Magazyn z Tm3

6a8

Posiadacz elektryka
Kompletna bateria z samochodu i sterownik EV-BPM. Ja mam zrobione specjalne szafy, ale można powiesić czy postawić całą baterię. Nie działa układ chłodzenia, ale nie ma też tak ogromnych prądów jak w samochodzie. Sterownik wykorzystuje oryginalne zabezpieczenia baterii. Więcej tutaj: https://ev-es.com/
Myślę że wiele osób by chętnie co najmniej poczytało ( a dla niektórych może to być wzór do naśladowania ), możesz opisać dokładnie Twoje rozwiązanie, od pomysłu do wykonania ?
 

zlp

Pionier e-mobilności
Myślę że nie ma potrzeby przepisywania ich strony.
Kompletna bateria z samochodu (obsługiwane marki w linku), do niej sterownik też w linku, podpięte do falownika hybrydowego. Ja mam Deye, inne marki też, i ponownie odsyłam do linka. Oni są w tym temacie mądrzejsi ode mnie.
 

6a8

Posiadacz elektryka
Myślę że nie ma potrzeby przepisywania ich strony.
Kompletna bateria z samochodu (obsługiwane marki w linku), do niej sterownik też w linku, podpięte do falownika hybrydowego. Ja mam Deye, inne marki też, i ponownie odsyłam do linka. Oni są w tym temacie mądrzejsi ode mnie.
Ale takie detaliki, jak to wygląda, jak wyglądało podpięcie do sieci ( operator się stawiał, czy współpracował ), Twoje spostrzeżenia w trakcie budowy i eksploatacji, jak się to monitoruje, jak oceniasz opłacalność, czy po wykonaniu następny egzemplarz byś zrobił inaczej, etc.

Na stronach producentów rozmaitych dóbr, zawsze jest zajebiście, a realia są niekiedy boleśnie odmienne.
 

zlp

Pionier e-mobilności
Na razie nie wygląda 😀, brakuje drzwi. Zawinąłem i przykryłem trochę, aby nie łapał temperatury ujemnej. Ściany są już też zaizolowane płytą warstwową.
Aby nie budować specjalnego pomieszczenia (mimo wszystko wolałem oddalić od innych budynków) kupiłem betonowe szambo i postawiłem na bocznej ścianie. Jak zamknę to wstawię elektryczny grzejnik. Do falownika idą przewody solarne wysokonapięciowe. Nie muszą być tak grube, jak przy systemach niskonapięciowych, napięcia są wysokie, ale dzięki temu natężenia niższe, max 50A. Oprócz kabla prądowego potrzeba kabel komunikacyjny (zwykły kabel LAN). Falownik komunikuje się z baterią i w pełni współpracuje. Oprócz tego sterownik ma wifi i podglądam stan baterii po adresie IP.
1. Wnętrze zrobionej szafy z pakietami.
2. "Akumulatornia".
3. Interfejs falownika Deye (w chmurze).
4. Interfejs sterownika (lokalne IP, 2 baterie, jedna nie działa z powodu braku komunikacji, falownik w grudniu idzie do serwisu).
5. Wykres napięć na poszczególnych celach.
 

Attachments

  • 2.jpg
    2.jpg
    453 KB · Liczba wyświetleń: 42
  • 1.jpg
    1.jpg
    552,4 KB · Liczba wyświetleń: 41
  • 3.png
    3.png
    191,2 KB · Liczba wyświetleń: 41
  • 4.png
    4.png
    99,8 KB · Liczba wyświetleń: 41
  • 5.png
    5.png
    53,2 KB · Liczba wyświetleń: 43

nabrU

Moderator
Dobry przykład dla @Łukasz Bigo na główną jako kontrargument dla tych co marudzą, że zużyte baterie z EV idą na śmietnik jako elektrozłom.
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
Zużyte baterie to Tesla planowała przeznaczać na magazyny energii chyba już od początku produkcji swoich aut. O tym słyszałem bardzo dawno temu. Też jestem starym prosumentem i parcie na magazyn mam takie sobie. Ale kierunek jest super. Baterie do takiego Springa +/-26 kWh można dostać za rozsądne 7,5 tys napięcie jest niskie bo ok 270V więc strach mniejszy ;)
BTW ceny groszku na sklepie pgg spadły do 950 zł/tonę więc "widmo pompy ciepła" raczej się do mnie nie zbliża. Tym mniejsze mam parcie na magazyn tym bardziej, że ten na kółkach już mam.
 

nabrU

Moderator
Zużyte baterie to Tesla planowała przeznaczać na magazyny energii chyba już od początku produkcji swoich aut. O tym słyszałem bardzo dawno temu.

My o tym wiemy, że nikt o zdrowych zmysłach używanej baterii z EV nie wyrzuci. Ale społeczeństwo jest pojone wizją stert zużytych baterii z EV lądujących na wysypisku śmieci. Przykład @zlp pokazuje, że tak nie jest, a to dopiero początek...
 

zlp

Pionier e-mobilności
Też jestem starym prosumentem. I mimo wszystko opłaca mi się. To firmowa instalacja, idzie w koszty, odliczam VAT, a firmowy prąd kosztowałby mnie chyba ponad 3 zł brutto za 1kWh.
Oczywiście moja opcja jest nieporównywalnie tańsza od gotowych rozwiązań, więc okres zwrotu również.
Zgłosiłem to do PGE, przeszło, ale mocno analizowaliśmy przepisy, bo nawet pierdołą na zgłoszeniu łatwo sobie zawalić.
Można powiedzieć, że 1 opcję zawaliłem, będę próbował odkręcić. Zgłosiłem instalację 50kW, to już taryfa C21, a zależy mi na C11 z prostego powodu: Różnica w cenie abonamentu pozwoliłaby mi spłacić falownik w ciągu 1 roku! W drugim roku 1 akumulator, w trzecim 2 akumulator, w czwartym instalację i sterowniki, w piątym panele, niech będzie jeszcze 6 na inne pierdoły. Tak więc już z zapasem, więc moim zdaniem z tej strony wygląda to całkiem dobrze.
Potrzebuję w pikach 100A, stąd C21. Zsumowanie mocy Deye i mocy zasilania przy taryfie C11 + moc paneli ma mi pozwolić uzyskać 100A przy zabezpieczeniach 40A.
Oprócz zwrócenia się kosztów są również inne aspekty:
Mam ogromną autokonsumpcję, praktycznie do tej pory mógłbym być w offgrid, eksport się mocno zwiększył, bo w nocy nie zużywam zmagazynowanego w sieci prądu. W tej cenie dołożone jest drugie tyle paneli co miałem wcześniej więc eksport więcej niż się podwoił. Mogę śmiało powiedzieć, że tym zaoszczędziłem na 2 pompy ciepła po 18kW (już leżą na hali). Czyli w następnym roku mocno zaoszczędzę na gazie :)
Dzisiejszy dzień bardzo pochmurny, więc korzystałem z magazynu, przez weekend będzie pełny. To już pora kiedy zacznę wykorzystywać energię zgromadzoną w sieci.
W drugim załączniku import i eksport energii w ciągu ostatnich 30 dni, więc warunki już byle jakie.
 

Attachments

  • deye.png
    deye.png
    58 KB · Liczba wyświetleń: 15
  • im.png
    im.png
    94,3 KB · Liczba wyświetleń: 15
Last edited:
Top