Krucjata elektrosceptyków trwa

gim-kg

Pionier e-mobilności
Nie do końca to bzdury, raczej nadinterpretacje.
Ad 1) Tak, na CZĘŚCI oceanów istnieją już normy emisji spalin ale to bardzo świeża sprawa (chyba 2020 rok?) Do tego norma przewiduje zawartość siarki 0,5% (w strefach ECA 0,1%) co przy ilości paliwa spalanego przez statki i tak daje gigantyczne ilości zanieczyszczeń
Ad 2) Nie tylko tankowce ale wszystkie statki zasilane mazutem i pochodnymi
Ad 3) To prawda ale nie ze względu na emisję spalin a z powodu ryzyka związanego z ewentualnym wyciekiem ropy
Ad 4) Duże statki (a tankowce są gigantyczne) nie mają możliwości sprawnego manewrowania w portach i 'parkują' przy pomocy holowników. Nie są to jednak duże dystanse
@ELuk , @Olecki tu nie chodzi o frazesy. Jeżeli ktoś publikuje taki filmik i chce przekonać niezdecydowanych o EV to chociaż powinien zachować minimum prawdy. Teksty takie jak brak jakichkolwiek regulacji emisji spalin dyskwalifikują dla mnie ten film, bo skoro w tej części filmu są takie bzdury to skąd mogę być pewien, że w pozostałych częściach dotyczących wydobycia czy rafinacji ropy nie ma jeszcze większych bzdur.

Tak jak wspomniałem wcześniej siedzę zawodowo w tym temacie. Może nie tankowców, bo jestem kapitanem kontenerowca, ale chodzi ogólnie o shipping.

1)Normy emisji spalin są od dawna, tylko tak jak w przypadku transportu lądowego są cały czas podwyższane. Najnowsza to tak jak piszesz z 2020 roku. Armatorzy są zmuszani do instalowania dodatkowych filtrów coś na kształt DPF, ale wychwytującego więcej zanieczyszczeń aby dalej stosować HFO (Heavy Fuel Oil). Dla zainteresowanych koszt takiego filtra to około 5M USD, a instalacja drugie tyle, wiec tonie są małe pieniądze. W załączeniu zdjęcie jak wyglada taki filtr. Akurat montowali to na moim statku 2 lata temu. Dokładnie to montowali dwa takie (mniejszy na agregaty i większy na silnik główny). Na zdjęciu ten większy. Oczywiście są paliwa spełniające te normy jak VLSFO czy ULSFO nie wspiminając już o MDO czy MGO, ale są to znacznie droższe paliwa.

2)Transport morski i tak generuje znacznie mniejsze zanieczyszczenia w przeliczeniu transportu 1T niż transport lądowy nie wspominając o transporcie lotniczym. Tak na szybko licząc w przypadku statku na którym obecnie jestem to ciężarówka z ładunkiem, popularny TIR, musiałby spalać około 3,5l/100 km aby to się wyrównało.

3)Jeżeli zaś chodzi o wypadki tankowców to z nimi jest tak jak z płonącymi EV. Po prostu jak się zdarzy to jest na pierwszych stronach gazet, ale z drugiej strony obecnie właściwie to nie zdarzają się. Każda katastrofa ciągnie za sobą zmiany w wymaganiach dotyczących budowy (chociażby dno podwójne) i ogólnego zachowania bezpieczeństwa. Statek nie tylko jest kontrolowany przez Port State Control, ale także przez Flag State Control, Armatora, a nawet właściciela ładunku przed załadowaniem. Naprawdę normy bezpieczeństwa są wyśrubowane, a jakiekolwiek uwagi mogą doprowadzić do anulowania załadunku na konkretny statek. Także nie spotkałem się aby którekolwiek państwo nie pozwoliło na zawinięcie statku tylko dlatego, że jest tankowcem.

4)Tak jak piszesz, statek w porcie jest jak słoń w składzie porcelany, a holowniki wcale nie holują go, bo do poruszania używa on własnego silnika, a jedynie pomagają przy manewrowaniu oraz w samym cumowaniu.
 

Attachments

  • B208FEAF-D8C0-4F8C-AC26-B5F24B7CDF5A.jpeg
    B208FEAF-D8C0-4F8C-AC26-B5F24B7CDF5A.jpeg
    379,2 KB · Liczba wyświetleń: 107
Last edited:

Michal

Moderator
1. Chcesz mi powiedzieć, że nie macie tam gdzieś jakiegoś przycisku do wypalania / dezaktywacji tego DFP? Nie wierzę. No chyba że automat to robi na podstawie GPS. Przecież skoro to takie drogie zabawki, a się zużywają w miarę oczyszczania spalin, to na bank się nie opłaca, żeby to chodziło cały czas.

3. Niby się nie zdarzają się ale jak się zdarzają, to zatruwają może wielkości Bałtyku na zawsze/pokolenie.
csm_Stats21_quantities_83dc6baf41.png
 
Last edited:

ciastek

Pionier e-mobilności
1. Chcesz mi powiedzieć, że nie macie tam gdzieś jakiegoś przycisku do wypalania / dezaktywacji tego DFP? Nie wierzę. No chyba że automat to robi na podstawie GPS. Przecież skoro to takie drogie zabawki, a się zużywają w miarę oczyszczania spalin, to na bank się nie opłaca, żeby to chodziło cały czas.
Wow, nie widać tego w poście. :O
3. Niby się nie zdarzają się ale jak się zdarzają, to zatruwają może wielkości Bałtyku na zawsze/pokolenie. (...)
Opis wykresu: Quantities of oil spilt 7 tonnes and over (rounded to nearest thousand) from tanker incidents, 1970-2021
Źródło: ITOPF Handbook 2022
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
1. Chcesz mi powiedzieć, że nie macie tam gdzieś jakiegoś przycisku do wypalania / dezaktywacji tego DFP? Nie wierzę. No chyba że automat to robi na podstawie GPS. Przecież skoro to takie drogie zabawki, a się zużywają w miarę oczyszczania spalin, to na bank się nie opłaca, żeby to chodziło cały czas.
Musi chodzić cały czas jak jest używane paliwo HFO czy to przez silnik główny czy agregaty. To jest coś jak DPF, ale działa na innej zasadzie. Tu spaliny są płukane wodą. Głównie chodzi o redukcje SOx. Poszukaj w necie EGCS (Exhaust Gas Cleaning System) bo nam trochę OT się tu robi.
Nie ma przycisku do dezaktywacji tego. Ogólnie kary byłyby dużo większe niż wartość takiego scrubbera. Wszystko zapisywane jest w systemie a także w dziennikach. Dodatkowo system przechodzi kontrole i kalibrację co roku.
Oczywiście są miejsca gdzie tego systemu nie można używać (głównie to wody wewnętrzne i kanały) wtedy zmieniamy paliwo na MGO (Marine Gas Oil).
 

kalotz

Zadomawiam się
Hehe, ja już słyszałem że EV:
- palą się
- rażą prądem
- ryzykowne podczas jazdy w deszczu
- są niebezpieczne bo ciche
- Baterii się nie da zutylizować
- Baterie po 3 latach do wymiany
- Po 3 latach auto nic nie warte
- Nie nadaje się do dłuższych podróży a z Warszawy do Zakopanego się jedzie 2 dni i trzeba hotel po drodze organizować
- Ładowanie trwa co najmniej 24 godziny
- W Polsce nie ma infrastruktury (jak pokazuję czasami Plugshare to szczęki opadają)
- BArdzo drogo wychodzi przejechanie kilometra (no jak się porównuje do Ionity bez abonamentu to faktycznie tanio nie jest :) )
Zawsze wtedy powtarzam: NIE KUPUJ! będzie mniejsza kolejka na ładowarkach :)
Ryzykowne w czasie deszczu, ostatnio właśnie byl artykuł o TMYi jej awarią podczas ulewy🤔
 

pmlody

Pionier e-mobilności
Ryzykowne w czasie deszczu, ostatnio właśnie byl artykuł o TMYi jej awarią podczas ulewy🤔
Mnie zawsze zastanawia, jak to jest, że od EV wymaga się, żeby były 100% bezawaryjne, nie miały żadnych wad fabrycznych i błędów montażowych. Przy ICE to normalne i nikt nie demonizuje technologii z tego względu :unsure:
 

Michal

Moderator
Ekheeeemmm...

18.10.2023
Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w wyprodukowanych w Japonii, Turcji i Wielkiej Brytanii samochodach marki Toyota oraz Lexus, modele:

  • AURIS TMUK (okres produkcji: 06.11.2017 r. - 30.11.2018 r.)
  • C-HR TMMT (okres produkcji: 27.11.2017 r. - 04.02.2022 r.)
  • COROLLA TMUK (okres produkcji: 18.06.2018 r. - 10.11.2022 r.)
  • NX300 (okres produkcji: 07.05.2018 r. - 22.03.2021 r.)
  • RX300 (okres produkcji: 12.03.2018 r. - 26.05.2022 r.)
może dojść do wycieku paliwa, pojawienia się jego zapachu paliwa i ryzyka pożaru.

Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce łącznie 14 305 samochodów.
 
Last edited:

Michal

Moderator
Zła Tesla nie chce im naprawić auta, a oni "nawet nie pamiętają, czy przejeżdżali przez jakieś większe kałuże", a tymczasem tak się bawią właściciele Tesli w UK:
 
Last edited:

KrzysztofFly

Moderator
Zła Tesla nie chce im naprawić auta, a oni "nawet nie pamiętają, czy przejeżdżali przez jakieś większe kałuże", a tymczasem tak się bawią właściciele Tesli w UK:
Teraz wiem czemu @nabrU naklejał przednią tablicę rejestracyjną ;).
 
Top