Jakie auto po tesli Y

grregg

Fachowiec
Powoli zbliżam sie do końca leasingu i zastanawiam się nad nowym autem. Teraz mam Y rwd. Zrobiłem nim prawie 70tys a do końca leasingu pewnie bedzie 85tys. Ogolnie jestem zadowolony z Y- przestrzeń, prowadzenie, autopilot i wiele innych, cena zakupu, koszty utrzymania. Ale auto ma też swoje wady- zbyt twarde zawieszenie, brak wentylacji foteli i zasięg.
Jeżdże głównie lokalnie, dziennie do 200km, ładuję w domu, ale z raz na trzy miesiące mam trasę 1900km x2. Dużo rzeczy pakuję i tesla Y wygrywa pakownością nawet z większymi suvami spalinowymi.
Z dostępnych informacji wynika, że nowy model Y będzie pozbawiony większości problemów obecnego Y i jak narazie jest moim numerem 1. Ale nie zamykam się na inne marki. Jak macie jakieś doświadczenia z podobnej wielkości autami i w zbliżonej cenie Y to z chęcią przetesuję.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ja też uważam że krzywa ładowania zbliżona do trójkąta lepiej oddaje zjawiska w baterii niż jakies skokowe zamiany. Ta płaska lekko rosnąca linia na początku to ograniczenie prądowe, czyli prąd jest stały maksymalny a napięcie baterii rośnie wiec i prędkość ładowania odrobinkę rośnie a potem mamy zjazd dla ochrony baterii i moim zadaniem duże schodki powodują że albo przez pewien czas ładuje sie trochę zbyt szybko albo troszkę zbyt wolno. LFP ładuje sie odrobinkę wolniej i do tego ma mniejszą pojemność dlatego jest tylko 170kW. Ta szybko ładująca sie Kia ma 84kWh a nie 60kWh. Jakbyś mial taka duża baterię LFP to by było 240kW
 

Attachments

  • Screenshot_20250119-114005.Chrome.png
    Screenshot_20250119-114005.Chrome.png
    423,8 KB · Liczba wyświetleń: 23

nabrU

Moderator
Tutaj przydałaby się opinia kogoś, kto ma auto z Korei. Bo wszystkie testy, ktore oglądałem były na korzyść aut z Korei. Pamietam, że kia ev6 ładowała sie z mocą powyżej 200kW do 50% a przy 85% było jeszcze 100kW. W porównaniu do mojego auta wypada to nieporównywalnie lepiej. Moje auto ma baterię lfp i te 170kW to widzę dosłownie przez chwilę :(

Ależ takie dane są osiągalne bez pytanie (np. na EV Database). Jest jedno 'ale': do tego potrzeba ładowarek 800V a tych w PL to chyba za wiele nie ma:

Hyundai IONIQ 5 84 kWh AWD
1737284009953.png
 

grregg

Fachowiec
Patrząc na szybkość ładowania poszczególnych aut proszę wziąść pod uwagę, iż szybkie ładowania mogą powodować szybszą degradację baterii. Mam tesle S 75 od 8 lat i nie widzę znaczącego spadku zasięgu. Na ładowarce przyjmuje max 120 kW przez chwile. Wierzę tej marce, że nie goni za cyferkami, ale dba o trwałość swojego produktu. Oczywiście, powoli trwa ewolucja w technologii i nowe konstrukcję będą mogły więcej. Jeżeli inżynierowie nie popełnią pomyłki lub dział marketingu nie wywrze presji, żeby podkręcić cyferki, to też klient będzie zadowolony. Kilka wpadek jednak pewnie się zdarzy. Bierzmy to pod uwagę i nie rajcujmy się tym prametrem. Kilka minut dłużej na ładowarce ale za to pojeździsz długie lata.
W moim przypadku (jdg) korzystniej jest kupować nowe auto co 2 lata. Przynajmniej do puki obowiązują obecne zasady. Także degradacja jest na dalszym miejscu😉
Ja też uważam że krzywa ładowania zbliżona do trójkąta lepiej oddaje zjawiska w baterii niż jakies skokowe zamiany. Ta płaska lekko rosnąca linia na początku to ograniczenie prądowe, czyli prąd jest stały maksymalny a napięcie baterii rośnie wiec i prędkość ładowania odrobinkę rośnie a potem mamy zjazd dla ochrony baterii i moim zadaniem duże schodki powoduje ze albo przez pewien czas ładuje sie trochę zbyt szybko albo troszkę zbyt wolno. LFP ładuje sie odrobinkę wolniej i do tego ma mniejszą pojemność dlatego jest tylko 170kW. Ta szybko ładująca sie Kia ma 84kWh a nie 60kWh. Jakbyś mial taka duża baterię LFP to by było 240kW
Przydałaby się jeszcze takie info ile czasu dane auto potrzebuje na ładowanie do przejechania odcinka 200-250km.
Tak czy inaczej teraz muszę celować w baterię około 80kW. Ta mniejsza bateria jest w 100% wystarczająca do codziennego użytkowania. Ale zimą w trasie przydałoby się ekstra „trochę” km.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Pierwszy Taycan który ładował sie super szybko na 800V w przypadku 400V mial tylko 50kW (mocniejszy converter wymagał dopłaty). Teraz raczej wszystkie auta 800V maja juz ponad 100kW. Starsze modele Kia i Hyundai osiągały 103kW, nowsze juz przebijają 130kW, to chyba ta optymalna krzywa podzielona na pół.
 
Top