Kupię EV do miasta

vwir

Pionier e-mobilności
Gdybyś określił budżet to łatwiej byłoby coś doradzić. Inne samochody wchodzą w grę przy 40tys pln a inne przy 80tys pln.
 

PatiEK_PL

Zadomawiam się
Patrzę na rynek +/- od października, widzę za ile są wystawiane, niektóre po tych prawie 6 miesiącach dalej są na sprzedaż, i widzę za ile są wystawiane te które znikają w tydzień/dwa.
Żaden z wymienionych pojazdów nie kosztuje 40 tysięcy - Leafa i Zoe oraz Corsy/208 nie ma na liście nie bez powodu.
Te z listy co były wystawione za 80 tysięcy lub więcej, nadal są na sprzedaż.
 

Piotrek_Sl

Posiadacz elektryka
Mniejsze przebiegi, ale też i mniejszą żywotność baterii (więcej cykli do przejechania tego samego dystansu).
Jasne, ale w praktyce oznacza to, że mała kona przejedzie 150tys na baterii vs duża 240tys, czy że mała 300tys vs duża 490tys?
Chodzi mi o to przy jakich przebiegach będzie to miało znaczenie.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Średnio licz 1tys cykli dla baterii. Oczywiście inaczej zdegraduje bateria która jest użytkowana w zakresie 20-80% a inaczej taka która siedzi tygodniami naładowana do 100%, ale średnio taka jest żywotność ogniw li-ion. Kupując auto używane często trzeba się tą średnią posiłkować, bo producenci niekoniecznie chcą się chwalić realną degradacją ogniw. No to teraz prosty rachunek: jeśli masz 120km zasięgu to 120km x 1000=120tys km i bateria prawdopodobnie będzie się zliżała do 70% swojego SOH, czyli powoli myśl o wymianie. Jeśli będziesz miał samochód z zasięgiem 300km to ten sam poziom SOH osiągniesz po 300tys km.
 

Piotrek_Sl

Posiadacz elektryka
Średnio licz 1tys cykli dla baterii. Oczywiście inaczej zdegraduje bateria która jest użytkowana w zakresie 20-80% a inaczej taka która siedzi tygodniami naładowana do 100%, ale średnio taka jest żywotność ogniw li-ion. Kupując auto używane często trzeba się tą średnią posiłkować, bo producenci niekoniecznie chcą się chwalić realną degradacją ogniw. No to teraz prosty rachunek: jeśli masz 120km zasięgu to 120km x 1000=120tys km i bateria prawdopodobnie będzie się zliżała do 70% swojego SOH, czyli powoli myśl o wymianie. Jeśli będziesz miał samochód z zasięgiem 300km to ten sam poziom SOH osiągniesz po 300tys km.
Dzięki!
Jeszcze jedno - czy ładowanie 20-80 liczy się jako 0,6 cyklu? Jednak zaleca się ładować do 80%...
 

vwir

Pionier e-mobilności
Dzięki!
Jeszcze jedno - czy ładowanie 20-80 liczy się jako 0,6 cyklu? Jednak zaleca się ładować do 80%...
Tak. Tak naprawdę to powinno się liczyć nawet jako mniej niż 0,6 cyklu, bo dwukrotne doładowanie 25-75% mniej zdegraduje baterię niż jednokrotne 0-100%, ale w uproszczeniu liczy się tak jak piszesz.
 

PatiEK_PL

Zadomawiam się
Ktoś kiedyś wysnuł śmiałą teorię że takich ładowań 25-75 można zrobić 10 razy więcej niż takich 0-100, przy tym samym wpływie na degradację.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ktoś kiedyś wysnuł śmiałą teorię że takich ładowań 25-75 można zrobić 10 razy więcej niż takich 0-100, przy tym samym wpływie na degradację.
Z mojego doświadczenia z elektrykami (od 2017 roku) - to nie ma żadnego związku z rzeczywistością. Można rozmawiać o wzroście żywotności o kilkadziesiąt procent, może dwukrotnym, ale na pewno nie rząd wielkości.
 

p0li

Pionier e-mobilności
Serce wyje za MX30, rozum podpowiada trojaczki Kia/Hyundai, a do tego jeszcze eC4 będące super komfortową kanapą i nie tak fatalnym samochodem w trasę jak pierwszy z wymienionych.
z tego co powyzej wymieniles bralbym oczywiscie ec4
najwygodniejsze i najwieksze auto z powyzszych
 
Top