Pomoc w wyborze skrajnie różnych samochodów

a320neo

Zadomawiam się
Witam!

Bardzo proszę o opinię co lepiej wybrać z podanych przeze mnie opcji, które mogą się wydawać bardzo różne, ale już tłumaczę mój tok rozumowania.

Do dzisiaj mamy w rodzinie elektryczną Corsę w full opcji z 2021 roku. Bardzo fajne autko. Ono zostaje dla żony i chcemy kupić drugi samochód dla mnie(męża i ojca). Mamy rodzinę 2+1 (dziecko 5 letnie).
Samochód chciałbym kupić do końca roku, mam działalność gospodarczą (niestety ryczałt).

Samochody które biorę pod uwagę :
-Tesla 3 highland long range
-Tesla Y juniper (wiem, że trzeba czekać, ale czuję że do końca roku coś będzie wiadomo)
-Kia EV6 AWD full opcja
-Volkswagen ID7 z większą baterią i napęd na tył
-Mercedes EQS 450+

Generalnie pomyślałem, że skoro jest szansa wziąć dopłatę 27k w przyszłym roku, to czemu z tego nie skorzystać.
Stąd pierwsza na cel wyszła Tesla 3 highland. Mieści się w limicie, jest świetnym samochodem, niskie zużycie, dobre osiągi. Minus to mały otwór załadunkowy bagażnika no i wady tesli typu serwis (potencjalnie), brak czujników i radaru.

Następnie zacząłem się martwić, że może sedan jako samochód rodzinny może być za mały i dobrze mieć jednak większy przeskok pomiędzy Corsą. Stąd pomyślałem, że poczekam sobie trochę i może postawie na Juniper.
Zalety te co model 3, większe zużycie, ale bez tragedii. Natomiast nie wiadomo ile trzeba będzie czekać.

Zaraz potem trafiłem na Promocję Kii EV6. Mogę mieć za 220k brutto w pełni doposazona wersję AWD z dużą bateria. Wcześniej nie brałem ev6 pod uwagę, bo rwd jak dla mnie za słabe poza tym tylko przemawiała do mnie wersja GT line AWD, ale się nie łapała na dotacje. Poza tym samochód od początku mi się mega podobał.
Bardzo mi namieszało w głowie pojawienie się promocji.
Wiem natomiast, że ev6 ma swoje problemy również. Co prawda na plus są czujniki parkowania, radar, wygląd. Na minus zużycie energii w porównaniu do Tesli, infotainment oraz potencjalne problemy z centralna jednostką ładowania. Podobno był recall i nowy software, ale różnie ludzie piszą. Za mało czasu minęło od akcji serwisowej, żeby stwierdzić że problem minął.

Później wziąłem na jazdę testowa ID7, bo bjorn bardzo chwalił. I miałem ten samochód na 5 dni. Byłem w dużym szoku, jak świetny jest to samochód i jak oszczędny. Ogrom miejsca z tyłu, duży bagażnik otwierany z szybą. Generalnie mnóstwo plusów. Na minus to, że chciałbym RWD ze względu na genialny promień skrętu i niskie zużycie. Potrafi dorównać tesli model 3 AWD. Ma mniej mocy, ale jest większy i bardziej rodzinny. W stosunku do innych ID, ID7 jest bardzo dobrze wykonany i czuć że klasę wyższy.
Tylko największy minus to cena. Nie załapie się na dotacje.

I tu pojawił się pomysł, żeby ALBO upierać się na dotacje i wtedy w grę wchodzą pierwsze trzy samochody.
ALBO olać dotacje i kupić ID7, bo zauważam w nim dużo plusów i chyba dla naszych potrzeb w tym momencie stał się wyborem numer 1.
No ale skoro zacząłem w ogóle rozważać ID 7, to chciałbym jak zawsze mieć jak najlepsze wyposażenie (nie lubię wybrakowanych modeli). Stąd za takiego ID7 trzeba liczyć jakieś 280k zł. Moja granica mentalna, to 300k za samochód.

No I tu pojawia się ostatni konkurent, który znalazł się w zestawieniu przypadkiem. Zacząłem sprawdzać jakie samochody jestem w stanie kupić w cenie do 300k zł, od pierwszego właściciela, bezwypadkowe itd
Tak, żeby decydując się kupić ID 7 za taką cenę nie mieć później pretensji do siebie, że coś przegapiłem.
Ku mojemu zdziwieniu za 300k można kupić wersję demo EQS 450+ bezpośrednio od dealera... To mi już całkiem namieszało w głowie. Pomijając kwestie wyglądu, to zasięg i komfort, który daje EQS 450+ deklasyfikuje wszystkich w takiej cenie :D
Samochód na ponad 5,2 metra, ale obie osie skrętne i promień zawracania lepszy niż model 3 czy EV6.
Jest to RWD, ale takim samochodem mam wrażenie, że nie ma potrzeby szaleć. Nie do tego jest stworzony :D
Z minusów, to to że jest to demo z 2022 roku, MOŻE być mało praktyczny w mieście, ale w trasie poezja.

Po jakimś czasie jednak tesla zrobiła event o swoich robotach i znów zacząłem myśleć, czy nie lepiej jednak pójść w tesle... A konkretnie poczekać na junipera.

Jeśli ktoś ma ochotę się wypowiedzieć, co by wybrał na moim miejscu, to będę bardzo wdzięczny.
Uważam, że warto jest rozmawiać. Często się zdarza, że ktoś zwróci uwagę na coś, czego w ogóle nie brałem pod uwagę lub nie wiedziałem wcześniej.
Także zapraszam do dyskusji :)
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Sprawdź ceny bliźniaczego modelu dla ev6, czyli Ioniqa5.
Obecnie jest fajna wyprzedaż, możesz wyjąć auto z 2023, nawet z napędem AWD, za mniej niż kosztuje podstawowa Tesla.
A będzie miał komplet dźwigni przy kierownicy......
 

a320neo

Zadomawiam się
Sprawdź ceny bliźniaczego modelu dla ev6, czyli Ioniqa5.
Obecnie jest fajna wyprzedaż, możesz wyjąć auto z 2023, nawet z napędem AWD, za mniej niż kosztuje podstawowa Tesla.
A będzie miał komplet dźwigni przy kierownicy......
No właśnie taka sama jest promocja w Kii i tylko pozostaje kwestia czy ktoś woli EV6 czy Ioniq5. Ja zawsze byłem jednak fanem wyglądu EV6. Ale dzięki za info!
 

vwir

Pionier e-mobilności
Jeszcze tylko jednej informacji nie podałeś: do czego ten samochód? W sensie ile km robisz na trasach i jak często, w kraju czy za granicą? No i ile po mieście, tak orientacyjnie. Wózka pewnie już nie potrzebujesz spakować?
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Pamiętaj o ekspolatacji , serwisach obowiązkowych (warto spytać) to a propos Merca np . Marka jest u nas postrzegana szczególnie , a elektyrk tym bardziej.
Olej dotacje jak możesz olać, bo to tylko pieniądze i raptem kilka pensji średnich .
3 osobowa rodzina może jeździć wszystkim.
Pytałeś co by każdy z nas brał.
Mam syna w podobnym układzie rodzinnym 2+1 ma LEFA 2 od kilku lat. To jie jest auto na trasy ale da sie.
Jako już doświadczony posiadacz chce Y lub 3LR , bo widzi ze nie taki diabel straszny jak go malują .Brat jego ma T3
 

a320neo

Zadomawiam się
Jeszcze tylko jednej informacji nie podałeś: do czego ten samochód? W sensie ile km robisz na trasach i jak często, w kraju czy za granicą? No i ile po mieście, tak orientacyjnie. Wózka pewnie już nie potrzebujesz spakować?
Więc tak. W trasę jeździmy raz na 2 miesiące. Raz na pół roku jadę z Krakowa do Budapesztu. Natomiast myślę, że jak będzie nowy samochód, to będziemy chcieli jeździć więcej i zrobić trasy na przykład do Chorwacji czy do Norwegii.

Na codzień jazda mieszana około 100km dziennie. Sporo jeżdżę do centrum Krakowa.

Rocznie około 20k km. Przy nowym samochodzie może być więcej. Corsa ma 75k km nabite przez 3 lata.

Wózka nie potrzebuje rzeczywiście. Nie planujemy kolejnego dziecka, ale z tym różnie bywa. Lepiej być potencjalnie gotowym :D
 

a320neo

Zadomawiam się
Pamiętaj o ekspolatacji , serwisach obowiązkowych (warto spytać) to a propos Merca np . Marka jest u nas postrzegana szczególnie , a elektyrk tym bardziej.
Olej dotacje jak możesz olać, bo to tylko pieniądze i raptem kilka pensji średnich .
3 osobowa rodzina może jeździć wszystkim.
Pytałeś co by każdy z nas brał.
Mam syna w podobnym układzie rodzinnym 2+1 ma LEFA 2 od kilku lat. To jie jest auto na trasy ale da sie.
Jako już doświadczony posiadacz chce Y lub 3LR , bo widzi ze nie taki diabel straszny jak go malują .Brat jego ma T3
Dzięki bardzo za komentarz. Masz rację, muszę dopytać o przeglądy Mercedesa, bo to może być droga impreza.
Co do kwoty, to 300k to jest mój limit mentalny. Źle bym się czuł kupując droższy samochód. Jak zwykle czym mniej tym lepiej.
Z mercedesem plus jest taki że jego wartość spadła dużo w stosunku do wartości zakupy nowego samochodu w takim wyposażeniu. Stąd myślę, że dalsza utrata wartości może być niewielka.
Z volkswagenem mam ten problem, że jest to nowy model i mogą go czekać spore obniżki później. A do tego jeśli różnica w cenie między nim, a EQS to nieco ponad 20k, to ciężko z kolei iść w jego stronę.

Tesli też się nie boję tak na prawdę. Bardziej obawiam się, że będzie mnie denerwował brak czujników parkowania i radarów, bo system oparty na kamerach wymaga jeszcze dużo ulepszeń. I pytanie czy podołają :)
 

vwir

Pionier e-mobilności
Jeśli miewasz trasy międzynarodowe to Tesla ma jeden ogromny plus: nie potrzebujesz apek, kart, etc, nie zastanawiasz się czy drogo czy tanio. Podjeżdżasz, ładujesz, odjeżdżasz. Aczkolwiek za naszą południową granicą to akurat nie jest tak cudownie, bo różnie te SuC są położone. Za to za zachodnią - bajka.

Merc jak dla mnie za duży do centrum Krakowa. Nie chodzi nawet o promień skrętu, tylko wciśnięcie się w wąski przejazd albo zaparkowanie na 1 miejscu postojowym. No i chyba przerażałby mnie koszt serwisowania S-ki. On zawsze był na innym poziomie niż każdego innego modelu mercedesa.

Kia - musiałbyś dobrze zabezpieczyć przed kradzieżą, no i - tak jak pisałeś - trochę tam kwiatków wychodzi. Przy czym to nie jest takie znowu mega częste.

Do ID.7 ciężko się na razie przyczepić, ale nie jest zbyt długo na rynku. W przypadku EV6 też na początku nie było mowy o problemach, wyszły dopiero po czasie. Na duży plus spora bateria i małe zużycie prądu. Wygląda na mocno dopracowany model.

Ja przy podobnych wymaganiach wybrałem Mach-E, ale to było ponad 3 lata temu, teraz to już trochę "stary model". Jak na obecne warunki umiarkowanie szybko się ładuje (ponad 30 min 10-80%) no i zimą lubi sobie łyknąć elektrony, więc na trasy zimowe trzeba mieć zauważalnie więcej czasu niż spaliniakiem. Ale ma niezaprzeczalny plus: po prostu wszystko działa. W sensie ma wszystkie czujniki, radary, wszystko na swoim miejscu i dobrze wykonane, infotainment może nie jakiś najcudowniejszy ale intuicyjny i responsywny. Jeśli nie masz z nim doświadczenia to podskocz do Forda i obejrzyj - daleko mu do EQS, ale to kawał porządnego samochodu.
 

Makus

Posiadacz elektryka
Jako obecny właściciel EV6 (z wyprzedaży rocznika 2023) brałbym właśnie EV6 ;)
Jeśli chodzi o dotację - wersja GT-Line łapie się na dotacje dla firm (bo liczy się od netto+50% VAT jeśli używamy w trybie mieszanym). Nie wiem ile im jeszcze egzemplarzy w tej wyprzedaży zostało, ale trwa ona już od czerwca, więc może nawet dałoby się wyrwać od dealera np. Hak w cenie. U mnie w GT-Line to było auto, ładowarka 3-fazowa Greencell, immobilizer i ceramika.
 

a320neo

Zadomawiam się
Jeśli miewasz trasy międzynarodowe to Tesla ma jeden ogromny plus: nie potrzebujesz apek, kart, etc, nie zastanawiasz się czy drogo czy tanio. Podjeżdżasz, ładujesz, odjeżdżasz. Aczkolwiek za naszą południową granicą to akurat nie jest tak cudownie, bo różnie te SuC są położone. Za to za zachodnią - bajka.

Merc jak dla mnie za duży do centrum Krakowa. Nie chodzi nawet o promień skrętu, tylko wciśnięcie się w wąski przejazd albo zaparkowanie na 1 miejscu postojowym. No i chyba przerażałby mnie koszt serwisowania S-ki. On zawsze był na innym poziomie niż każdego innego modelu mercedesa.

Kia - musiałbyś dobrze zabezpieczyć przed kradzieżą, no i - tak jak pisałeś - trochę tam kwiatków wychodzi. Przy czym to nie jest takie znowu mega częste.

Do ID.7 ciężko się na razie przyczepić, ale nie jest zbyt długo na rynku. W przypadku EV6 też na początku nie było mowy o problemach, wyszły dopiero po czasie. Na duży plus spora bateria i małe zużycie prądu. Wygląda na mocno dopracowany model.

Ja przy podobnych wymaganiach wybrałem Mach-E, ale to było ponad 3 lata temu, teraz to już trochę "stary model". Jak na obecne warunki umiarkowanie szybko się ładuje (ponad 30 min 10-80%) no i zimą lubi sobie łyknąć elektrony, więc na trasy zimowe trzeba mieć zauważalnie więcej czasu niż spaliniakiem. Ale ma niezaprzeczalny plus: po prostu wszystko działa. W sensie ma wszystkie czujniki, radary, wszystko na swoim miejscu i dobrze wykonane, infotainment może nie jakiś najcudowniejszy ale intuicyjny i responsywny. Jeśli nie masz z nim doświadczenia to podskocz do Forda i obejrzyj - daleko mu do EQS, ale to kawał porządnego samochodu.
Dzięki bardzo za te wskazówki i Twoja opinie. Na pewno się przejdę do Forda. Trochę o nim nawet zapomniałem :)
 
Top