Nissan Leaf II 40 kWh e-Pedal

elieli

Zadomawiam się
Czy mógłby Pan wskazać źródło tej informacji? Chętnie poczytam coś więcej na ten temat, bo zastanawiam się, co mogłoby się tam zużywać (przekładnia?). Inna sprawa, że tej baterii jest niewiele, więc ciężko tam upchnąć zbyt wiele energii.
No ogólnie właśnie o ten nadmiar energii chodzi :).
Podczas hamowania trzeba ją zamienić albo na opory silnika/skrzyni biegów przy klasycznym hamowaniu silnikiem, albo na ciepło hamulców, na co hybryda byłaby skazana bo nie ma klasycznej skrzyni biegów. Żeby to rozwiązać to Toyota wprowadziła ten tryb B.

Ten gość (były mechanik Toyoty, fajny kanał o hybrydach prowadzi) opowiada o tym od tego momentu
A tutaj omawia to w szczegółach:

W skrócie: układ hybrydowy w trybie B emuluje tryb hamowania silnikiem w klasycznych spalinówkach.
- po puszczeniu pedału przyspieszania system aplikuje 100% hamowania rekuperacyjnego żeby możliwie szybko zrzucić nadmiar energii do baterii. Ale w tym czasie, żeby wymusić opór toczenia i rozpocząć hamowanie, silnik elektryczny MG1 rozkręca poprzez przekładnię planetarną silnik spalinowy na wyższe obroty. Paliwo się nie spala to fakt, ale energia jest zużywana na rozkręcenie (emulacja zmniejszenia biegu) silnika spalinowego przez elektryczny.
Elementy które dostają potencjalnie kopa w takim procesie to silnik elektryczny MG1 oraz silnik spalinowy, który wchodzi na wyższe niż by normalnie musiał obroty. Zapewne przy jakości komponentów Toyoty nieprędko coś się fizycznie zepsuje ale a to bilans energetyczny może być niekorzystny jak ktoś stosuje to do regularnej jazdy.
Mam nadzieję że to jakoś wytłumaczyłem :)
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
U mnie ta górka w okolicy, co trafiam na nią kilka razy w miesiącu, ma może 500m długości, wrzucam tam na B mając mało prądu w baterii, żeby doładować i żeby nie hamować hamulcami, raz zdarzyło mi się wrzucić B przy większej ilości prądu w bateriach i wtedy auto nie weszło w tryb EV tylko zaczęło hamować silnikiem, nawet chwile po zjeździe też trzymało silnik, dopiero po kilkuset metrach na płaskim przeskoczyło na EV. Pełna zgoda z tym że tryb B przyczynia się do szybszej degradacji baterii. Czytałem swego czasu fora zagraniczne i Ci co ciągle używali w CT200h trybu B szybciej pozbywali się dobrych właściwości baterii. Mój CT ma 11 lat (co prawda tylko 115kkm przebiegu) i na baterii w dobrych warunkach przejedzie te "fabryczne" 3km w trybie EV.
 

ryba

Zadomawiam się
Mnie zaciekawił temat backupu domu.. Gdzieś widziałem artykuł ze Leaf 2jka sam w sobie ma obsługę takiego rozwiązania .. tylko wymaga to odpowiedniego 'wallbox-a' Który ponoć zaczął być produkowany.. (artykuł gdzieś google mi podunęło..) więc mam nadzieje niedługo taka opcja będzie realnie dostępna..
 

vwir

Pionier e-mobilności
Nie będzie. Specjalny wallbox jest do aut z grupy vw. A do leafa jest wielkie ustrojstwo za miliony monet na chademo. Nie jest to jakoś specjalnie rozwijane, bo i rynek na to jest śladowy.
 

nabrU

Moderator
Muszę zaprzeczyć znowu koledze @vwir ;) i ponownie pochwalić mojego operatora, który oferuje usługę V2H własnie z Leafem:

 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Muszę zaprzeczyć znowu koledze @vwir ;) i ponownie pochwalić mojego operatora, który oferuje usługę V2H własnie z Leafem:

W jakim sensie zaprzeczyć? Że to nie jest wielka szafa za miliony monet? Masz jakieś jej zdjęcia? Wiesz ile kosztuje?

Przykładowa fotka (a to rozwiązanie jednofazowe, o trójfazowym nie wspomnę): https://elektrowoz.pl/wp-content/uploads/2021/09/V2G-Ovo-Nissan-Leaf-scaled.jpg

No i tutaj w wersji wypożyczanej przez zakład energetyczny - nie możesz sobie tego kupić. Domyśl się dlaczego.

Najtańsze i najmniejsze rozwiązanie jakie znam to samo v2g (bez ładowania). Z podatkiem i transportem nie zamkniesz się w 20tys pln za jedną fazę, ale przynajmniej nie ma metr na pół metra: https://m.alibaba.com/product/60550204364/6kw-Vehicle-to-Grid-V2G-.html
 
Last edited:

nabrU

Moderator
W jakim sensie zaprzeczyć?
Zaprzeczyłem tylko Twojej wypowiedzi na zapytanie kolegi @ryba (pogrubienia moje):

Mnie zaciekawił temat backupu domu.. Gdzieś widziałem artykuł ze Leaf 2jka sam w sobie ma obsługę takiego rozwiązania .. tylko wymaga to odpowiedniego 'wallbox-a' Który ponoć zaczął być produkowany.. (artykuł gdzieś google mi podunęło..) więc mam nadzieje niedługo taka opcja będzie realnie dostępna..

Na co odpowiedziałeś:
Nie będzie. Specjalny wallbox jest do aut z grupy vw. A do leafa jest wielkie ustrojstwo za miliony monet na chademo. Nie jest to jakoś specjalnie rozwijane, bo i rynek na to jest śladowy.

Stąd odpisałem, że jesteś w błędzie, bo taka opcja jest dostępna (co prawda nie w PL ale to już inna historia) i jest tym spore zainteresowanie w UK, szczególnie oczekiwania są że takie rozwiązanie da się zastosować także dla samochodów z CCS.

Że to nie jest wielka szafa za miliony monet? Masz jakieś jej zdjęcia? Wiesz ile kosztuje?
Przykładowa fotka (a to rozwiązanie jednofazowe, o trójfazowym nie wspomnę): https://elektrowoz.pl/wp-content/uploads/2021/09/V2G-Ovo-Nissan-Leaf-scaled.jpg

No i tutaj w wersji wypożyczanej przez zakład energetyczny - nie możesz sobie tego kupić. Domyśl się dlaczego.

Najtańsze i najmniejsze rozwiązanie jakie znam to samo v2g (bez ładowania). Z podatkiem i transportem nie zamkniesz się w 20tys pln za jedną fazę, ale przynajmniej nie ma metr na pół metra: https://m.alibaba.com/product/60550204364/6kw-Vehicle-to-Grid-V2G-.html

Octopus Powerloop używa EVSE Wallbox Quasar V2H który wielką szafą nie jest.


Cały ten projekt to owszem na razie pakiet łączący leasing Leafa z darmową instalacją tego wallboxa:

  • Lease agreement of a new Nissan LEAF, the What Car? ‘Best Electric Car 2018’
  • A V2G compatible charger (free of charge)
  • 100% renewable electricity for home and car
  • A Secure SMETS2 smart meter installed free of charge (if you don’t have one already)
  • An app to control your car’s charging profile, and minimum battery charge required
  • Up to £30 off your lease every month – the equivalent of powering a Nissan LEAF for more than 10,000 miles every year (more than enough for the average UK driver)
  • Dedicated Powerloop customer support line
 

vwir

Pionier e-mobilności
Wydaje mi się, że nie dogadaliśmy się w jednej kwestii. Co nazywasz wallboxem? Jak dla mnie urządzenie, które ma w środku ma przetwornicę AC->DC i ładuje auto przez chademo nie jest wallboxem i tak bym go nie nazwał. To nie jest wallbox, to jest stacja ładowania, tak samo jak CCS. Z tego też względu zawsze będzie to sporym urządzeniem i w wysokiej cenie. Ja wiem, że na filmikach tak sobie to nazywają, ale nie chcą po prostu wprowadzać zamieszania (czemu się wcale nie dziwię).
Stąd odpisałem, że jesteś w błędzie, bo taka opcja jest dostępna (co prawda nie w PL ale to już inna historia) i jest tym spore zainteresowanie w UK, szczególnie oczekiwania są że takie rozwiązanie da się zastosować także dla samochodów z CCS.
CCS to zupełnie inny protokół i nie wykorzystasz w żaden sposób urządzenia z chademo.
 

nabrU

Moderator
Nie dogadaliśmy się na pewno...

Wydaje mi się, że nie dogadaliśmy się w jednej kwestii. Co nazywasz wallboxem? Jak dla mnie urządzenie, które ma w środku ma przetwornicę AC->DC i ładuje auto przez chademo nie jest wallboxem i tak bym go nie nazwał. To nie jest wallbox, to jest stacja ładowania, tak samo jak CCS. Z tego też względu zawsze będzie to sporym urządzeniem i w wysokiej cenie. Ja wiem, że na filmikach tak sobie to nazywają, ale nie chcą po prostu wprowadzać zamieszania (czemu się wcale nie dziwię).

Wallbox to nazwa firmy, której konkretny model EVSE używany w tym rozwiązaniu podałem - https://wallbox.com/en_uk/quasar-dc-charger
Więc nie użyłem słowa 'wallbox' w sensie jakiegoś EVSE, tylko napisałem to z wielkiej litery bo to marka taka jak samochód Ford czy żelazko Philips.

CCS to zupełnie inny protokół i nie wykorzystasz w żaden sposób urządzenia z chademo.

Ja nie pisałem że chcę korzystać z CHAdeMO -> CCS. Chodziło mi o dedykowane EVSE V2H z wtyczką CCS, np jak tu:



Jeśli tego typu urządzenia się rozpowszechnią to i rozwiązanie V2H też, bo jednak większość EV na świecie używa złącza CCS.

Mam nadzieję, że teraz napisałem wszystko jasno...
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Jeśli tego typu urządzenia się rozpowszechnią to i rozwiązanie V2H też, bo jednak większość EV na świecie używa złącza CCS.
No i właśnie z tego powodu pisałem o chademo i małym rynku na takie rozwiązanie. Nie chodzi o ilość osób zainteresowanych V2H/V2G, tylko o ilość samochodów z chademo.

Teraz już chyba wszystko jasne.
 

Najnowsze dyskusje

Top