Od stycznia 2026 nowe zasady rozliczania aut w firmie

solik

Pionier e-mobilności
Najważniejsza zmiana dotyczy wprowadzenia nowych limitów rozliczania kosztów podatkowych w zależności od emisji CO₂ pojazdu. Dotyczy to zarówno amortyzacji samochodów będących środkami trwałymi, jak i opłat z tytułu leasingu czy najmu.

Nowe limity odliczeń od stycznia 2026 roku:

  • 225 000 zł – pojazdy elektryczne i wodorowe (status preferencyjny),
  • 150 000 zł – pojazdy niskoemisyjne (emisja do 50 g/km CO₂),
  • 100 000 zł – wszystkie pozostałe auta, czyli praktycznie cały rynek spalinowy i większość hybryd.

 

Chmielinski

Zadomawiam się
Bardzo niski limit CO2 dla środkowego progu. Nie miały jeszcze wchodzić jakieś zmiany dot. liczenia emisji dla PHEV-ów? Może się okazać, że część z nich też wypadnie z tego progu.
 

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Bardzo niski limit CO2 dla środkowego progu. Nie miały jeszcze wchodzić jakieś zmiany dot. liczenia emisji dla PHEV-ów? Może się okazać, że część z nich też wypadnie z tego progu.

to chyba nie do końca u nas ten temat poruszono(w sensie ma to być liczone dla całkiem nowych wypustów aut a nie starych z już przypisaną normom według testów)

w sensie nowelizacja norm to się już od dobrych 3 lat zapowiada a temat nowego liczenia pluginów to najnowsze dzieje, sam się już pobugiłem i jak to wygląda rynkowo
 

Kona EV

Fachowiec
PHEV wypadną z limitu 150.000 zł bo od 1 stycznia wchodzi norma Euro 6e-bis.
Z przepisów przejściowych wynika, że pojazdy wprowadzone do ewidencji środków trwałych do końca 2025 r. będą rozliczane na obecnych zasadach.
Dla leasingu ustawodawca nie przewidział przepisów przejściowych.
Kij zamiast marchewki.
A dofinansowania?
Program dofinansowań wystartował na początku lutego 2025 r. i trwa do 30 czerwca 2026 r. (nabór wniosków o dofinansowanie do 30 kwietnia 2026 r.)
Statystyka - do 31 lipca wniosków złożonych 9159, wypłaconych 207.
Ktoś obliczył, że wypłacanych jest 20 dziennie.
Wygląda na to, że jeśli Fundusz nie otrzyma wsparcia przy weryfikacji i wypłacaniu środków to składający wnioski w sierpniu 2025 mają nikłe szanse na otrzymanie pieniędzy.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Program dofinansowań wystartował na początku lutego 2025 r. i trwa do 30 czerwca 2026 r. (nabór wniosków o dofinansowanie do 30 kwietnia 2026 r.)
A zakup do 30 marca.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
PHEV wypadną z limitu 150.000 zł bo od 1 stycznia wchodzi norma Euro 6e-bis.
Z przepisów przejściowych wynika, że pojazdy wprowadzone do ewidencji środków trwałych do końca 2025 r. będą rozliczane na obecnych zasadach.
Dla leasingu ustawodawca nie przewidział przepisów przejściowych.
Kij zamiast marchewki.
A dofinansowania?
Program dofinansowań wystartował na początku lutego 2025 r. i trwa do 30 czerwca 2026 r. (nabór wniosków o dofinansowanie do 30 kwietnia 2026 r.)
Statystyka - do 31 lipca wniosków złożonych 9159, wypłaconych 207.
Ktoś obliczył, że wypłacanych jest 20 dziennie.
Wygląda na to, że jeśli Fundusz nie otrzyma wsparcia przy weryfikacji i wypłacaniu środków to składający wnioski w sierpniu 2025 mają nikłe szanse na otrzymanie pieniędzy.
Ciekawe jak wplynie to na rynek samochodowy, ja mysle ze bedzie zapasc na rok, dwa…
 

jezile

Posiadacz elektryka
dobrze rozumiem że pełny HEV został wsadzony do tego samego wora co "dieselek" ?
Raczej nie bo wg. danych misji „tailpipe” WLTP (g CO2/km) PHEV mają 30-60 czyli tylko te "najgorsze" nie łapią się na 150k.
 

jezile

Posiadacz elektryka
Tutaj należy wspomnieć że najbardziej dostaną po d... floty, które nadal trzymają się dieselków/HEVów, bo już nawet Corollki wpadają do tego samego wora co klasyczne spaliniaki.

P.S. Są już w Polsce firmy ze 100% flotą BEV, np. Astra-Zeneca - ok. 900 samochodów (Tesle Y, ID.X). Postawili sobie ambitny plan pełnej elektryfikacji do końca 2024.
 
Top