Dokładnie, a autostrady dostosowywać do coraz większych prędkości.
A nie na odwrót.
Może jeszcze wpuścimy na autostrady konie, rowerzystów i traktory? Komuna się marzy czy co?
Autostrady w PL pomimo paru spektakularnych wypadków mają najlepsze statystyki spośród innych dróg.
Idźmy w tym kierunku.
Ale już nie idźmy chłopskim rozumem, mamy mnóstwo opracowań na te tamaty:
pierwszy z brzegu:
średnie prędkości dla różnych limitów (Tabela 8, strona 37)
- Bez limitu: 124,1 km/h
- Limit 130 km/h: 117,3 km/h
- Limit 120 km/h: 112,0 km/h
- Limit 100 km/h: 99,7 km/h
- Limit 80 km/h: 85,0 km/h
Wnioski: Im niższy limit, tym niższa średnia prędkość. Dokument wskazuje, że przy limicie 120–130 km/h rozkład prędkości jest bardziej skupiony i mniej rozproszony, co może będzie sprzyjać większej stabilności ruchu.
Badań i orpacowań jest mnótwo - najlepsze rezultaty zawsze są w okolicach 110-130. W kilku opracowaniachh wręcz stwierdzono, że 120 to idealna średnia między płynnością, iloscią hamowań oraz kolizji oraz znienawidzoną emisją CO2.
Można tego przytaczać mnóstwo, ale to trzeba być otwartym na dane, a nie im przeczyć podając anegdodyczne przykłady.