Kona Electric w praktyce

vwir

Pionier e-mobilności
Ale mnie nie interesują filmy jednego autora. To, że coś powiedział na filmiku na youtube nie powoduje, że jest to bardziej wiarygodne. Powtórzę: nawet zmulone RWD w ID.3 w wersji 204KM ma do setki mniej niż eSoul 204KM bądź Kona 204KM.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Źle się dyskutuje z liczbami, wiem. Lepiej poprzez filmiki spamera pod tytułem "ale ja jeździłem i FWD jest lepsze, bo tak".
 

giovaniiii

Nowy na Forum
Jak tylko troszkę to jest jeszcze Soul, względnie jeszcze nieco większe Niro - ceny te same co Kona.
To samo technicznie, ale sporo przestronniejszy.
Do Leafa obu aut nie ma co porównywać, technologia z zupełnie innej bajki, Leaf to dziadek z 2010 w nieco nowszych ciuchach....
Kona nie jest taka mała. Prawdą jest że bagażnik mógłby być trochę dłuższy ... ale
- samochód jest szeroki
- po wyjęciu styropianów znajdujących się pod podłogą bagażnika można bardzo obniżyć bagażnik a jeśli nie zrobisz tego robi się pod podłogą bardzo duża półka. Można tam śmiało zmieścić zawartość dużej walizki.
- Po rozłożeniu tylnych siedzeń bez problemu mieści się duży męski XL rower z kołami 29 i ramą 23,5.
- Komfort jazdy z punktu widzenia kierowcy i pasażera nie odbiega od większych pojazdów.
- Z tyłu dla dzieci jest w porządku i tylko duzi powyżej 180cm dorośli mogą narzekać. Jak pisałem Kona jest szeroka, więc z tyłu trzy osoby nie cisną się bardziej niż w innych większych autach.
- Z przodu można domontować sporą skrzynkę.
- Na dach można łatwo bagażnik zamontować

Kona 64kW w bogatszej wersji z aktywnym tempomatem i funkcją wznowienia jazdy, asystentem pasa ruchu, pompą ciepła to dobre auto.
W ostatni weekend wypad z rodzinką w środek Polski gdzie po drodze dosłownie nie było gdzie doładować (być może było na polu golfowym ale nikt nie odbierał tam tel. więc nie dało się potwierdzić) tempomat ustawiony na 95km/h auto dało radę 515km przejechać. Zostało mi 2% po powrocie. Auto ma już 80tys przejechane więc akumulatory są raczej nadal w bardzo dobrej kondycji, a ładuję dość często do 100%.

W mieście auto więcej niż 13kW/100km nie zużywa nawet z klimą włączoną.
Auto jest żwawe :) przy 40km/h jak depniesz to koła zaczynają boksować.
 

Gilandiril

Zadomawiam się
Potwierdzam to co napisał mój przedmówca. Faktycznie ja również mówię że Kona jest "mała" ale to chyba przez to ciągłe powiększanie samochodów i coraz większą popularność dużych SUVów. Jako suv Kona jest mała, ale patrząc na nią bardziej jako miejski hatchback to zdecydowanie jest spora. No i również przez to że siostra (eNiro) jest jednak trochę dłuższa i ma większy bagażnik.

Koleżanka ponad 1,8 m wysokości faktycznie trochę narzekała z tyłu, ale po zajęciu miejsca za pasażerem już było dużo lepiej. Ja mam bagażnik z przodu i mieszczą się tam wszystkie niezbędne i trochę zbędnych akcesoriów, a do tego kable do ładowania. Pochwalę się takimi akcesoriami później, zrobię jakieś zdjęcia.

Teraz za to pochwalę się moją ostatnią trasą z Warszawy do Saskiej Szwajcarii w Niemczech. W sumie ponad 1500 kilometrów zrobione. Najpierw szybki przejazd do Legnicy z krótkim doładowaniem we Wrocławiu. W Legnicy zwiedzanie i w tym czasie ładowanie na stacji AC do 100%, żeby mieć zapas. Potem jazda po Niemczech: Budziszyn, Basteibrucke, Pirna, Drezno, winnice w okolicy, Miśnia (tutaj ładowanie AC pod muzeum w czasie zwiedzania), Lipsk. Podróż w tę stronę przebiegała zupełnie bez komplikacji, ładowanie w czasie zwiedzania to super wygoda. Chociaż najwięcej frajdy miałem jeżdżąc po górkach i patrząc jak przybywa zasięgu podczas zjeżdżania. Udało mi się po tych bocznych drogach mieć zużycie poniżej 11 kWh/100. Generalnie polecam okolicę, nie jest bardzo daleko, a można zobaczyć ładne krajobrazy, zabytki, muzea, spróbować lokalnego wina.

Droga powrotna to już pojedyncza trasa 750 km bez zwiedzania. Przed wyjazdem szybkie ładowanie (30-84%) połączone z krótką wizytą pod największym pomnikiem w Europie. Droga powrotna była mniej przyjemna, bo średnia prędkość po Niemieckich autobahnach to było jakieś 80 km/h - jak nie remont to wyścigi ciężarówek i nie dało się rozpędzić. Po wjechaniu do Polski wcale nie było lepiej bo na A4 duży ruch i brak pasa awaryjnego, znowu jakieś zwężenia, ciężarówki i średnia prędkość około 90 km/h... Pierwsze ładowanie (29-79%) po 270 km w Lipianach - 40 minut. Przy czym 20 minut spędziliśmy na załatwieniu potrzeb, przekąszeniu czegoś, a drugie 20 faktycznie na czekaniu na prąd. Kolejny odcinek 270 km próbowałem jechać szybciej, ale znowu średnia prędkość wyszła tylko 100 km/h. Drugie ładowanie (14-76%) pod Sieradzem, znowu 40 minut, ale tyle samo czasu spędziliśmy w Burger Kingu. Ostatni odcinek 200 km do Warszawy to już wieczór, więc ruch mniejszy i średnia prędkość 110 km/h. Generalnie ja tak czy inaczej jeżdżę raczej 120-130 km/h (chociaż 150 przy wyprzedzaniu też się zdarza). Sumarycznie zużycie wyszło około 15 kWh/100 km.

Podsumowując - czy Kona to samochód w trasę? Z dużym akumulatorem do jazdy turystycznej jak najbardziej, chociaż rozumiem że do jazdy zawodowej by się nie sprawdził. Maksymalna moc ładowania to tylko 75 kW, przez co postoje są dłuższe niż w elektrykach najnowszej generacji. Po tych 3 czy 4 godzinach tak czy inaczej robiłbym postój i jak widać z powyższego opisu są trochę dłuższe niż przy spalinówce. W moim wypadku to było dosłownie pół godziny dłużej niż jechałbym spalinowym - zupełnie mi to nie przeszkadza. Do tego ładowałem się wciąż mając zapas prądu, więc spokojnie mógłbym dojechać do następnej stacji gdyby ta wybrana była zajęta/zepsuta. Ładowałem się korzystając z karty Charge myHyundai i przez to, że aplikacja jest niedorobiona to nie wiem ile zapłacę. Tak czy inaczej to będzie oszczędność kilkuset złotych względem samochodu spalinowego. No i powiem, że infrastruktura w Niemczech jest dużo lepsza niż w Polsce. Stacje AC są praktycznie wszędzie, więc przy prawie każdej okazji można się powoli ładować - pod hotelem, pod marketem, pod muzeum, na parkingu strzeżonym.
 
Last edited:

walik22

Zadomawiam się
Jak ustawić żeby po włączeniu auta asystent pasa był wyłączony?
 

Gilandiril

Zadomawiam się
Nie wiem, mi asystent nie przeszkadza. Zgaduje że się nie da i trzeba wyrobić sobie odruch wciskania przycisku. Najlepiej sprawdzić w instrukcji ;)
 

walik22

Zadomawiam się
W Hyundai ioniq 28kWh jest odwrotnie czyli po włączeniu auta asystent pasa jest wyłączony i chciałbym tak samo ustawić w konie.
 
Last edited:

dominkanin

Nowy na Forum
witam, mam pytanie dot. ładowania kony 39kwh. jakie gniazdo ładowarki publicznej pasuje do Kony. Czy jest co ccs ? czy też ccs2 ? Nigdzie tego nie ma w instrukcji, diler tez nie powiedział...a na mapach z ładowarkami są tylko takie oznaczenia..
Możecie wymienić wszystkie nazwy gniazd, które pasują do kony 39kwh ?
Dodatkowo, czy są jakieś ograniczenia co do mocy ładowarek ? tzn. czy można podpiąc się pod ładowarkę 350 kw ? czy to będzie za mocna ?

I jak to się liczy czas ładowania. jak bateria jest 39kwh, tzn., że na ładowarce 50kw będzie się ładowało mniej niż godzinę do 100 % ? a na ładowarce 350 kw jak długo się będzie ładowało ?

i na koniec, czy jest jakas najbardziej uniwersalna i najczęsciej uaktualniana mapa z ładowarkami w polsce i za granicą ?

z góry dzięki za odp, bo nie mogę tego ogarnąć.
 
Top