Leaf 2 - używany na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Ronin78

Posiadacz elektryka
Ile masz to auto? Będzie z rok czy niebardzo? Jakim natężeniem ładujesz? 16A? Przez pierwszych kilka lat (chyba 3 lata?) też używałem cegły na 230V. Potem miałem malowanie i do malowania garażu zdemontowałem gniazdko. To co zobaczyłem w środku spowodowało, że jeszcze w tym samym tygodniu zamontowałem wallboxa na stałe wpiętego w instalację.


Nie pracowałoby. Maksymalne dozwolone natężenie dla gniazdka 230V to 16A i nie istnieją boilery z wtyczką 230V które pobierałyby więcej niż 16A. Ładując elektryka 16A z takiego gniazdka jesteś na jego maksimum wytrzymałości.


Nie twierdzę, że to nie pomaga. Ale znam budowę gniazdka 230V i gniazda 16A 3f i wiem co może jedno a co drugie.

Swego czasu przez 3 miesiące z racji nadwyżki PV, której nie chciałem oddać za free włączyłem grzałkę w bojler 120l. Grzałka pobrała 1400 kWh, a i tak czasami brakowało ciepłej wody. 1400kWh daje mi 10.000km Leafem tj pół roku jazdy - auto u mnie 2x mniej obciąża gniazdko niż grzałka w bojlerze.

1,5 roku z Leafem i żadnych oznak wewnątrz gniazdka nie ma. Jak pisałem podwieszenie cegły i zdjęcie jej ciężaru z gniazdka eliminuje fizyczną przyczynę luzowania i wypalania styków. Gniazdko pojedyncze, nadtynkowe, zamknięte w skrzynce wallboxowej razem z zamocowaną cegłą. Kabel musi "stojąc" pasować w otwory gniazdka, po wpięciu w żaden sposób fizycznie go nie obciąża. Mogę wysłać zdjęcie przy okazji.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Grzałka pobrała 1400 kWh, a i tak czasami brakowało ciepłej wody. 1400kWh daje mi 10.000km Leafem tj pół roku jazdy - auto u mnie 2x mniej obciąża gniazdko niż grzałka w bojlerze.
Toś wymyślił teorię :D To ile energii pobrała grzałka a ile leaf ma się nijak do tego, jak bardzo jedno i drugie obciąża gniazdko. Ciągły pobór na poziomie 3A przez 3 miesiące też spowodowałby zużycie 1400kWh. Ale takiego poboru gniazdko nawet by nie odczuło.

Kabel musi "stojąc" pasować w otwory gniazdka, po wpięciu w żaden sposób fizycznie go nie obciąża.
Ale czego to dowodzi? Styki w gniazdku 230V i tak będą nieporównywalnie mniejsze niż w gnieździe 3f 16A. Jak byś nie kombinował. A mniejsze styki bardziej się grzeją. To jest tak proste. Można próbować kombinować żeby z mniejszych styków wydusić ile się da, ale prościej po prostu użyć większych styków. Albo zupełnie wyeliminować element gniazdko/wtyczka.
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Wręcz to warunek minimum, a wskazane byłoby 48A.
Inaczej możesz coś mocnego włączyć w domu, na tej samej fazie, którą w 100% obciąża w danej chwili ładowanie auta na 32A i kłopot gotowy.
Musisz mieć zapas (najlepiej dodatkowych 16A), jeśli chcesz wykorzystać 32A na jednej z faz.

Warunki przyłączeniowe to nie wszystko - kable od przyłącza do domu też mogą nie być przygotowane na takie prądy.
U mnie tak było, musiałem pociągnąć nowy kabel od skrzynki z licznikiem w płocie, do garażu.

Wiem, że chodzi o Leaf'a i ładowanie de facto z jednej fazy, ale może zamiast zwiększania mocy przyłączeniowej czy potencjalnej wymiany kabli, wystarczy kupić EVSE (popularnie zwane wallboksem), które ma dynamiczne zarządzanie mocą. Zmniejszy ono wtedy płynnie moc ładowania, gdy będzie jakiś spory pobór z domu.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Wiem, że chodzi o Leaf'a i ładowanie de facto z jednej fazy, ale może zamiast zwiększania mocy przyłączeniowej czy potencjalnej wymiany kabli, wystarczy kupić EVSE (popularnie zwane wallboksem), które ma dynamiczne zarządzanie mocą. Zmniejszy ono wtedy płynnie moc ładowania, gdy będzie jakiś spory pobór z domu.
Fajnie, ale co by to miało dać?
Bo na pewno nie oszczędności - zwiększenie mocy to grosze, a zakup czegoś takiego wraz z opomiarowaniem wręcz przeciwnie.
 

nabrU

Moderator
Nie wiem ile kosztuje w wypadku OP zwiększenie mocy (i czy jest w ogóle możliwe) i nie wiem ile może kosztować potencjalna wymiana kabla aby te 32A (czy więcej) na fazę przenieść. Poddaję tylko dodatkowe rozwiązanie do rozważenia.
Na pytanie: co by to miało dać nie będę odpowiadał, bo odpowiedź jest oczywista.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Nie wiem ile kosztuje w wypadku OP zwiększenie mocy (i czy jest w ogóle możliwe) i nie wiem ile może kosztować potencjalna wymiana kabla aby te 32A (czy więcej) na fazę przenieść.
Jeśli kabel będzie do wymiany, albo nie będzie możliwości zwiększenia mocy, to wtedy jak najbardziej można się zastanowić nad kombinacjami z kupowaniem inteligentnego wallboxa i opomiarowaniem układu

Jeśli tańsze opcje są możliwe, to byłaby to sztuka dla sztuki i zbędne wywalanie kasy.
Tak, wiem, niektórzy mają takie hobby.
 
Top