Montaż ładowarki w garażu - kwestie księgowe JDG

krzyss

Pionier e-mobilności
Kompleksowa obsługa instalacji EVSE w bloku ... święty Graal :)
Problem w tym, że firmy na początku bardzo chętnie obiecują kompleksowo realizację tego procesu. Ale później przy problemach z oporną Wspólnotą współpraca jakoś wygasa, a inwestor zostaje sam na lodzie.
Firmy nie chcą się wikłać w takie spory.
Bo nagle okazuje się, że do uzyskania zgody Wspólnoty bardziej jest potrzebny radca prawny, niż elektryk czy projektant z uprawnieniami.
Jeśli chcesz wystąpić o wydanie zgody Wspólnoty na instalację punktu ładowania, napisz do mnie na priv to podeślę Ci wzór wniosku i co po kolei powinno być zrobione.
A nie mozesz tutaj na forum zrobic tutoriala ?
Ludzie Ci podziekuja !
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
A nie mozesz tutaj na forum zrobic tutoriala ?
Ludzie Ci podziekuja !
Może faktycznie pozbieram i uporządkuję wszystko co było robione krok po kroku, opiszę w punktach. Z tym że temat już był roztrząsany na kilku wątkach tego forum.
I trochę powstrzymuje mnie, że sam jeszcze czekam na finalną zgodę Wspólnoty, choć wszystkie papiery, konsultacje, projekty i wnioski są od jesieni przygotowane i złożone. Ale powiadają, że wszystko jest na dobrej drodze i trzeba tylko jeszcze poczekać :)
 

Creaton

Zadomawiam się
Ja w sumie polecam Tauron - nie za szybko, nie za tanio ale stabilnie I do przodu. Zajmują się wszystkim kompleksowo, mają swoich podwykonawców od dokumentacji projektowej i montażu. Z minusów - tylko jeden model EVSE do wyboru, no i nie wiem czy montują tam, gdzie nie świadczą usług dystrybucji.
 

testowy

Zadomawiam się
Jeżeli masz m.p. wciągnięte do JDG, to wydaje się, że zasadne by było, aby była tam taryfa C_, która jest droższa niż G_. Skoro przyłącze masz na JDG, to jak najbardziej normalnie odliczyłbym co najmniej 0,75(netto+50%vat). Jeżeli EV cargo, to pewnie i 100% vat dałoby się odliczyć a potem podczas użytkowania odpowiednio 75/100% za prąd z faktur.

Jeżeli miejsce jest prywatne i będziesz miał taryfę G_ z odrębnym licznikiem dla tego garażu, to vat nie odliczysz, bo nie będziesz otrzymywał faktur vat z nip z JDG. Skoro nie, to ryzykowne byłoby odliczenie vat z faktury montażu ładowarki i ekspertyzy. Przez analogię - montaż drzwi do mieszkania w którym prowadzi się działalność - trzeba ustalić % użytku lokalu w firmie (np. jeden pokój = 20%), i potem proporcjonalnie odliczyć koszt montażu drzwi. Nie chciałbym się bawić z KAS w udowadnianie czegokolwiek, a w szczególności, jaką część m.p. wykorzystuję prywatnie np. przez przechowywanie rowerów.

Jeżeli ekspertyza + ładowarka + montaż < 10k brutto a miejsce jest prywatne, to odpuściłbym rozliczanie VAT - odliczyłbyś maksymalnie 900pln VAT - zysk niewarty ryzyka.

Więcej się oszczędza na aucie w JDG, żeby się na czymś takim podkładać.
 

daniel

Señor Meme Officer
Skoro nie, to ryzykowne byłoby odliczenie vat z faktury montażu ładowarki i ekspertyzy.
Ryzykowne? A nie 50% VAT, bo ładuję tym samochód, który jest do użytku prywatnego i firmowego?
Prądu nie wliczam, bo tak jak mówisz nie ma faktury, ale instalacja ładowarki wydaje mi się wydatkiem na samochód takim samym jak serwis, naprawa czy dodatkowe wyposażenie.

To nie jest porada księgowa. :)
 

testowy

Zadomawiam się
Jeżeli np. nie masz zarejestrowanej działalności w mieszkaniu/domu, to nie możesz odliczać proporcjonalnie kosztów remontów/utrzymania mieszkania. Analogicznie, jeżeli garaż/m.p. nie jest ŚT w JDG, to trudno mieć w nim zarejestrowaną działalność - więc będzie traktowany jako prywatny obiekt, w którym możesz trzymać także auto teściowej i nie można odliczać jego kosztów.

Gdyby za prywatne zamontować gniazdo 3F + ekspertyzę, to nie widzę problemu, żeby kupić do JDG cegłę evse, bo można ją wozić i da się wytłumaczyć jej związek z autem w działalności.

Jak to się mówi, do odważnych świat należy.
Księgowa dodaje, że każdy jest odważny - do pierwszej kontroli skarbowej.
Taką kwotę bym olał.
 

umcus

Pionier e-mobilności
Z drugiej strony, ładowanie samochodu jest niezbędne do jego eksploatacji. Rozliczanie prądu to inna sprawa, ale zamontowanie urządzenia, które umożliwia eksploatację pojazdu? Spytałbym KAS, to nic nie kosztuje.
 

Ratt

Posiadacz elektryka
Z drugiej strony, ładowanie samochodu jest niezbędne do jego eksploatacji. Rozliczanie prądu to inna sprawa, ale zamontowanie urządzenia, które umożliwia eksploatację pojazdu? Spytałbym KAS, to nic nie kosztuje.
Oj kosztuje - czasem troche nerwów a na pewno dużo czasu :)
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Z drugiej strony, ładowanie samochodu jest niezbędne do jego eksploatacji. Rozliczanie prądu to inna sprawa, ale zamontowanie urządzenia, które umożliwia eksploatację pojazdu? Spytałbym KAS, to nic nie kosztuje.
Na początek najlepiej będzie spytać w swoim biurze rachunkowym :) KAS będzie reprezentować trochę inny punkt widzenia, niekoniecznie przychylny ;)

Ja miałem taką zagwozdkę w zeszłym roku. Auto podpięte pod JDG, odliczenie VAT 50%.
Usługę ekspertyzy i projektu punktu ładowania wrzuciłem w koszty, bo na fakturze nigdzie nie pisało gdzie to będzie. Dopisałem nr rej do FV i było git. Nie była to jakaś wielka suma, ot jak większy przegląd w ASO. Nikt mi tego nie zakwestionował, ani nie pytał o szczegóły.
Wszelkie materiały (kable, wyłączniki, skrzynki, jakiś wallbox) też można podciągnąć pod wyposażenie niezbędne dla eksploatacji EV, na takiej zasadzie jak opony, klocki hamulcowe, klucz do kół, podnośnik.
Właściwie to wożę to w bagażniku i rozkładam za każdym razem jak się gdzieś ładuję ;)
Zresztą w rozbiciu na mniejsze faktury (od różnych dostawców ) to też nie są wielkie sumy.

Do montażu w tym moim miejscu niestety jeszcze nie doszło, bo wykonawca okazał się oszustem - inny wątek na Forum. Ale samej usługi montażu raczej już bym nie brał w k. ze względu na ścisły związek z miejscem.
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
Wydatki związane z montażem wallboksa i wallbox wrzuciłem w koszty (tylko VAT, mam ryczałt), mimo że miejsca postojowego nie mam wprowadzonego do działalności – ponieważ używam tej instalacji wyłącznie do ładowania auta, którego używam w działalności. Podobnie jak krzesła biurowego, mimo, że nie odliczam opłat za mieszkanie, mimo, że mógłbym, bo mam w nim osobny gabinet. Mam osobny licznik w garażu, więc fakturę za prąd odliczam wg schematu księgowego jak za paliwo. Z tego co wyczytałem, brak NIP-u na fakturze od dostawcy energii nie jest przeszkodą w odliczeniu VAT. Poza tym to są fistaszki, skarbówce nie opłaca się po coś takiego schylać. Może gdybym ładował się z tego samego przyłącza co reszta domu/mieszkania, to przy okazji grzebania w instalacji bym założył podlicznik i do niego podłączył obwody garażu i gabinetu, ale wtedy się trzeba bawić w spisywanie tego co miesiąc, robienie dowodów wewnętrznych, liczenie udziału w całym rachunku... każdy sobie zważy czy się opłaca czy nie.
 

Najnowsze dyskusje

Top