Koszt podłączenia pod wallbox (budynek wielorodzinny)

pluto

Pionier e-mobilności
Wszystko się zgadza odnoście zabezpieczenia stacji dlatego zamontowałem różnicówkę typu A co jest i tak parę razy tańsza niż typu B.
Co do przekroju przewodów do użyłem kabla 5x2,5 mm - zabezpieczenie 16A.
 

elveh

Posiadacz elektryka
W zakresie różnicówki - jak najbardziej jest to skuteczne i zgodne z normami. Zakup dodatkowego RCD B w tym wypadku to strata pieniędzy ;)

Przewody - znacznie szerszy temat. Ja bym sugerował jednak grubsze (na przyszłość, i by zmniejszyć straty energii). Dzisiaj może wallbox 11kW, a jak jutro pojawi się 22kW? :)
Druga sprawa to ładowanie 1 i 3 fazowe. Jeśli chcemy na 1-Fazowym osiągnąć sensowną moc, to prąd jednak powinien być do 32A (a wtedy 2,5 mm2 to za mało).
Przy 1-Fazowym ładowaniu i prądzie 16A osiągniemy tylko 3,7 kW. Dla 7,4 kW musimy już mieć 32A.

Niemniej jednak dla doboru grubości przewodu ma znaczenie nie tylko moc, ale też długość samego przewodu. I tutaj jest też ciekawe - bo jeśli ten odcinek jest krótki (2-8 m) to dlaczego oszczędzać na tym kablu? Jeśli długi, to przy doborze "na styk" sprawiamy że mamy grzałeczkę :)

Może konkretniej na liczbach. Jeśli założymy 40 mb instalacji i prąd 16A (czyli ładowanie 11kW), to spadek napięcia na pojedynczej żyle to 4,48V - czyli mamy około 200W idące w ciepło przewodu. - przy cenie prądu 60gr. za 1kWh i ładowaniu trwającym 8 godzin, to dodatkowe 1,6 zł do takiego ładowania :D Oczywiście trochę półżartem, pół serio - ale jak to w życiu. Nic nie jest czarno biało. Tańszy kabel, droższe ładowanie.

Jeśli będziesz mieć 3 ładowania w tygodniu po 8h, to mamy po roku 249 zł w ścianie.... taka drobna jednak manipulacja polega na tym, że gruby kabel też się grzeje - tylko że mniej. Jeśli kolega @Zarek1988 ma 10mm2, to u niego na takiej odległości było by 50W (zamiast 200W). Czyli rocznie 62 zł - zatem oszczędność u niego to 186 zł ;))))))))))) Nic tylko zarabia na ładowaniu :)
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Ja mam wallboxa podłączonego do gniazda siła 32A przedłużaczem 12 m 5x4mm.
Gniazdo zabezpieczone w szafie rozdzielczej różnicówką i bezpiecznikiem 32A.
Zastanawiam się jednak czy nie dołożyć jeszcze zabezpieczenie taką erbetką:


Auto jednak ma 11 kW, czyli 16A, wiec zabezpieczenie gniazda 32A może być za duże.
Co sugerujecie?
 

elveh

Posiadacz elektryka
Ja mam wallboxa podłączonego do gniazda siła 32A przedłużaczem 12 m 5x4mm.
Gniazdo zabezpieczone w szafie rozdzielczej różnicówką i bezpiecznikiem 32A.
Zastanawiam się jednak czy nie dołożyć jeszcze zabezpieczenie taką erbetką:


Auto jednak ma 11 kW, czyli 16A, wiec zabezpieczenie gniazda 32A może być za duże.
Co sugerujecie?
A jakiego masz wallboxa? I czy dobrze rozumiem że zamiast gniazda siłowego chciałbyś tę RBtkę osadzić na ścianie przez wallboxem / ami?
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Mam wallbox tesla v3
Teraz mam przedłużacz do wallboxa pociągnięty na drugi koniec garażu
Myślałem dodać tą RBtke z przodu koło gniazda silowego 32,
Przdluzacz dalej prowadziłby zasilanie do tego wallboxa, ale miałbym opcje do montażu drugiego z przodu garazu i jednocześnie zabezpieczenie obydwu na 16A plus kilka gniazdek których nigdy za wiele.
Dzięki za odzew.
 

elveh

Posiadacz elektryka
OK - w takim wypadku to faktycznie ma to sens, tylko wyeliminowałbym wtedy to gniazdo siłowe. Pytanie czy się da i czy długości przewodów na to pozwolą. Jeśli się da, to zawsze lepiej uniknąć takich zbytnich połączeń Gniazdo-Wtyk, to ew. miejsce newralgiczne w zakresie połączenia elektrycznego (zarówno samo gniazdo, jak i jego oprawienie) - 3 połączenia -> przewód, konektor gniazda, konektor wtyku, przewód.

Oczywiście trzeba też pamiętać o zasadzie selektywności zabezpieczeń by to potem działało sensownie - czyli nie tylko amperaż, ale też typ charakterystyki wyzwalania. Dobrze by było by elektryk się do tego zjawił. Np. RBtki które podesłałeś mają MCB o charakterystykach C (3P C 16A MCN316). W warunkach budowy to ma sens, bo są tam betoniarki, wiertarki, etc. Tutaj rozważyłbym bym jednak charakterystykę B, czyli B 16A.

Co ciekawe znaczenie charakterystyki wyzwalania bardziej ma związek z ładowanym pojazdem niż samą stacją. Własne układy zasilające stacji pobierają śmiesznie mało energii - natomiast po załączeniu przekaźnika / stycznika w EVSE, urządzenie to staje się "przeźroczyste" i tutaj rodzi się pytanie jaki prąd rozruchowy pojawia się na starcie przetwornicy AC-DC w samochodzie, albo ewentualnie czy sama stacja ma funkcję "Slow Start". Jeśli ma to prąd ładowania rośnie stopniowo, nie powinny się pojawiać udary na starcie. Przykład przebiegu mocy ładowania dla Kia:
1635271122369.png

A to Nissan:

1635271206729.png

Nie powinniśmy się zatem obawiać takich udarów jak przy starcie betoniarki :) Dlatego moim zdaniem typ charakterystyki C nie jest uzasadniony.

Wiem, że dla części z nas, z Was to może być dziwne.. raz piszemy o RCD A, potem RCD B, potem RDC-DD, teraz MCB C lub B - ale te typy akurat oznaczają zupłenie co innego w przypadku RCD vs. MCB :) Jeśli po prostu nie chcecie się to wgłębiać, to brać elektryka i już ;) Przy okazji mu dacie zarobić i gospodarka się trochę pokręci.

Mam wallbox tesla v3
Teraz mam przedłużacz do wallboxa pociągnięty na drugi koniec garażu
Myślałem dodać tą RBtke z przodu koło gniazda silowego 32,
Przdluzacz dalej prowadziłby zasilanie do tego wallboxa, ale miałbym opcje do montażu drugiego z przodu garazu i jednocześnie zabezpieczenie obydwu na 16A plus kilka gniazdek których nigdy za wiele.
Dzięki za odzew.
 

Najnowsze dyskusje

Top