Nowa Dacia Spring

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
No i mam tak namieszane 🤷 chyba zostanę przy ładowarce Zencar zmniejsze jej ładowanie na 20A gniazdo 32. Może przy wymianie zegara przez Tauron zrobią mi większe zabezpieczenie niż teraz mam 25A
Tauron i 12,5 kW? Który obszar? We Wrocławiu dają 3x25A od 14 kW. Może gdzieś dają tyle od 12,5 kW. We Wrocławiu byłoby z tego 3x20 A, ale może gdzieś dwudziestek nie używają. Więcej niż 3x25 A przy takiej mocy umownej na pewno nie dostaniesz.
Dla czterech amperów ponad 16 A czyli niecałego kW moim zdaniem nie ma sensu wydawać kasy na ładowarkę (zakładam, że 16 dają w zestawie, ale można też taką kupić za grosze).
 

marcin_w

Zadomawiam się
Jeszcze nie mam gniazda 3f nie mam nawet w domu 3 faz, ale będę miał do miesiąca.
Elektryk będzie przerabiał i to nawet nie pod samochód, ale potrzebuje 3f pod rozbudowę fotowoltaiki.
Jak już będą 3F to dam gniazdo 32 bo pewnie lepiej, zabezpieczenie mam 25 A (mam nadzieję że mi zwiększa) moc przyłączeniowa będzie 12,5.
Jestem w tym zielony więc w sumie proszę o radę czy ta ładowarka którą zamierzam kupić jednofazowa zencar 7,4 będzie najlepszym rozwiązaniem?
Jak powyzej kolega napisał. Z taka moca przyłączeniowa bedziesz mial maks 3x 16A. Czyli na jedna faze gora polowa tego co daje ladowarka która chcesz kupic( na logike skoro masz 16a na jednej fazie to skad 32a nagle ma sie wziac? Albo 32A na kazdej albo 16a+16a z sumatora faz). Wiec albo to co masz i walbox/sumator faz który wrzuciłem powyzej albo modyfikacja przyłącza do domu i instalacji. Ja wiem czy ten sumator nie wyjdzie taniej. Pytanie czy to ma sens. I dlatego spring u mnie odpadl, auto musi miec pokladowa 11k z 3f.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Tak żeby mocniej namieszać: jeśli masz ładowarkę jednofazową w samochodzie to ładowanie z jednej fazy podbija napięcie na pozostałych fazach. Jeśli masz napięcie rzędu 230V na fazę to nie problem, ale jeśli w środku dnia masz napięcia bliskie 250V (fotowoltaika) to podłączenie auta obniży napięcie na podłączonej fazie ale podwyższy na pozostałych dwóch fazach, w rezultacie przekroczysz 253V i wyłączy się fotowoltaika. U mnie był to jeden z powodów dla którego wymieniłem auto - nie byłem w stanie go ładować w środku dnia z fotowoltaiki, bo mi ją wyłączał. Oczywiście nie ma tego problemu w autach z trójfazową ładowarką pokładową.
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
Jak powyzej kolega napisał. Z taka moca przyłączeniowa bedziesz mial maks 3x 16A. Czyli na jedna faze gora polowa tego co daje ladowarka która chcesz kupic( na logike skoro masz 16a na jednej fazie to skad 32a nagle ma sie wziac? Albo 32A na kazdej albo 16a+16a z sumatora faz). Wiec albo to co masz i walbox/sumator faz który wrzuciłem powyzej albo modyfikacja przyłącza do domu i instalacji. Ja wiem czy ten sumator nie wyjdzie taniej. Pytanie czy to ma sens. I dlatego spring u mnie odpadl, auto musi miec pokladowa 11k z 3f.
Dostanie więcej niż 3x16A na pewno. Ja mam w garażu podziemnym 11 kW umownej (dwóch elektryków się uparło, chciałem 7 kW) i dostałem 3x20A. Gdybym zamówił 7 kW, dostałbym 3x16A, tak jak chciałem, bo zabezpieczeń 3x13A Tauron nie stosuje i zaoszczędził 300 zł na WP. Żeby było śmieszniej, to i tak te 11 kW przekraczam, bo mam napięcie ponad 240 V i ładuję się prawie 12 kW, co licznik rejestruje jako przekroczenie. Ale Tauron się tego w taryfach G nie czepia.
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
Jeszcze pytanie czy ta ładowarka jest faktycznie jednofazowa. Jeśli nie ma opcji 3-faz, zwłaszcza w Dacii, to pewnie tak, ale np. taki VAG i Stellantis stosuje też ładowarki modułowe 16 A - jak kupujesz 11 kW to dostajesz trzy, jak 7 kW to dwie, które można używać równolegle z dwóch faz po 16 lub w szeregu jednej 32 :)
 

vwir

Pionier e-mobilności
Jeszcze pytanie czy ta ładowarka jest faktycznie jednofazowa. Jeśli nie ma opcji 3-faz, zwłaszcza w Dacii, to pewnie tak, ale np. taki VAG i Stellantis stosuje też ładowarki modułowe 16 A - jak kupujesz 11 kW to dostajesz trzy, jak 7 kW to dwie, które można używać równolegle z dwóch faz po 16 lub w szeregu jednej 32 :)
Tylko VW stosuje ładowarki dwufazowe. Albo inaczej: nie spotkałem się jeszcze z innym producentem, który stosowałby ładowarki dwufazowe. W którym Stellantisie się z taką spotkałeś?
 
Last edited:

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
Tylko VW stosuje ładowarki dwufazowe. Albo inaczej: nie spotkałem się jeszcze z innym producentem, który stosowałby ładowarki dwufazowe. W którym Stellantisie się z taką spotkałeś?
VW byłem pewien, Stellantis mógł mi się ubzdurać, ale wydaje mi się że mieli opcje 7/11, a skoro tak, to narzucałoby się rozwiązanie VW. Tesla chyba też potrafi ładować się 7 kW z jednej fazy (powszechne w UK, 75-100 A w domach), ale zawsze w Europie daje trzy moduły. Nie badałem tematu dogłębnie, bo mnie nie dotyczy.
 

vwir

Pionier e-mobilności
VW byłem pewien, Stellantis mógł mi się ubzdurać, ale wydaje mi się że mieli opcje 7/11, a skoro tak, to narzucałoby się rozwiązanie VW. Tesla chyba też potrafi ładować się 7 kW z jednej fazy (powszechne w UK, 75-100 A w domach), ale zawsze w Europie daje trzy moduły. Nie badałem tematu dogłębnie, bo mnie nie dotyczy.
Wszystkie smochody potrafią się ładować z jednej fazy 7kW. Czy to z ładowarką 1f 7kW, czy 2f 7kW czy też 3f 11kW. Stellantis ma opcje 1f 7kW lub 3f 11kW ale nie ma 2f 7kW.
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
Top