podsumowanie różnych parametrów eksploatacyjnych

Ronin78

Posiadacz elektryka
Naładowałem dzisiaj do 100%, załączam zrzut ekranu z Car Scannera. Wydaje mi się, że jest nieźle po zrobieniu 25 tysięcy i pomiarach wykonywanych zimą.View attachment 15893

Jeśli przy naładowaniu 99,73% poziom baterii wynosi 42,38kW to przy naładowaniu na 100% będzie wynosił 42,50kW

Auto nowe ma pojemność netto 45kW - 100%SOH, więc 42,50kW da SOH równy 94,45%, skąd skaner pokazuje 101,88%? To jakaś aplikacja z czipsów?
 

KrzysztofFly

Moderator
Jeśli przy naładowaniu 99,73% poziom baterii wynosi 42,38kW to przy naładowaniu na 100% będzie wynosił 42,50kW

Auto nowe ma pojemność netto 45kW - 100%SOH, więc 42,50kW da SOH równy 94,45%, skąd skaner pokazuje 101,88%? To jakaś aplikacja z czipsów?
33.50% daje 13.44kWh to oznacza że 100% da 40.12kWh, a 40.12kWh względem 100% SOH pojemności netto czyli 45kWh da SOH równy 89.16%
A czy Ty przypadkiem nie mylisz SoH z SoC?? Bo jak czytam to co piszesz, to takie odnoszę wrażenie.
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
A czy Ty przypadkiem nie mylisz SoH z SoC?? Bo jak czytam to co piszesz, to takie odnoszę wrażenie.
SOC to poziom naładowania w % i macie w aplikacji podane również ile to dostępnych kWh, czy trzeba dalej tłumaczyć? Łatwo wyliczyć ile kWh będzie w 100% naładowania, a potem te 100% kWh zestawić z danymi fabrycznymi. Mi w Leaf'ie LeafSpy zaniża, bo rzadko jest bateria na 100% i BMS się gubi, ale ta Wasza aplikacja zawyża i to grubo.
 

slaveq

Pionier e-mobilności
SOC to poziom naładowania w % i macie w aplikacji podane również ile to dostępnych kWh, czy trzeba dalej tłumaczyć? Łatwo wyliczyć ile kWh będzie w 100% naładowania, a potem te 100% kWh zestawić z danymi fabrycznymi. Mi w Leaf'ie LeafSpy zaniża, bo rzadko jest bateria na 100% i BMS się gubi, ale ta Wasza aplikacja zawyża i to grubo.
Przecież to nie apka zawyża tylko auto taki odczyt podaje.
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
Przecież to nie apka zawyża tylko auto taki odczyt podaje.
No to masz zadanie z matematyki, auto podaje odczyt że przy danym SOC ma daną wartość kWh, dla ułatwienia możesz sobie naładować do pełna i zobaczyć ile masz kWh przy 100% SOC, dla fabrycznego eC4 było to 45kWh przy 100% SOC i wtedy SOH wynosi 100%

Żeby bateria miała SOH powyżej 100% musielibyście mieć zdolność zgromadzenia kWh powyżej wartości fabrycznych. Musiałoby ich przybyć po opuszczeniu auta z fabryki. Czy faktycznie auto pokaże Wam przy naładowaniu na 100% że dysponujecie większą ilością kWh niż fabryczne 45?
 

KrzysztofFly

Moderator
ale ta Wasza aplikacja zawyża i to grubo.
Przecież aplikacja CS wyświetla, to co jej udostępnia komputer, ona nie mierzy fizycznie pojemności i stanu akumulatora. Musisz wziąć pod uwagę, że producent zakłada jakiś zakres pracy akumulatora, a także dolny i górny bufor, który jest dla użytkownika niedostępny, więc nawet jak teoretycznie używasz akumulatora w zakresie 0-100%, to fizycznie nie koniecznie tak jest. Oczywiście te zakresy pracy i bufory są różne u różnych producentów, więc nie da się w prosty sposób porównać odczytów np. z Nissana i Citroena. Zdecydowanie łatwiej porównać wskazania w bliźniaczych modelach z koncernu Stellantis, z tym samym typem akumulatora, co też my w tym wątku czynimy.
Co do wartości wskazywanych przez CS w Stellantisach, to wskazania SoH powyżej 100%, wynikają zapewne z tego, że zmierzona przez sterownik ilość energii zgromadzona w akumulatorze jest większa niż zaprogramował producent, więc sterownik wskazuje taki a nie inny stan SoH.
Jeśli poczytasz dokładniej ten wątek, to zauważysz także, że np. nie zawsze wskazanie 100%, 50% czy 30% SoC, oznacza tą samą ilość energii zgromadzonej w akumulatorze, oraz, że wcale nie jest to skala liniowa.
Zerknij np. tutaj.
https://forum.elektrowoz.pl/threads/podsumowanie-roznych-parametrow-eksploatacyjnych.1578/post-80843
 

KrzysztofFly

Moderator
No to banalna sprawa, naładować auto na 100% i zobaczyć ile aplikacja poda kWh.

45kWh to 100% tak SOC jak i SOH
Może w Leaf-ie tak to działa ;), tutaj nie. Po drogie akumulator ma pojemność nominalną 50kWh, a nie 45kWh, kolejna rzecz, że swego czasu producent zmienił wielkość bufora i są na rynku auta przed i po zmianowe. Do tego musisz jeszcze uwzględnić temperaturę akumulatora, bo ona także ma duży wpływ na wskazywaną energię zgromadzoną w akumulatorze, jeśli Cię to ciekawi, to poszukaj w moich wpisach, pokazywałem kiedyś jak to się zmienia, specjalnie zostawiając naładowany samochód na mrozie zamiast w garażu.
Jeśli jednak chciałbyś napisać na ten temat jakąś pracę inżynierską/magisterską/doktorską, to chętnie udostępnię Ci moje wcześniejsze lub przyszłe pomiary ;).
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
Naładowałem dzisiaj do 100%, załączam zrzut ekranu z Car Scannera. Wydaje mi się, że jest nieźle po zrobieniu 25 tysięcy i pomiarach wykonywanych zimą.View attachment 15893
Czytam te poprzednie strony przecież to jest bzdurą co tu pokazano, przy naładowaniu praktycznie 100% i 42.38kWh SOH to będzie 94.17% nie 101.88%. Mam podobną temperaturę na zewnątrz i w tej chwili przy przebiegu 16.5kkm Leaf wg LeafSpy ma SOH 95.44%, a z obliczeń dostępnych kWh (37.74 z fabrycznych 39.00) 96.77%, błąd obliczeń nie tak duży jak u Was. Warto samemu przeliczać SOH.

Ps. Branie pod uwagę pojemności brutto nie netto do obliczeń tylko obniża SOH, nie podnosi, zawsze liczy się netto, tyle ile auto pokazuje do dyspozycji vs tyle co przewidział do dyspozycji producent.
Zgoda co do temperatur i ich wpływu na możliwość magazynowania energii, natomiast sposób obliczania SOH przez aplikację jest obarczony bardzo dużym błędem, co bardzo dobrze widać na załączonym w tej wypowiedzi zrzucie pomiarowym. 10 stopni to już nie jest jakoś dramatycznie zimno. Zobaczymy co tam Wam pokaże przy 20 stopniach, czy nastąpi znaczny przypływ dostępnych kWh w baterii. Moim zdaniem zmieni się pobór, a dostępność ok zmieni się przy dużych widełkach, ale mimo wszystko pozostaje zbliżona między np. 10 a 20 stopni.
 
Last edited:
Top