Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

Hainer

Zadomawiam się
Przepraszam , że tak się dopytuje.
Czyli , jeśli auto kosztuje np 200tys.
To od tych 200tys odliczamy VAT.
Resztę po odliczeniu VAT wrzucamy w koszty?
A od dofinansowania, które mi przeleją na konto za pół roku nie zapłacę żadnego podatku?
Od dotacji nie płacisz podatku dochodowego ale jak po odliczeniu połowy Vat_u resztę wrzuciłeś do amortyzacji to po otrzymaniu dotacji musisz skorygować wartość początkową środka trwałego i skorygować wcześniej odliczone raty amortyzacji. Od momentu otrzymania dotacji wielkość odpisu amortyzacyjnego liczymy już od wartości początkowej pomniejszonej o wysokość dotacji.
 

Quba88

Posiadacz elektryka
Od dotacji nie płacisz podatku dochodowego ale jak po odliczeniu połowy Vat_u resztę wrzuciłeś do amortyzacji to po otrzymaniu dotacji musisz skorygować wartość początkową środka trwałego i skorygować wcześniej odliczone raty amortyzacji. Od momentu otrzymania dotacji wielkość odpisu amortyzacyjnego liczymy już od wartości początkowej pomniejszonej o wysokość dotacji.
Nie musi. Sprawdźcie proszę przepisy. Dotacja z NFOs nie wymaga korekty kosztu.
 

Hainer

Zadomawiam się
Proszę się zapoznać z tym artykułem. Dotyczy on amortyzacji dowolnego środka trwałego do którego dostaje się dotację. Te same reguły obowiązują auta elektryczne.

 

Quba88

Posiadacz elektryka
Proszę się zapoznać z tym artykułem. Dotyczy on amortyzacji dowolnego środka trwałego do którego dostaje się dotację. Te same reguły obowiązują auta elektryczne.

Jasne proszę zapoznać się z moja interpretacja idywidualna a nie z jakimś artykułem w internecie.
 

Hainer

Zadomawiam się
Jasne proszę zapoznać się z moja interpretacja idywidualna a nie z jakimś artykułem w internecie.
Każdy ma prawo do rozliczania swoich podatków jak chce.
Pana interpretacja indywidualna dotyczy opisanej we wniosku Pana indywidualnej sprawy. Zapoznałem się z nią i stwierdzam, że z opisu nie wynika jednoznacznie czy faktury jakie Pan otrzymał zostały pomniejszone o kwotę dotacji czy też zostały wystawione na pełną kwotę jaką Pan zapłacił. Jeżeli ma Pan auto w leasingu to prawdopodobnie dotacja będzie uwzględniona i skorygowana w ratach leasingowych.
Artykuł, który ja przytoczyłem opisuje dokładnie w jaki sposób się amortyzuje środki trwałe, na które otrzymamy dotację w okresie późniejszym od chwili kiedy dany środek trwały wprowadziliśmy do ewidencji. Autor artykułu podaje podstawy prawne a Pan to kwestionuje wprowadzając ludzi w błąd.
 

Quba88

Posiadacz elektryka
Każdy ma prawo do rozliczania swoich podatków jak chce.
Pana interpretacja indywidualna dotyczy opisanej we wniosku Pana indywidualnej sprawy. Zapoznałem się z nią i stwierdzam, że z opisu nie wynika jednoznacznie czy faktury jakie Pan otrzymał zostały pomniejszone o kwotę dotacji czy też zostały wystawione na pełną kwotę jaką Pan zapłacił. Jeżeli ma Pan auto w leasingu to prawdopodobnie dotacja będzie uwzględniona i skorygowana w ratach leasingowych.
Artykuł, który ja przytoczyłem opisuje dokładnie w jaki sposób się amortyzuje środki trwałe, na które otrzymamy dotację w okresie późniejszym od chwili kiedy dany środek trwały wprowadziliśmy do ewidencji. Autor artykułu podaje podstawy prawne a Pan to kwestionuje wprowadzając ludzi w błąd.
Tylko ze autor nie mówi o dotacji z NFOS a te są inaczej ujmowane. Proszę zajrzeć do przepisów na które powołuje się w interpretacji. odpowiedni przepis dotyczący NKUP nie uwzględnia dotacji z NFOS. Do tego widzę ze nie wiesz jak udzielana jest dotacja bo dotacja w przypadku leasingu jest TYLKO na opłatę wstępna i opłatę transferowa wiec żadne raty mi się nie zmniejszają.
 

Quba88

Posiadacz elektryka
Oczywiście ze tak. Ja polecam zabezpieczyć się interpretacja bo ona w jakiś sposób nawet wstecz daje podstawę prawna do ujęcia. Znając nasz kochany rząd zauważa ta kule w przepisach i przy okazji jakiejś przypadkowej ustawy to docelowo zmienia. I moja rada sprawdzajcie przepisy a nie artykuły na stronach internetowych, a jak nie znacie się na podatkach zapłaćcie doradcy podatkowemu bo dla tych kilku tys złotych warto.
 

Hainer

Zadomawiam się
Ale inne sa przepisy w przypadku dotacji auta elektrycznego, a inne w przypadku innych zakupow. I to wlasnie chyba na tym szkopuł polega. I dodatkowo kwota faktur sie nie zmienia.
Auto elektryczne to jakiś wyjątkowy środek trwały ? Wydaje ci się czy są to potwierdzone informacje. Oczywiście kwota na fakturze się nie zmienia bo musisz sam sobie wyliczyć wartość środka trwałego, który chcesz amortyzować ( nie zawsze jest to kwota taka sama jak na fakturze ). Nie znam się na leasingu i może tu są inne reguły ale ja mówię o zasadach ogólnych jakie dotyczą dowolnego środka trwałego.
 

Quba88

Posiadacz elektryka
Auto elektryczne to jakiś wyjątkowy środek trwały ? Wydaje ci się czy są to potwierdzone informacje. Oczywiście kwota na fakturze się nie zmienia bo musisz sam sobie wyliczyć wartość środka trwałego, który chcesz amortyzować ( nie zawsze jest to kwota taka sama jak na fakturze ). Nie znam się na leasingu i może tu są inne reguły ale ja mówię o zasadach ogólnych jakie dotyczą dowolnego środka trwałego.
Ale dotyczy dotacji z NFOS w tym przypadku nie ma wyłączenia z kosztów bo jest luka w przepisach o dotyczy tez amortyzacji.
1661112931682.png
 
Top