Jak to jest z tą fotowoltaiką?

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka
No właśnie, jak to jest, opłaca się, czy nie?
Próbuje się dokopać do wiedzy, zakładam tematy na grupach Facebook i nie wiem.
Dużo jeżdżę autem, ale rano i wieczorem, resztę dnia stoi w garażu. W planach mam drugie auto elektryczne.
Chciałbym założyć PV na dachu, około 6,5kw, więcej nie wejdzie. Że względu na trudnych dach w systemie Solaredge.
Czy ktoś ma jakieś praktyczne doświadczenia z użytkowania PV na nowych zasadach i elektrycznego auta?
Wiem, że są dedykowane ładowarki współpracujące z PV, ale to wszystko teoria, nie mam kontaktu z osobami, które mają takie instalacje, trudno o rzetelne informacje.
 

Bartłomiej

Zadomawiam się
Czy się opłaca kwestia przeliczenia, na pewno jest dużo słabiej niż było na starych zasadach. Co do konkretu no ten moment cena prądu niezależnie czy G11 czy G12 jest taka sama na szczęście przesył na nocnej jest tańszy. Więc ja robię tak jak jest słońce to ładuję słońca sprawdzam bilans i ustawiam moc tak żeby wciągać całość. Są do tego wallboxy ale dość drogie i pytanie czy warto się w to bawić. Jeśli nie ma słońca ładuję po 22.00 z drugiej taryfy. Co do szczegółów jak chcesz to zrobimy jakiegoś Teamsa pokaże na rachunku za prąd to sam sobie wyliczysz opłacalność.
 

carinus

Fachowiec
To jest inwestycja na dziesiątki lat, więc zwrot prędzej czy później nastąpi Podstawa to korzystać na maxa z autokonsumpcji, reszta to już pikuś. Nie ma co się bronić przed wysyłaniem nadwyżek energii do sieci, niby marne grosze, ale z czasem dadzą jakiś pieniądz.
 

Euronymous

Fachowiec
Tak jak pisze kolega wyżej - w net-billingu podstawa to autokonsumpcja. Czyli będzie ok, jeśli zamontujesz foto z magazynem "stacjonarnym" albo, jak w Twoim przypadku, mobilnym, bo ten "EV-magazyn" będziesz wykorzystywał w ciągu dnia do ładowania auta. Inaczej by było (czyli nienajlepiej), gdybyś jeździł właśnie w ciągu dnia, kiedy foto pracuje, bo wówczas oddawałbyś za często śmieszne pieniądze energię do operatora. Jeszcze lepiej było, gdybyś miał i EV, i magazyn energii, bo w tej konfiguracji pewnie rzadko byś w ogóle cokolwiek oddawał do sieci - jeśli nie ładowałbyś auta, to ładowałbyś magazyn i tę energię wykorzystywał np. wieczorem w domu lub gdybyś jej nie potrzebował, to wieczorem sprzedawałbyśpo dużo wyższych stawkach niż te, które obowiązują w ciągu dnia, kiedy foto pracuje. Oczywiste, że wszystko trzeba policzyć/przeliczyć, ale magazyn warto rozważyć, bo jest on mocno dofinansowywany.

SolarEdge ma własną ładowarkę, ale jeśli patrzysz w pierwszej kolejności na opłacalność, to zwłaszcza przy takiej, jak wskazujesz, mocy paneli, a zwłaszcza cenie EVSE (w PL 6-8k zł, choć można taniej - pisałem o tym w tym wątku - https://forum.elektrowoz.pl/threads/solaredge-evse.7720/#post-193721 ), to może to być średnia inwestycja. Jeśli i tak montujesz już SE i chciałbyś, żeby cały system był super łatwy i wygodny, to ładowarkę od SE rozważać można, ale raczej i tak przy założeniu, że nie kupisz jej w defaultowej PL cenie.
 

zlp

Pionier e-mobilności
Wziąłbym pod uwagę falownik Hybrydowy Deye + optymalizatory Tigo. Można je montować tylko na "problematyczne" panele, nie muszą być na wszystkich, jak w SE. Cenowo może być ciekawiej, zwłaszcza z magazynem. No i sprawdzać ceny samemu, bo instalator potrafi dołożyć z grubszej rury.
6,5 kW paneli ale falownik jeśli Deye to sugeruję 10 lepiej 12kW, ze względu na obciążalność 1 fazy. Deye da połowę mocy, inne mogą dawać 1/3 na każdą z faz.
 
Last edited:

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka

Euronymous

Fachowiec
Tak, kupiłem, dopiero jednak zamontowałem i nie powiem Ci jeszcze, jak działa ładowanie z nadwyżek. Słońca jest teraz tak mało, że w ciągu całego grudnia PV wyprodukowały mi niecałe 30kWh. Będę może bawił się nadwyżkami pewnie najwcześniej w lutym/marcu. W tej chwili ładowanie auta z 2 strefy.
W każdym razie minimalnie ustawisz 10 amper i teraz kwestia, czy podłączysz ją trój- czy jedno-fazowo. Właśnie na 10 amper teraz ustawiłem, więc leci jakieś niecałe 7kW i jeśli np. wyjdzie słońce i da te 2kW, to resztę dobiera z sieci lub z magazynu. Zapewne będzie tak, jak pisałem w tamtym wątku, że przy 3 fazach PV musi działać na 4,14kW, a przy jednej odpowiednio mniej.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Jak rozważasz ładowanie z PV to gdzieś na forum był omawiany system z ładowaniem DC, signergy. Kiedyś z ciekawości pisałem do przedstawiciela w Polsce i okazuje się że nie jest to tak drogie jakby się wydawało. Ja niestety już miałem popłacone spore zaliczki na rozbudowę i nie opłacało mi się zmieniać. Gdybym miał otwartą sprawę to rozważyłbym to rozwiazanie bo ładowanie DC do 25kW jest możliwe w podstawowym systemie chyba. Ja sam poszedłem w Deye 8kw i Felicity ESS 15kWh, do tego mam 5kWp fotowoltaiki. Cały dom pod load czyli na back up.
 

arnoldd

Posiadacz elektryka
Tak jak pisze kolega wyżej - w net-billingu podstawa to autokonsumpcja.

NIE - w net bilingu podstawa to Magazyn Eneregi .
W ciągu dnia ładujesz baterie - a 18-21 oddajesz prąd do sieci za 2-3 zdarzło się 4 czasem nawet 5 razy tyle ile kosztuje w taryfie G13 - mowa o Tauronie.
Obserwując taryfy dynamiczne - wychodzi mi że na wiosnę przechodzę na TD i jakieś 100 procent prądu latem będę miał po kosztach amortyzacji PV (jakieś 20 groszy za kWh) lub zimą 40-50 groszy za kWh za koszty amortyzacji Magazynu Energi - po 5 latach będzie za "friko"
 

Zigi Hynes

Zadomawiam się
PV i samochód (albo lepiej samochody) to świetny duet. Jeżeli w dzień stoją to zwrot będzie szybki i nie ma co się zastanawiać jeżeli są fundusze. Myślę, że to jedna z lepszych i pewniejszych inwestycji. Jeżeli dach jest skomplikowany, to oprócz solaredga mozna też wykorzystać falowniki Huawei. Pozwalają one założyć tyle optymalizatorów ile jest modułów zagrożonych zacienieniem albo na wszystkie. Tak samo jak w solaredgu monitoruje się każdy optymalizator oddzielnie i pracuje niezależnie. Każdy Huawei M1 do 10 kW jest hybrydowy i można do niego podłączyć magazyn Luna 5-30 kWh. Inteligentne ładowanie załatwia ładowarka https://www.ceneo.pl/158778283 . Do poprawnego działania niezbędny jest zainstalowany miernik mocy. Na ładowarce ustawiając moc zabezpieczenia głownego np. na 0A w 100% bedzie ładować ze słońca. Przy usawieniu np. 6A będzie ładować nawet w nocy z mocą 6A z sieci a w dzień dołoży moc PV i wykorzysta w pierwszej kolejności PV. Ładowarka zmienia dynamicznie prąd od 6 do max32A. Współpracuje z jedno i trójfazowymi inwerterami w samochodach. Aplikacja huawei rysuje ładne wykresy. (Tigo nie polecam. Na ogół nie wiadomo czy i jak działają).
 
Top