Jak sobie zrobić tanio i dobrze...

vwir

Pionier e-mobilności
Tyle tylko, że ciężko by mi było nie zorientować się, że wyszedłem z auta bez telefonu, bo nie byłbym w stanie zamknąć auta. Używam phone-as-a-key.

Mój komentarz był raczej odnośnie Twojej pewności siebie, że tesli z kamerami i innymi systemami to nie ukradną, no chyba, że będziesz w śpiączce. Nie - to nieprawda i lepiej sobie z tego zdawać sprawę.
 

Michal

Moderator
Oczywiście zdaję sobie z tego sprawę - nie jestem jakimś oszołomem i dlatego wykupiłem AC, nie zostawiam otwartego auta i nie podpisuję się tutaj numerem rejestracyjnym ani nawet prawdziwymi danymi ;)
Chodzi mi tylko o to, że jak już ukradną auto, to z takim systemem nie będzie im wcale tak łatwo dostać się na posesję.
Prędzej zrobią to bez takiego systemu, bo wtedy zwykle klucze albo pilot walają się gdzieś w aucie ;)
 

p0li

Pionier e-mobilności
wracajac do tematu watku:
jak juz pisalem uzylem smart relay z firmy Sonoff ktory ze wzgledu na dosc sporadyczne ladowanie w domu mil lekkie zycie. zmienilo sie to gdy wraz z zmiana pracy (od 1 lutego b.r.) zaczalem sie ladowac codziennie
w tym momencie Sonoff zaczal wypalac kleme wyjsciowa i praktycznie pod koniec zywota pudelko z przekaznikiem bylo otwarte i pukajac w przewody czekalem az zalapie i sie zalaczy
stwierdzilem ze ani to bezpieczne ani bezpieczne - wiec nabylem droga kupna polecany tu smart relay f.my shelly i zamontowalem w maju b.r.
przypomne ze mimo obiecywanego pradu maksymalnego 16A ja uzywam na codzien ladowania z pradem 13A - wiec powinien byc zapas

niestety na poczatku listopada "male" shelly zlapalo ten sam objaw co sonoff - przewod wyjsciowy juz sie nie wypalal na klemie wyjsciowej bo ta byla przykrecana a nie z zaciskiem sprezynowym - ale mimo wszystko rozgrzewac calosc do tego stopnia ze shelly wylaczalo sie ze wzgledu na osiagnieta wysoka temperature a obudowa przy klemie wyjsciowej lekko sie nadtopila

kolejna proba - zakupilem "duze" shelly (czyli wersja na szyne din) i ponownie polaczylem wszystko do kupy
zobaczymy ile wytrzyma tym razem

porownanie wielkosci sonoff-a i malego shelly:
sonoff_shelly.jpg

zabudowane male shelly:
shelly1.jpg

zabudowane duze shelly:
shelly2.jpg
 

Jusand

Posiadacz elektryka
Można jeszcze zrobić inaczej, dać małe shelly i porządny stycznik mocy, taki na ok 18A i tym małym shelly wysterować stycznik.
Screenshot_20241118_153845_Allegro.jpg
 

cooler

Pionier e-mobilności
2 - ciągniemy kabelek (ja zastosowałem 2,5cm2 ale 1,5cm2 dla 16A jest wystarczające
Popraw jednostki bo ktoś się wykosztuje...
 

Michal

Moderator
Można jeszcze zrobić inaczej, dać małe shelly i porządny stycznik mocy, taki na ok 18A i tym małym shelly wysterować stycznik.
View attachment 21939
Ja mam podobne styczniki do termy (grzałek w buforze za kominkiem), połączone z timerem taniej taryfy oraz czujnikami temperatury na buforze. Jak kupowałem dom to takie były i nic się tam nie dzieje, a siedzą w rozdzielni już chyba z 15 lat, a pracują pełną parą jak ruszy grzałka.
Tzn. od 2 lat już nie pracują zupełnie, bo mam pompę ciepła ale pracowały że 2 lata u mnie i wcześniej u poprzednich właścicieli.
 
Last edited:

p0li

Pionier e-mobilności
Można jeszcze zrobić inaczej, dać małe shelly i porządny stycznik mocy, taki na ok 18A i tym małym shelly wysterować stycznik.
niestety nie da sie bo ten caly ambaras byl po to zeby prad lecial przez shelly i sie mierzyl (napiecie, moc zuzycie) - jak pojdzie przez taki duzy stycznik to strace pomiar i wtedy i stycznik nie potrzebny tylko polaczenie na sztywno albo zwykla S-ka
 

6a8

Posiadacz elektryka
niestety nie da sie bo ten caly ambaras byl po to zeby prad lecial przez shelly i sie mierzyl (napiecie, moc zuzycie) - jak pojdzie przez taki duzy stycznik to strace pomiar i wtedy i stycznik nie potrzebny tylko polaczenie na sztywno albo zwykla S-ka
Jeżeli Ci zależy na pomiarze, to możesz wykorzystać stycznik zewnętrzny wlutowany na przewodach do shellego, ale to druciarstwo ( o ile jeszcze shelly wysteruje cewkę stycznika ). Zobacz jak ten shelly wygląda w termowizji. Ja bym dał stycznik + przyzwoity miernik energii :)
 

Fafarafa

Zadomawiam się
Ja tylko z komentarzem do zdjęć z pierwszego posta:
1. Gniazdka, łączniki, puszki, rozdzielnice na powierzchniach palnych - drewnie - montujemy na podkładkach niepalnych, np z blachy. W razie awarii wiata nie pójdzie z dymem, albo nie tak szybko. Pierwsze źródło z google:
2. Osobiście wsadziłbym bym ten przekaźnik do małej metalowej rozdzielnicy. Lepsze chłodzenie + jeśli się stopi i zapali to jak w punkcie pierwszym.
3. Średnicę przewodów dobieramy do trzech parametrów:
- Obciążalność długotrwała (tabelka tutaj: https://elektrykapradnietyka.com/wp-content/uploads/2017/07/Obciążalność-prądowa-przewodów-w-zależności-od-miejsca-i-sposobu-ułożenia.jpg)
-spadek napięcia (kalkulator tutaj: https://prs.pl/aplikacje/spadek-napiecia-prad-przemienny-jednofazowy/)
-impendancja pętli zwarcia (https://www.sonel.pl/pl/centrum-wie...ar-impedancji-petli-zwarcia-i-jak-go-wykonac/)

Szkodliwe jest pisanie, że 1,5 mm^2 to odpowiedni przewód do ładowania samochodu prądem 16A. W pewnych warunkach może tak być, ale to za mało. Przy niespełnieniu parametrów IPZ, pełne zwarcie na odpowiednio długim i cienkim kablu nie wyłączy bezpiecznika, tylko będzie się paliło aż do wypalenia. Nie bez powodu w lokalach mieszkalnych standard instalacji do gniazdka 16A to 2,5 mm^2, a nie 1,5 mm^2. 1,5mm^2 typowo zabezpiecza się bezpiecznikiem 10A.
 
Top