Optymalna temperatura w garażu a grzanie baterii przed wyjazdem.

eimi

Pionier e-mobilności
Sprawdzę jutro rano po ładowaniu i upewnię się że nie przygotowywał mi do wyjazdu.
 

Michal

Moderator
Sprawdzę jutro rano po ładowaniu i upewnię się że nie przygotowywał mi do wyjazdu.
Można przybliżyć podgrzewanie baterii, podgrzewaniem wody:
Screenshot_20241208-211101.png
 

eimi

Pionier e-mobilności
Zrobiłem kolejny test, wczoraj wieczorem po wstawieniu auta do garażu bateria po jeździe miała 17C i 30% SoC. Harmonogram ładowania jak poniżej
1733733284814.png
Czyli zacznie ładować tak, żeby o 6.00 skończyć z poziomem 55% (tyle mam ustawione).
Przygotowanie baterii wyłączone.

Ładowanie się załączyło o 4.05 w nocy, temperatura w garażu 12.5C, ładowanie się skończyło tuż przed 6.00. Poniżej log z ładowania z teslamate
1733733459648.png

Rano o 8.12 s3xy knob pokazywał temperaturę baterii 22C
1733733499339.png
Sama tesla raportuje temperaturę otoczenia 13C
1733733523669.png

Sprawdziłem licznik - nie pobrał więcej energii niż to zarejestrowane przez teslamate.

Czy ktoś może wytłumaczyć o co tu chodzi? Albo przetestować u siebie i zobaczyć czy ma podobne rezultaty? Niestety w teslamate nie mam podglądu temperatury baterii, muszę to sprawdzać w aucie z s3xy commandera, więc nie wiem jaką temperaturę miała bateria o 4 rano jak rozpoczynało się ładowanie, ale na pewno to było coś pomiędzy 13C a 17C. Nie wiem też jaką miała o 6 rano, ale jak o 8 było to 22C to o 6 mogło być tylko więcej.

Jakby nie patrzeć mi wychodzi że 2 godziny ładowania AC podgrzały baterię o minimum 5C, a pewnie to było bliżej 10C. Hm? Na takiej ciepłej baterii jak wyjeżdżam do pracy to mam wyraźnie niższe zużycie, z 10-20% bym powiedział (trasa 10km temp zewn 3C).

Słucham pomysłów o co tu chodzi albo co robię nie tak.
 
Last edited:

macinowa

Posiadacz elektryka
Chyba jednak pobrała więcej ze ściany:
11.4*115/60=21.85kWh?
Straty 21.85-19.8=2.05kWh?

Ciepło właściwe baterii będzie na moje oko niższe o ok 30% niż wody wiec w kalkulatorach obniżamy masę o 30% i deltaT dajmy 22-16=6C. wychodzi energia do podgrzania 2.34kWh co jest już wartością ok biorąc pod uwagę wszystkie założenia i błędy po drodze.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Chyba jednak pobrała więcej ze ściany:
11.4*115/60=21.85kWh?
Straty 21.85-19.8=2.05kWh?

Ciepło właściwe baterii będzie na moje oko niższe o ok 30% niż wody wiec w kalkulatorach obniżamy masę o 30% i deltaT dajmy 22-16=6C. wychodzi energia do podgrzania 2.34kWh co jest już wartością ok biorąc pod uwagę wszystkie założenia i błędy po drodze.
Wg teslamate ładowanie trwało od 4:05:49 do 5:53:07 = niecałe 108 minut
11,4 * 108 / 60 = 20,5 kWh

Z masy baterii odjąłbym jeszcze masę obudowy. To że same ogniwa się nagrzały, nie znaczy że obudowa baterii to ciepło też zdążyła odebrać. Ile ważą same ogniwa w baterii LG?
 

eimi

Pionier e-mobilności
W LR są obecnie montowane LG 50M?

Wg pojemności wyjdzie około 4400szt.

4400 x 0.0679kg = 299kg

Ciepło właściwe wody 4200
Ciepło właściwe stali 460
Ciepło właściwe ogniw... ?

Moim zdaniem to faktycznie ta bateria tyle się podgrzewa i opóźnianie ładowanie AC przed wyjazdem ma jak najbardziej sens. Ktoś chętny to niech zrobi u siebie podobny eksperyment i da znać jak wyniki.
 

macinowa

Posiadacz elektryka
Wg teslamate ładowanie trwało od 4:05:49 do 5:53:07 = niecałe 108 minut
11,4 * 108 / 60 = 20,5 kWh

Z masy baterii odjąłbym jeszcze masę obudowy. To że same ogniwa się nagrzały, nie znaczy że obudowa baterii to ciepło też zdążyła odebrać. Ile ważą same ogniwa w baterii LG?
mhm, w efektywnie ogrzewanej masie popełniamy chyba największy błąd.
 

wyrkos

Zadomawiam się
Nie ma takiej możliwości. Policz sobie ile to jest kWh energii żeby taka bateria 500 kg podgrzała się 10°C i jeszcze przez 2-3 godziny tylko. Nie ma szans. To musi być jakieś grzanie baterii, a nie straty. Przy ładowaniu AC bateria praktycznie się nie podgrzewa.

1733737859482.jpeg
U mnie nawet ładowanie z mocą 5 kW podgrzewa baterie o prawie 10 C. Powoduje to nawet podgrzanie wnętrza o 3 C. Tmeperatura w garażu stała 10 - 11 C. Sprawność ładowania 96%
 
Top