NFOŚiGW przekaże 1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych

Cav

Pionier e-mobilności
Wątpię, dopłata do zbędnej mocy będzie wyższa niż te 25% kosztów.
Nie wspominając o tym, czy w ogóle będzie możliwa (rezerwa mocy w okolicy, jakość przyłącza itd).
 

jakniejatokto

Posiadacz elektryka
U mnie się to kalkuluje - dopłatę do wyższej mocy i tak planowałem mam 25A 12,5 KW na potrzeby mieszkania. Żeby można było i ładować i używać sprzętów w tym samym czasie planowałem 40A i 21 kW, teraz po prostu wezmę 22 kW (nie wiem czy to będzie w ogóle weryfikowane jakoś w procedurze) a to kilkadziesiąt zł jednorazowo. Poza tym warto teraz sprawdzić i wykorzystać dostępną rezerwę bo potem może być już za późno.. ;)
 

Cav

Pionier e-mobilności
Dla wallboxa 22 kW, przyłącze 22 kW to IMO za mało.
Musisz mieć rezerwę na pozostałe zużycie.
Trzeba by liczyć większą moc i większe koszty.
 

jakniejatokto

Posiadacz elektryka
Samochód ma 11kW i tyle planuję aktualnie zużywać na potrzeby wallboxa pomimo faktu, że będzie 22 kW. Więc aktualnie moc umowna 22 kW będzie ok. Wymienione zabezpieczenie na 40A daje zapas do 25 kW w razie czego jakby była potrzeba w przyszłości..
 

chewbacca

Posiadacz elektryka
Czy dobrze rozumiem, że dofinansowanie wallboxa w hali garażowej (w bloku, przy wspólnocie) nie będzie możliwe (a przynajmniej nie bez zgody mieszkańców tego bloku) ponieważ najnowsze zmiany w ustawie o elektromobilności ograniczają moc takiego puntu ładowania do 11kW (a w/w obowiązują od 22kW)?
 

jakniejatokto

Posiadacz elektryka
To są dwie niezależne sprawy.
Ustawa ogłoszona wczoraj upraszcza procedurę ubiegania się o zgodę w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (wspólnoty, spółdzielnie..) ale tak jak piszesz dla punktów ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW. Jak dla mnie, można zawnioskować o instalację dla siebie np. dwóch punktów ładowania, np. jeden jako mała siła a drugi zwykłe gniazdo 230V i dzięki temu sama instalacja (kable, zabezpieczenia..) będzie musiała być przygotowana na więcej niż 11 kW.

Druga sprawa to rozporządzenie i program na dopłaty do punktów i stacji ładowania (przypominam - program kierowany do przedsiębiorców, samorządów, wspólnot, spółdzielni, nie do osób fizycznych.) i tu rzeczywiście wymóg >= 22 kW (dla punktów ładowania).

ALE...

Na stronie Funduszu pojawiły się pytania i odpowiedzi do programu - https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/qa--pytania-i-odpowiedzi

Wygląda na to, że aktualnie ogłoszone nabory nie dotyczą dopłat do utworzenia punktu ładowania na potrzeby własne, a dotyczą jedynie stacji ładowania (czyli związek ze świadczeniem usług ładowania), a to powoduje konieczność badania UDT, czyli dodatkowe koszty.

Związane jest to z faktem, że dofinansowanie na punkty ładowania na potrzeby własne wymaga zmian przepisów unijnych o pomocy publicznej (GBER) - "Planujemy jego ogłoszenie w późniejszym terminie (po wejściu w życie zmian przepisów w zakresie pomocy publicznej - GBER).", a zgodnie z informacją (https://ec.europa.eu/poland/news/211006_transformation_pl) "Przyjęcie zmienionego GBER jest planowane na pierwsze półrocze 2022 r.".

Także ja 'na razie' odpuszczam te dopłaty.. być może zdecyduję się teraz zainstalować jakąś skrzynkę z gniazdami 230V i 3-fazowym i ładować się tymczasowo mobilnym EVSE, a ew. wallboxa zakupić i zainstalować po uruchomieniu naboru dla punktów ładowania.
 
Top