Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

Hainer

Zadomawiam się
Ale dotyczy dotacji z NFOS w tym przypadku nie ma wyłączenia z kosztów bo jest luka w przepisach o dotyczy tez amortyzacji.
View attachment 6452
Ja przytoczyłem artykuł opisujący jakie są przepisy ogólne.
Ty masz leasing. Opłata wstępna i transferowa to cześć twoich kosztów nabycia samochodu. Potem płacisz raty leasingowe i na koniec albo wykupujesz samochód albo oddajesz. Właścicielem samochodu jest firma, która udziela ci leasingu. Ona kupuje za ciebie samochód np. za 225000. Ustalacie w umowie opłaty wstępną, transferowa, wysokość rat , koszty wykupu. Informujesz firmę, że chcesz skorzystać z dotacji. W tym momencie firma robi dla ciebie nową kalkulacje uwzględniająca dotację. Wydają ci samochód dopiero jak dostaniesz przyznana dotację i 27000 wpłynie na ich konto. Dotacje masz wtedy rozliczona i ujęta w fakturach i dlatego nie musisz nic korygować w ratach amortyzacyjnych. Nie wiem jak jest w twoim indywidualnym przypadku i jaka masz umowę ale na pewno dotacja jest w niej gdzieś względniona.
Co innego jak ktoś kupuje za gotówkę lub na kredyt i rozlicza się sam.
 

Quba88

Posiadacz elektryka
Nie masz żadnego ujęcia dotacji w fakturach. Faktury bez względu czy z dotacja czy bez będą takie same. Nie ma żadnej nowej kalkulacji umowy. Nie wprowadaj ludzi w błąd! Dotacja pokrywa Ci tylko maksymalnie wartość opłaty wstępnej w lewsingu. Wszystko wrzucasz w koszty. Przepis o którym jest interpre5acja dotyczy kosztów uzyskania przychodu a takimi jest amortyzacja również i nie trzeba tego korygować po dotacji.
 

Hainer

Zadomawiam się
Weź się w końcu zdecyduj. Piszesz ze dotacja nie ma żadnego ujęcia w fakturach. A cztery zdania później piszesz, że dotacja pokrywa opłatę wstępną. Przeczytaj swoją umowę leasingu na spokojnie, ze zrozumieniem. Policz ile byś zapłacił z dotacja i bez za samochod a potem się wypowiadaj i pouczaj innych. Masz fakturę pomniejszona o dotacje i tyle w temacie. Dlatego w koszty wpisujesz całość bo juz ci ja uwzględnił w fakturach?
 

Quba88

Posiadacz elektryka
Dotacja jest tylko transferem finansowym. Dostajesz na to przelew nie korygujesz faktur. Nic nie jest pomniejszone. Niby na jakiej podstawie? Musisz mieć fakturę na którą dostajesz dotacje.
Pracuje w finansach od 10 lat i nie pouczaj mnie o umowach leasingu. Dotacja spłaciła mi fakturę za opłatę wstępną ale faktura nadal jest i wpadła w koszty. Do tego dotacja nie jest przychodem. Serio wróć do podstaw żeby pouczać innych. Do tego poczytaj zasady programu, umowę dotacji i umowę leasingu sam bo ja swoją znam bardzo dobrze.
 

solik

Pionier e-mobilności
Ksiegowy z ktorym okresowo sie konsultuje dostal dla swojego klienta identyczna interpretacje jak Quba88, klient dodatkowo bral 2 samochody (jeden na poczatku programu w ubieglyn roku) i w miedzyczasie byla kontrola (ma co 3 miesiace z uwagi na branze i zwrot VAT) - brak uwag US
 

t3sla4sun

Zadomawiam się
Uprzejmie pytam... Kupiłem auto w Leasingu Operacyjnym w grudniu 2021 i ciągle czekam na dokumentu do podpisu z Santander MULTIRENT.
Czy komuś udało się już załatwić tam wniosek wsteczny o dotację? Procedury w tym banku to jakiś koszmar! Ile to może jeszcze trwać?
 

Michal

Moderator
Uprzejmie pytam... Kupiłem auto w Leasingu Operacyjnym w grudniu 2021 i ciągle czekam na dokumentu do podpisu z Santander MULTIRENT.
Czy komuś udało się już załatwić tam wniosek wsteczny o dotację? Procedury w tym banku to jakiś koszmar! Ile to może jeszcze trwać?
 

Michal

Moderator
Dostałem od psa fakturę za opłatę transferową, to znaczy, że psa dostało kasę od banku?, czy ki czort.
A co psu, do twojego transferu? :D
 

abes99

Posiadacz elektryka
Jak właśnie to wygląda z tą opłatą transferową? Dostałem z ING fakturę na niecałe 447 zł brutto (pewnie przez VAT 50%), myślałem że ściągnie z konta tylko nadwyżkę ponad 405 zł, ale pobrało całość. Przy opłacie wstępnej (wpłacałem pomniejszoną o 27k) wisi dalej jako nierozliczona (brakuje 27k, więc BOŚ jeszcze nie przelał). Myślałem, że przy opłacie transferowej będzie tak samo, bo o ile pamiętam jest dodatkowe 405 zł dofinansowania :unsure:
 
Top