Jakie EVSE / Wallbox dla TM3?

Michal

Moderator
Prześlij zdjęcia podłączeń gniazda i wtyku
 

Michal

Moderator
Dostałem informację od TOCN:
An answer from our expert! 🙂 Red adapter is for TN. It does not exist for IT. We have 380v IT 3 phase but it does not support the Tesla charger as N conductor is missing and is 380v between phase conductors. Only blue adapter 32A and Schuco on IT. New UCM2 has blue 16A. Red is connected equally in the EU and Norway. Blue adapter is available on single-phase TN and IT but is then connected to N and L1 on TN and L1, L2 on IT. When they have TN, it is not technically possible to connect it as 3-phase IT as phase conductors have 400v between phases on TN and 230v on IT. Luckily for you there was no smoke from the charger. Norway has both IT and TN is standard on new housing estates. The red is for those who have TN and the blue is for those with IT. Otherwise the red adapter works on TNS, TNC, TNC-S but TT must be connected as TNC-S in red adapter. Will think there is a fault in the charger you have received from Norway as we charge just fine on a trip to Poland on red plugs and red adapter.

IT is old system in Norway and uses thd blue adapter and Schuco only. New buildings have TN and most normal is: TNS og TNC-S and the red plug is used and have 5 connectors and depends on both N and ground. N, L1, L2, L3, Ground have to be connected. 230v between N- L1, N-L2, L-L3. 0v between Ground and N. L1-L2 = 400v. Will not work without ground. Groud can be exstraced from N.
 

newbe

Posiadacz elektryka
Podzielam, w 90% przypadków, szybko przechodzi, zapewne też wyczucie auta i jego możliwości robi swoje (którego mi jeszcze brak ;D ).

Ale w przypadku faktycznie dystansów na pograniczu zasięgu (320-350km) zaczyna człowiek się zastanawiać czy dałby rade przejechać w jednym rzucie czy jednak zrobić przerwę. Jakoś wciąż nie mam zaufania do wyliczeń komputera pokładowego. hehe

Dodatkowo, patrzę na to z perspektywy planowanej podróży przez Europe gdzie trasy nie znam, bo faktycznie na znanych. stałych trasach to też dbanie tak bardzo o zasięg i harmonogram ładowań nie jest już ważny.
Polecam integracje z ABRP. Bardzo precyzyjnie oblicza zasięg na podstawie twojej typowej jazdy. Bezpłatna wersja wystarczy do tego. Nie potrzebujesz OBDII, tylko konto tesli.
Nic nie wpisuję, tylko jeżdżę normalnie i to bardzo precyzyjnie liczy. Ale może sprawdzasz inaczej - ja mam live connection, potem w ABRP planuję trasę i mi przewiduje precyzyjną ilość % na konieć drogi. Ale trzeba ustawić prędkość tak samo jak masz w konfiguracji w samochodzie: na ile km więcej od limitu dajesz, jaka prędkość maksymalna na AP na autostradzie...
 
Last edited:

ArekS

Nowy na Forum
Czołem,
Jestem przed odbiorem M3 generalnie lądowanie planuje w garażu wspólnym, nie jestem pewny czy uda się zamontować 3f 16a a jednak zwykle gniazdko 1f 16a, przy tych parametrach myślicie odczuje jakiś dyskomfort ?

Weekendowo jeżdżę 150 km od domu w jedna stronę tam mam możliwość podłączyć się do czegoś takiego jak na zdjęciu, doradzacie co kupić żeby można było można bezpiecznie i w miarę fajnie się naładować? Jakiś kabel przenośna ładowarka ?
 

Attachments

  • 162F4A33-D172-4BA4-9344-571CDA1B5897.jpeg
    162F4A33-D172-4BA4-9344-571CDA1B5897.jpeg
    93,1 KB · Liczba wyświetleń: 70

Michal

Moderator
Zwykłe gniazdka zwykle mają raczej 10A, a nie 16A dlatego używając ładowarki, którą dostaniesz z autem będziesz miał możliwość ładowania ze zwykłego gniazdka z mocą około 230V x 10A = 2,3 kW, czyli przy bardzo nieekonomicznej jeździe (zima i dość szybko) około 10-12km/h. To oznacza, że przez noc (10h) naładujesz około 100-120 km rzeczywistego zasięgu.

Jeśli chcesz skorzystać z szybszego ładowania i tej wtyczki, którą podesłałeś ale nie kupować oddzielnej 3 fazowej ładowarki za 1500 zł, to musisz zrobić sobie co najmniej przejściówkę z 3 faz na niebieskie gniazdo 1 fazowe 16A (też dołączone do auta). Wtedy będziesz miał możliwość ładowania mocą 230V x 16A = 3,7kW, co daje około 16-19km/h, czyli 160-190km przez noc (10h).

Jak kupisz oddzielną 3 fazową ładowarkę za około 1500 zł i dorobisz przejściówkę z tego gniazda (4 pin), na zwykłe (5 pin 16A) za 20-30 zł w castorama (sam taką robiłem, bo ojciec ma takie 4-pinowe gniazda), to będziesz mógł ładować z mocą 380V x 16A x pierw(3) = 11kW, co oznacza około 47-55km/h zasięgu i pełne ładowanie od 10% w około 6h. Chociaż u mojego ojca przy 16A wywalało korki, więc ograniczyłem w aucie prąd ładowania do 12A i miałem moc około 8kW - pełne naładowanie od 10% po 8h.
 
Last edited:

krzyss

Pionier e-mobilności
Oryginalna ladowarka laduje 3kW (13A), czyli ladowanie pustej baterii to ok 35h.
3-fazy laduja ok 3h.
Ja do ladowania 3faz uzywam Zencar 11kW.
 
Top