Magazyn z baterii samochodowej - DIY

vwir

Pionier e-mobilności
W sumie to nie wiem co tutaj dużo pisać. Ja poszedłem w tym kierunku:

Czyli dobieramy falownik który jest wspierany (ja wybrałem Sofar 15KTL-3PH), do tego baterię ze wspieranego samochodu (ja wybrałem Zoe 25kWh, obecnie do kupienia za 5,5tys pln) no i jedziemy zgodnie z manualem. Ogólnie trochę gratów trzeba dorzucić, bo na przykład:
- bateria z samochodu wymaga stałego zasilania 12V, tak samo jak w samochodzie. Jako iż miałem baterię LiFePo z innego projektu, to dorzuciłem do niej zasilanie: https://www.aliexpress.com/item/1005007328928842.html i po temacie
- potrzebujemy jakiegoś bezpiecznika pomiędzy baterią a falownikiem. Ja kupiłem tutaj obudowę: https://www.aliexpress.com/item/1005006260934100.html a tutaj bezpieczniki 50A: https://www.aliexpress.com/item/1005008327973786.html
- do załączania precharge a później stycznika dobrze jest mieć przekaźniki półprzewodnikowe (SSR). Ja kupiłem tutaj: https://www.aliexpress.com/item/1005007980429124.html
- za "mózg" połączenie służy u mnie Lilygo: https://www.aliexpress.com/item/1005003624034092.html

Reszta wszystko zgodnie z readme na stronie, którą załączyłem. Wystartowało wszystko "od strzała". Jeszcze tylko czekam na kawałek elektroniki, żeby Sofara sterować z poziomu HA (czy ma ładować, czy może rozładowywać, kiedy i na jakich zasadach). Ogólnie będę to robił za pomocą: https://github.com/IgorYbema/Sofar2mqtt Za 15$ (plus 10$ za wysyłkę) dostajecie gotowy kawałek elektroniki, zaprogramowany, kwestia podpięcia do falownika.
W tym rozwiązaniu o baterię dba oryginalny BMS, niczego nie trzeba przerabiać ani kombinować. Podpinamy wtyczkę sygnałową, podpiany wtyczkę HV i tyle. Baterii nawet nie musicie otwierać. Jeśli macie pytanie albo chcielibyście zobaczyć fotki jak to pospinałem to dajcie znać, bo nawet nie wiem co tutaj dużo opisywać. Naprawdę nie ma wielkiej folozofii. Dziwne trochę DIY, w którym niczego nie opisuję, ale co mam opisywać skoro wszystko jest opisane w linku ;)
Jeśli ktoś woli filmik:
 
Last edited:

adamusek

Posiadacz elektryka
Cena fajna, ale chyba musisz jeszcze doliczyć opłaty (cło? VAT?) no i transport.
To jest jakaś znana firma, czy jedna z tych "jutro mnie nie będzie"?
cena jest na gotowo, zgodnie z opisem: DDP Poland (Delivered Duty Paid, oznacza, że sprzedający ponosi wszystkie koszty i ryzyka związane z dostarczeniem towarów do miejsca przeznaczenia, włącznie z opłatami celnymi. Kupujący nie musi zajmować się odprawą celną i innymi formalnościami związanymi z importem).
Można pooogladać kanał: https://www.youtube.com/@HektaryOffGridTV/videos
Te same magazyny są też na alle ale droższe ok 9k za 16kwh.
Ludzie z tej firmy bywają na targach intersolar, podoba mi się taki spadek cen ogniw ;)
 

vwir

Pionier e-mobilności
cena jest na gotowo, zgodnie z opisem: DDP Poland (Delivered Duty Paid, oznacza, że sprzedający ponosi wszystkie koszty i ryzyka związane z dostarczeniem towarów do miejsca przeznaczenia, włącznie z opłatami celnymi. Kupujący nie musi zajmować się odprawą celną i innymi formalnościami związanymi z importem).
Te same magazyny są też na alle ale droższe ok 9k za 16kwh.
Pytam o firmę, bo mam już spore doświadczenie z ogniwami z chin (od różnych producentów, zarówno mniej jak i bardziej znanych) i generalnie to jest ruletka.
 

adamusek

Posiadacz elektryka
niejaki Darcy to ogarnia, magazyn mają w Hamburgu o ile pamiętam. Można kupić jedno ogniwo jak chcesz testować, takie ok 300Ah to 53 dolary na gotowo, wychodzi poniżej 200zł/szt.
 

nabrU

Moderator
Pany, a jak ubezpieczyciel domu Wam patrzy na takie 'wynalazki' z Ali?
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Pytam o firmę, bo mam już spore doświadczenie z ogniwami z chin (od różnych producentów, zarówno mniej jak i bardziej znanych) i generalnie to jest ruletka.
Śledzę ceny akumulatorów od paru lat. Ostatnio widzę że w ciągu miesiąca w sprzedaży detalicznej pojawiły się akumulatory LiFePo4 (z BMS), które w cenach które zrównały się z tymi ołowianymi AGM/Deep Cycle.
Mnie np. interesuje akum. 24V/100Ah, bo taki mam już system (falownik).
Czy miałeś doświadczenie z marką "WattcyclePower" ? Zarzekają się, że stosują ogniwa klasy "EV".

Kupiłem taki akum na próbę. Wyraźnie lżejszy od jednego AGM 12V/100Ah D.C. :giggle:
Przenoszenie tego już nie grozi nabyciem dyskopatii ;)
W pierwszym pomiarze, w rozładowaniu 5A wyszło,że ma 97.7 Ah (-2.3% ?) - całkiem nieźle jak za takie pieniądze.
Zrobię jeszcze parę rozładowań testowych żeby sprawdzić czy to powtarzalny wynik i czy nie spada pojemność. Powinien znieść ponad 5000 cykli, zgodnie z tym co deklarują.
 
Top