Magazyn z baterii samochodowej - DIY

vwir

Pionier e-mobilności
W sumie to nie wiem co tutaj dużo pisać. Ja poszedłem w tym kierunku:

Czyli dobieramy falownik który jest wspierany (ja wybrałem Sofar 15KTL-3PH), do tego baterię ze wspieranego samochodu (ja wybrałem Zoe 25kWh, obecnie do kupienia za 5,5tys pln) no i jedziemy zgodnie z manualem. Ogólnie trochę gratów trzeba dorzucić, bo na przykład:
- bateria z samochodu wymaga stałego zasilania 12V, tak samo jak w samochodzie. Jako iż miałem baterię LiFePo z innego projektu, to dorzuciłem do niej zasilanie: https://www.aliexpress.com/item/1005007328928842.html i po temacie
- potrzebujemy jakiegoś bezpiecznika pomiędzy baterią a falownikiem. Ja kupiłem tutaj obudowę: https://www.aliexpress.com/item/1005006260934100.html a tutaj bezpieczniki 50A: https://www.aliexpress.com/item/1005008327973786.html
- do załączania precharge a później stycznika dobrze jest mieć przekaźniki półprzewodnikowe (SSR). Ja kupiłem tutaj: https://www.aliexpress.com/item/1005007980429124.html
- za "mózg" połączenie służy u mnie Lilygo: https://www.aliexpress.com/item/1005003624034092.html

Reszta wszystko zgodnie z readme na stronie, którą załączyłem. Wystartowało wszystko "od strzała". Jeszcze tylko czekam na kawałek elektroniki, żeby Sofara sterować z poziomu HA (czy ma ładować, czy może rozładowywać, kiedy i na jakich zasadach). Ogólnie będę to robił za pomocą: https://github.com/IgorYbema/Sofar2mqtt Za 15$ (plus 10$ za wysyłkę) dostajecie gotowy kawałek elektroniki, zaprogramowany, kwestia podpięcia do falownika.
W tym rozwiązaniu o baterię dba oryginalny BMS, niczego nie trzeba przerabiać ani kombinować. Podpinamy wtyczkę sygnałową, podpiany wtyczkę HV i tyle. Baterii nawet nie musicie otwierać. Jeśli macie pytanie albo chcielibyście zobaczyć fotki jak to pospinałem to dajcie znać, bo nawet nie wiem co tutaj dużo opisywać. Naprawdę nie ma wielkiej folozofii. Dziwne trochę DIY, w którym niczego nie opisuję, ale co mam opisywać skoro wszystko jest opisane w linku ;)
Jeśli ktoś woli filmik:
 
Last edited:

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Super!
Cena baterii 25kWh od Zoe którą podałeś, jest rewelacyjna!
Ile waży taki akumulator i jak ogarąłeś kwestie mechaniczne (przestawianie go, obracanie, itp. ?)
Gdzieś w tabeli wyczytałem że akum od Leafa waży 300 kg. Na filmiku YT był trzymany cały czas na palecie gdzieś w kącie garażu, pewnie tak jak go przywieźli wózkiem widłowym i zostawili.
Ustawianie magazynu energii z kilku mniejszych modułów po 5kWh łatwo sobie mogę wyobrazić.
Ale nie mam pojęcia jak manewrować takim klocem z BEV, nie mając paru osób i jakiejś wyciągarki do pomocy (tak żeby sobie tym krzywdy nie zrobić) :eek:
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
Wow.... Wow...
Jakiej pojemności tej baterii się spodziewasz? (SOH)
Jakaś fotka poglądowa byłaby super.
I pytanko czy to jest offgrid wyłącznie pod ładowanie EV czy modyfikacja istniejącej instalacji PV "domowej". U mnie lekki problem bo mam mikro inwertery.
 
Last edited by a moderator:

vwir

Pionier e-mobilności
Super!
Cena baterii 25kWh od Zoe którą podałeś, jest rewelacyjna!
Ile waży taki akumulator i jak ogarąłeś kwestie mechaniczne (przestawianie go, obracanie, itp. ?)
Gdzieś w tabeli wyczytałem że akum od Leafa waży 300 kg. Na filmiku YT był trzymany cały czas na palecie gdzieś w kącie garażu, pewnie tak jak go przywieźli wózkiem widłowym i zostawili.
Ustawianie magazynu energii z kilku mniejszych modułów po 5kWh łatwo sobie mogę wyobrazić.
Ale nie mam pojęcia jak manewrować takim klocem z BEV, nie mając paru osób i jakiejś wyciągarki do pomocy (tak żeby sobie tym krzywdy nie zrobić) :eek:
Heh, no i trafiłeś w sedno. Bateria z Zoe też waży 300kg i to był największy problem. Powiesiłem ją na ścianie. Jak? Otóż rozebrałem ja na kawałki, powiesiłem samą obudowę a potem składałem na ścianie. Nie jest to trudne, ale trzeba mieć podstawowe umiejętności jak się z czymś takim obchodzić, o odpowiednim zabezpieczeniu nie wspominając. W środku jest 12 modułów wielkości akumulatora 12v. Tylko problem w tym, że saszetki z czasem puchną i nie jest łatwo je z powrotem skompresować na ścianie, żeby weszły w obudowę. Dwa dni zabawy (po pracy).

Wow.... Wow...
Jakiej pojemności tej baterii się spodziewasz? (SOH)
Jakaś fotka poglądowa byłaby super.
I pytanko czy to jest offgrid wyłącznie pod ładowanie EV czy modyfikacja istniejącej instalacji PV "domowej". U mnie lekki problem bo mam mikro inwertery.
Moja ma 83%. Masz przykładowe ogłoszenie: https://m.olx.pl/d/oferta/bateria-zoe-25kw-soh-87-CID5-IDZNQTj.html

Nie musisz tego spinać z istniejącymi panelami. Ja tak mam u siebie - ten nowy hybrydowy falownik ma wpięty tylko akumulator z samochodu, nic więcej. Tylko jest jeden myk - musi być zainstalowany w miarę blisko głównej rozdzielnicy, bo wpinasz go pomiędzy sieć a rozdzielnicę. Wtedy działa jako przerośnięty UPS i gdy nie ma prądu z sieci to jest z baterii. U mnie to najważniejsza jego funkcja. To też spowodowało, że nie wpiąłem do niego żadnych paneli - moja instalacja fotowoltaiczna jest daleko od rozdzielnicy.
 

Michal

Moderator
Super informacje - dzieki!
Kumpel ostatnio zainstalował sofara z magazynem energii (nie wiem nawet jakiej technologii / firmy) jakiś 10 kWh z rozładowaniem 100-30% (użyteczne 7 kWh) i ma taki problem, że falownik pobiera mu podobno 200-300 W cały czas co w dobę daje 5 - 7 kWh, czyli całą pojemność baterii w zasadzie... WTF?! Jak jest u Ciebie?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Super informacje - dzieki!
Kumpel ostatnio zainstalował sofara z magazynem energii (nie wiem nawet jakiej technologii / firmy) jakiś 10 kWh z rozładowaniem 100-30% (użyteczne 7 kWh) i ma taki problem, że falownik pobiera mu podobno 200-300 W cały czas co w dobę daje 5 - 7 kWh, czyli całą pojemność baterii w zasadzie... WTF?! Jak jest u Ciebie?
Na razie nie mam tego jak zmierzyć, ale wstępnie wygląda na to że w standby zużywa grubo poniżej 100W. Będę miał dane to podrzucę.
 

Michal

Moderator
Na razie nie mam tego jak zmierzyć, ale wstępnie wygląda na to że w standby zużywa grubo poniżej 100W. Będę miał dane to podrzucę.
Nawet jakby brał te 100 W, to 2,5 kWh dziennie przy baterii 20 kWh, jest ok, ale to co opowiada kumpel, to jakaś tragedia...
 

adeks

Nowy na Forum
Na EPS zawsze będzie prąd pobierał, generator za darmoszke nie śmiga a tutaj masz generator 3 fazowy dość sporej mocy. Powinno się dać obejść pracą falownika w godzinach bez produkcji PV, jako ongrid w trybie zero export.
 

zlp

Pionier e-mobilności
Mam 2 baterie z KIA EV6, czyli 2 x 75kWh. W pełni komunikują się z falownikiem Deye 50kW poprzez takie ustrojstwo: https://ev-es.com/elektronika-ev-bpm-oferta/ + zasilacz UPS 12V prądu stałego dla każdej z baterii (Powerwalker 12V/2,1A/25W)
Bateria działa z wszystkimi zabezpieczeniami jak w samochodzie. Dodałem grzybek bezpieczeństwa na zewnątrz magazynu w razie potrzeby szybkiego odcięcia wysokiego napięcia (800V).
Działa super, ale dzisiaj zastanawiałbym się ze ściągnięciem z Chin szafy 210kWh za jakieś 25 000$. Baterie mocno potaniały.
1741511066239.png
 

Najnowsze dyskusje

Top