczane na przykład do 10A, a gdy użyjesz gniazdka greenup z magnesem to masz pelne 16A.

Mobilne EVSE, jak i samochód również muszą działać zgodnie z obowiązującymi normami.
No i jeśli dostałeś mobilne evse razem z samochodem to jakie ono ma ograniczenie prądowe? Nissan daje 10A, ford też. A chińczyk no-name może Ci nawet zrobić 32A na 230V, nie ma problemu ;)
 
Last edited:

piotrpo

Pionier e-mobilności
Tesla ma te natężenia ustawione tak:
1720170796912.png

Czyli mam ze "zwykłą wtyczką" 13A Tylko nadal nie wiem, czy to ograniczenie to ostrożność producenta, czy wartość jakiejś tam normy ew. kompromisu pomiędzy tymi normami, bo wiadomo - jak wtyczka pasuje, to można ją wetknąć w gniazdo w innym kraju i mieć problem.
Pomijam problem chińszczyzny. Oczywiście można do takiego gniazdka podłączyć cokolwiek. Samo gniazdo też może jedynie deklarować jakieś tam parametry, albo ktoś, kto je montuje, zrobi to źle i z przewodu 2.5mm2 robi się 0.5mm2. W teorii albo ma CE i wiadomo, że można je podłączyć, albo tego znaku nie ma i nie wolno go podłączać. W praktyce chińczyk może tam wytłoczyć wszystko, papier wszystko przyjmie, tylko rozwiązanie, to wyeliminowanie z obiegu takich urządzeń, a nie tworzenie przepisów obchodzących te problemy.
Te niby-przepisy, o których mowa w filmiku, mają wg. mnie mocno niekorzystne działanie.
Jedną z zalet EV jest możliwość naładowania go gdziekolwiek. Jeżeli zostaną wprowadzone takie ograniczenia, to np. nie będę mógł pojechać gdzieś tam, podpiąć ładowarki do zwykłego gniazda w garażu, czy kuchni, bo gniazdo nie ma tabliczki o przeznaczeniu do ładowania EV.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Mieszkam w PL, wtyczka jest standardowa, dołączona do adaptera Tesli, o ile pamiętam ma uziemienie w bolcu+ na górze i dole. Ograniczenie prądu ładowania w samochodzie pozwalało na ustawienie 13, czy 14A nie pamiętam.
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
Czyli mam ze "zwykłą wtyczką" 13A Tylko nadal nie wiem, czy to ograniczenie to ostrożność producenta, czy wartość jakiejś tam normy
Wszystkiego po trochu. Używana w Polsce wtyczka ma deklarowany prąd maksymalny 16A. Zazwyczaj przyjmuje się że przy obciążeniu długoterminowym (jak ładowanie samochodu) nie powinno się przekraczać 80% maksymalnego. 80% z 16A to mniej więcej 13A i stąd pewnie ta wartość. Wielu producentów dla ostrożności ogranicza "wtyczkowe" EVSE do 10A bo nigdy nie wiadomo w jakim stanie jest instalacja, Tesla najwidoczniej woli podejście YOLO.
 

Slavekk_

Posiadacz elektryka
13A to raczej amerykański standard.
Naszej filozofii bym nie dorabiał...
Zwykłe gniazdka mieszkaniowe miewały oznaczenie 10/16A, ale to zwykle przy podwójnych oznaczało 10A z gniazdka, ale 16A z pary.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Mieszkam w PL, wtyczka jest standardowa, dołączona do adaptera Tesli, o ile pamiętam ma uziemienie w bolcu+ na górze i dole. Ograniczenie prądu ładowania w samochodzie pozwalało na ustawienie 13, czy 14A nie pamiętam.
Standardowa to uni-schuko. Czyli możesz jej używać zarówno w gniazdku schuko jak i francuskim. Ale nasze gniazdka to gniazdka francuskie, a nie schuko. Nie wiem jakie mają dopuszczalne natężenie gniazdka schuko.
 

Kierowca23

Zadomawiam się
I to potrafiło się zapalić do tego stopnia, że nadtopiło całą elektronikę w gniazdku, oraz bolce i nawet wtyczkę evse?
Niestety "zwykłe" gniazdka 230V są zaprojektowane do ciągłego obciążenia może z 10A (trzeba jeszcze rozważyć jakość wykonania, różnych producentów, itp.).
Więcej to tylko chwilowo.
Inaczej historia tego typu: 1) nagrzewanie styków, 2) stopienie izolacji (plastik może spływać jak parafina), 3) przy dużym pechu - zwarcie i testujemy zabezpieczenia w instalacji, stopień palności materiałów, itp.

Do stałych i dużych obciążeń raczej coś jak na tym obrazku. Niby też 16A/230V, ale zupełnie inne wymiary i konstrukcja styków. Wtyczkę niestety trzeba samemu zarobić.

A, i wszystko pod warunkiem że fachowiec porządnie zainstaluje, dokręci styki. Pamiętam jak u mnie meblarze w kuchni tak podłączyli płytę do siły, że na każdej śrubie jeszcze pół obrotu spokojnie dało się dokręcić (ale pieczątkę miał ...)
 

Attachments

  • gniazdko_16A.png
    gniazdko_16A.png
    156,9 KB · Liczba wyświetleń: 6

Ev3

Pionier e-mobilności
Niestety "zwykłe" gniazdka 230V są zaprojektowane do ciągłego obciążenia może z 10A
To miało być 16A, liczyłem że skoro w opisie tak napisali, a specjalnie takiego szukałem, to da radę.
Przeliczyłem się, jak to zazwyczaj w przypadku chińszczyzny.
 
Top