Jak walczyć z kultem zapierdalania (prędkość)

cooler

Pionier e-mobilności
A jak ktoś ma stare auto to sam sobie winien, że ktoś w nowym "bezpiecznym" SUVie go zabił. Tak przynajmniej argumentował to jeden pan adwokat którego na zakręcie wyrzuciło na przeciwny pas i zabił dwie kobiety w starym aucie.
Bo adwokat był idiotą.
 

cooler

Pionier e-mobilności
Ale o tym rozmawiamy, na drogach nie dostosowanych do prędkości trzeba ograniczyć zapierd...
Dokładnie, a autostrady dostosowywać do coraz większych prędkości.
A nie na odwrót.

Może jeszcze wpuścimy na autostrady konie, rowerzystów i traktory? Komuna się marzy czy co?

Autostrady w PL pomimo paru spektakularnych wypadków mają najlepsze statystyki spośród innych dróg.
Idźmy w tym kierunku.
 

jezile

Fachowiec
Za to w Czechach coraz więcej będzie odcinkow z dozwolona 150. I co teraz?
Nie będzie coraz więcej tylko, jak czytamy:
"Od 1 stycznia 2025 roku w Czechach wprowadzono nowe przepisy umożliwiające podwyższenie limitu prędkości do 150 km/h, jednak dotyczy to wyłącznie wybranych odcinków dróg kategorii A. Podwyższony limit zostanie zastosowany tylko tam, gdzie trasy spełniają określone standardy bezpieczeństwa."
 

cooler

Pionier e-mobilności
Sam sobie poszukaj


Mi szkoda czasu na analfabetyzm wtórny, bo mi za to nie płacą.
Czyli informacje zaczerpnięte z Instytutu Badań z Dupy.
Od razu wiedziałem. 🥱
 

cooler

Pionier e-mobilności
Nie będzie coraz więcej tylko, jak czytamy:
"Od 1 stycznia 2025 roku w Czechach wprowadzono nowe przepisy umożliwiające podwyższenie limitu prędkości do 150 km/h, jednak dotyczy to wyłącznie wybranych odcinków dróg kategorii A. Podwyższony limit zostanie zastosowany tylko tam, gdzie trasy spełniają określone standardy bezpieczeństwa."
I o tym mówimy. Autostrady powinny umożliwiać coraz wyższe prędkości przy zachowaniu bezpieczeństwa. A nie zmniejszamy limit bo jaśnie Pan jedzie BEV i go d... boli że go wszyscy wyprzedzają.
 

safeto

Fachowiec
Dokładnie, a autostrady dostosowywać do coraz większych prędkości.
A nie na odwrót.

Może jeszcze wpuścimy na autostrady konie, rowerzystów i traktory? Komuna się marzy czy co?

Autostrady w PL pomimo paru spektakularnych wypadków mają najlepsze statystyki spośród innych dróg.
Idźmy w tym kierunku.

Ale już nie idźmy chłopskim rozumem, mamy mnóstwo opracowań na te tamaty:
pierwszy z brzegu:

średnie prędkości dla różnych limitów (Tabela 8, strona 37)
  • Bez limitu: 124,1 km/h
  • Limit 130 km/h: 117,3 km/h
  • Limit 120 km/h: 112,0 km/h
  • Limit 100 km/h: 99,7 km/h
  • Limit 80 km/h: 85,0 km/h

Wnioski: Im niższy limit, tym niższa średnia prędkość. Dokument wskazuje, że przy limicie 120–130 km/h rozkład prędkości jest bardziej skupiony i mniej rozproszony, co może będzie sprzyjać większej stabilności ruchu.

Badań i orpacowań jest mnótwo - najlepsze rezultaty zawsze są w okolicach 110-130. W kilku opracowaniachh wręcz stwierdzono, że 120 to idealna średnia między płynnością, iloscią hamowań oraz kolizji oraz znienawidzoną emisją CO2.

Można tego przytaczać mnóstwo, ale to trzeba być otwartym na dane, a nie im przeczyć podając anegdodyczne przykłady.
 

xplde

Fachowiec
A nie zmniejszamy limit bo jaśnie Pan jedzie BEV i go d... boli że go wszyscy wyprzedzają
I tu jest ten przysłowiowy ból d... a nie fałszywa troska o bezpieczeństwo. Włączmy myślenie, mniej tabletozy i gadania przez telefon podczas jazdy, sprawdzajmy stan pojazdu przed podróżą i doszkalajmy się.
 

nabrU

Moderator
Latasz samolotem? 900km/h przy takim ruchu w powietrzu? Nie myślałeś aby tam też te limity ograniczyć? ;)

I tu kolega jest w błędzie: sugeruję zerknąć na jakąś approach chart do dowolnego lotniska, a jak jest ciasno to ATC ogranicza prędkość w zależności od sytuacji. Na cruising altitudes już tak ciasno nie jest, poza tym standardowy odstęp (przewyższenie) to 300metrów (a dokładniej 1000 stóp) w IFR.

Podzielmy te 900 km/h przez 6 aby dostać te postulowane 150 km/h. Daje to proporcjonalnie 50 metrów odstępu (300/6) między samochodami. Stąd miedzy innymi latanie jest bezpieczniejsze :p

Poza tym na drodze nikt Ci nie mowi: 'xplde, A2 Control, speed 110 or less for spacing' albo 'traffic 2 o'clock 5 miles Tesla Model 3 report in sight' ;) tak jak jest w powietrzu.
 
Last edited:

jezile

Fachowiec
I o tym mówimy. Autostrady powinny umożliwiać coraz wyższe prędkości przy zachowaniu bezpieczeństwa. A nie zmniejszamy limit bo jaśnie Pan jedzie BEV i go d... boli że go wszyscy wyprzedzają.
Ale nikogo nie "boli d**a" jak jedzie poniżej limitu (w BEV czy ICE). To tylko Twój (niszowy) pogląd. Sprawdzałeś jakie są limity w Europie na autostradach? Wiesz, że Polska ma najwyższy limit na autostradach podobnie jak Bułgaria? Wiesz co zaleca nam ETSC? Podpowiem...ograniczenie limitu do 120kmh, co w końcu nastąpi, bo już kilka zleceń Polska wprowadziła (np. jeden limit w terenie zabudowanym). Podsumowując, to nie do zap***alaczy będę się musiał dostosować, ale oni do reszty społeczeństwa.

1746172696782.png
 

xplde

Fachowiec
To dlaczego w UK jeżdżą jak dupy wołowe? Infrastruktura?
Badań i orpacowań jest mnótwo - najlepsze rezultaty zawsze są w okolicach 110-130. W kilku opracowaniachh wręcz stwierdzono, że 120 to idealna średnia między płynnością, iloscią hamowań oraz kolizji oraz znienawidzoną emisją CO2.
 
Top