Ładowanie z fotowoltaiki

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Czekaj, jakim prądem ładujesz że mówisz o bardzo dużych stratach ?

Jak sprawdzałam to przy ładowaniu jednofazowym 13A te straty są już do przełknięcia (200W?). U Ciebie wyszły większe straty ?
Mam w garażu właśnie 1 fazę tylko i będę robić gniazdko i panele - pytanie czy jest sens.
Nie wiem jak liczyłeś ale biorąc dane z teslamate jak ładuję 3F 16A do 100% to sprawność wychodzi koło 89-90%, jak nie ładuję do 100% to 95-98%
 

to_masz

Posiadacz elektryka
Jaką trzeba mieć moc paneli aby zaspokoić ładowanie połowy baterii i domu codziennie ?
Założenia:
  • dom zużywa 15 kWh codziennie
  • połowa baterii samochodu to 37.5 kWh (w roku wychodzi, że zrobisz 70 tys. km 🤔)
  • magazyn energii, który ładuje się za dnia i pozwala zasilać dom kiedy nie ma Słońca
  • samochód podłączony zawsze kiedy jest Słońce (czyli zimą pewnie przez cały dzień i prowadzisz życie wampira) - inaczej musiałbyś przechować jakoś ten prąd do czasu powrotu (co obecnie wydaje się nieopłacalne)
  • łączne zapotrzebowanie dzienne wychodzi 52,5 kWh
  • mieszkasz w okolicach Poznania, masz dach idealnie na południe, pod kątem 40 stopni (i patrzymy na dane tylko za 2023-08 do 2024-08)
Ile dni w roku będziesz w 100% niezależny
5 kWp10 kWp15 kWp20 kWp25 kWp
079165200220
Ile % zużycia zaspokoisz z PV (nie uwzględnia odsprzedaży energii powyżej 100% danego dnia)
5 kWp 10 kWp15 kWp20 kWp25 kWp
29,25%55,29%66,50%71,82%75,60%
1723551070825.png
 

adamusek

Posiadacz elektryka
U rodziców jest falownik forniusa i wattpilot, to jest dokładnie to samo urządzenie, go-e produkuje je dla froniusa. Odradzałem mu to ze względu na cenę ale się uparł to ma. Problem jest bo falownik oraz miejsce do ładowania są poza zasięgiem wi-fi, falowniki są po rj-45, trzeba tam teraz router z wi-fi dołożyć.
mozna kupic za grosze powerlana i po sieci 230V puscic sygnał.
 

nabrU

Moderator
Czekaj, jakim prądem ładujesz że mówisz o bardzo dużych stratach ?

Jak sprawdzałam to przy ładowaniu jednofazowym 13A te straty są już do przełknięcia (200W?). U Ciebie wyszły większe straty ?
Mam w garażu właśnie 1 fazę tylko i będę robić gniazdko i panele - pytanie czy jest sens.

Ja nie ładuję ze słońca prawie w ogóle (jak pisałem), a tylko z sieci za pomocą EVSE. Wiec pisałem generalizując. Ogólnie wiadomo, że ładowanie niskim prądem czyli z cegły to mogą być straty rzędu 10%
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Latem jeszcze straty energii n podgrzanie baterii są niewielkie, ale zimą na pewno takie chwilowe cykanie nie będzie miało sensu ekonomicznego
Zupełnie inna stratega jest zimą i latem. Zimą nie ma słońca i ładuje pełną moca w nocy. Nawet opłaca się pozwolić auto zamrozić się przez wieczór i potem wystartowac ładownaie w tańszym czasie, ładuje raz na ~3 dni i używam całego zakresu 80-20%. W lato podłaczam często a szczególnie wiosną i jesienią, nawet jak nie mam słońca mam mniej niz 70% to podłaczam i coś skapnie.
W zeszłym roku cieszyłem się ładowaniem ze słońca przez pół roku aż zrozumiałem że to mi się zupełnie nie opłaca gdy sie dokupuje sporo energii z sieci na starych zasadach, wiec druga połówkę ładowałem w taniej taryfie. W tym roku zwiększyłem moc PV do 22kWp wiec nawet jak jest mocno pochmurno ale jasno to jest 1-2kW, rzeczywiście stycznik puka, ale tam są zabezpiecenia żeby nie robił tego zbyt często. Dodatkowo dzieki temu że mamy bilansowanie godzinowe to nie musi to być tak idealnie bo to co w jednym kwadransie wyślmy a w drugim odbierzemy wychodzi na zero.
Jaką trzeba mieć moc paneli aby zaspokoić ładowanie połowy baterii i domu codziennie ?
Zależy co tam jeszcze innego masz. Dziś akurat nie było ani jednej chmurki a ja miałem prawie pusta baterię więc ładowało się pełna mocą, żeby komfortowo od marca do pazdziernika ładowac się ze slońca to ~20kWp musi być, jak sie trafią z 3 dni pod rząd pochmurne to spada poziom do minimum, no i jak sie jeździ gdzieś to wtedy sie nie ładuje
1723570001804.png

1723569861742.png
 
Last edited:
Top